Tappat intresset..

sochz

Trådstartare
Jag har kännt nu en längre tid att jag är inte längre intresserad av hästar och ridning osv. Det känns helt enkelt inte kul med något längre. Men samtidigt är min häst hela mitt liv, utan henne skulle jag ha slutat för länge länge sedan. Jag vill inte göra mig av med henne, jag skulle ångra mig nå oerhört, men samtidigt vill jag inte ha häst... Hur ska man göra?

Det känns också lite onödigt att lägga så otroligt mycket pengar på hästen som man ändå gör, med stallhyra, hovis, tandläkare osv, särkskilt när man inte är intresserad längre. Allt är bara jobbigt.

Men som sagt, jag älskar min häst så obeskrivligt mycket, det är verkligen hon eller ingen! Så nej, jag kan ej sälja och köpa ny om några år.. Och samma sak med stallplatsen hon står på nu, kommer aldrig hitta en så bra plats igen.

Känner mig så låst, vill jobba dygnet runt (älskar mitt jobb) och stanna borta i veckor, vill inte ha det måstet att man måste fara hem och ta hand om hästen.... Och jag är den enda i min familj osv som är hästintresserad så har ingen hjälp heller, och har inte haft hjälp heller under de 5 år jag haft henne. Hon är ju min bästa vän :( HUR ska jag göra...?

Förlåt för luddigt inlägg, men är bara så kluven i det hela :(
 
Sv: Tappat intresset..

Hon har inte haft det så bra i livet tidigare, så har fått kämpa som en galning för att få henne så trygg som hon är nu. Hon är en väldigt känslig och lättstressad häst, därför är jag livrädd att låna ut henne. Så svårt att hitta rätt person som har engagemanget och inte bara ger upp efter nån månad eller två :(
 
Sv: Tappat intresset..

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av hästar eller ridning. Dock skulle jag bli hjälplöst förälskad i min ponny. Utan henne? Vill inte ens tänka tanken. Men, jag orkade inte mocka, göra mat och allt det där. Jag ville göra annat på min fritid och med mina pengar. Sälja är uteslutet, låna ut med, hon ska vara i min ägo då jag inte vill riskera något genom att sälja eller så.

Så jag bestämde mig för att inackordera henne, ganska dyrt, men med mycket service. Och i början kändes det inte alls bra, men nu är det helt underbart. Vi har börjat hitta tillbaka till varandra och jag återupplever allt jag kände för flera år sen. Hade helt glömt bort den euforiska känslan man kan känna över sin häst.

Vet inte om detta inlägget hjälpte dig, men det går kanske att hitta tillbaka.

Annars finns det ett till alternativ, om du inte vill sälja eller låna ut och inte heller ha kvar henne själv... ett alternativ som jag antar att du inte kunnat undvika att tänka?
 
Sv: Tappat intresset..

Det är ju redan dyrt som det är och jag känner helst inte för att lägga ännu mer pengar... Men ja, helinackordering kanske är det bästa, på så vis blir man ej så låst och har det där måstet hela tiden.

Men iom att jag vill jobba hela veckor, dvs kommer ej hem varje dag, så kommer det bli att hon får stå mycket. Känns på sätt och vis ännu mer onödigt att betala och så när jag ändå inte är där liksom :S

Det är inget alternativ att ta bort henne, absolut inte! Det jag vill mest av allt är att hitta tillbaka till då jag tyckte det var sååå roligt med hästen och längtade till att få fara till stallet. Så är det inte nu :(
 
Sv: Tappat intresset..

en bra lösdrift då kanske? där allt ingår? så behöver du inte bry dig om mockning och sånt eller ha dåligt samvete om hon inte går varje dag? och behöver inte lägga ut lika mycket pengar som om du stod helinackorderad i stall.
 
Sv: Tappat intresset..

Lösdrift?
Det är toppen, har min häst på lösdrift nu.

Fattar inte hur jag orkade med att ha på stall förr, mocka varje dag, göra iordning höpåsar/hinkar.
Åka ut varje dag?

Nej, det tog knäcken på mig, skulle aldrig mer ha i vanligt stall/box.

Lösdrift är toppen, hästen mår mycket bättre, kan sova när den själv vill, gott om utrymme halmat, ihop med sina kompisar!

Jag åker ut bara de dagar jag ska rida, tar in hästen borstar rider, ställer ut igen.

Känns så onaturligt nu att ställa in hästen i en box, stänga in , nej ush.

Prova lösdrift säger jag bara, !!=)
 
Sv: Tappat intresset..

Håller med de två senaste, lösdrift med en vettig person som kollar till hästarna dagligen, alltså att det ingår :)

Vi hade otroligt många hästar när jag gick i skolan fortfarande, var bara upp å släppa ut hästar och mocka innan skolan si sådär 12 boxar varjedag. FYYYYYY säger jag bara, visst sålde vi av alla hästar efter ett tag då modern min inte pallade med ridning alls längre även om jag avlastade med mockning och det mesta av träningen av hästarna. Så nu har vi bara 5st och har haft lösdrift de 5 senaste åren. Har aldrig kännt mig friare och gladare över hästarna.

Jag kan bara vara ute i hagen och mysa med dem, ta in och borsta eller borsta ute, hålla koll på dem. Men aldrig det här måste med att ta in ut, mocka, mata osv. Nej det är jag över, känns dessutom mycket naturligare för hästen och de trivs som fiskarna i vattnet. Blir väldigt lugna och harmoniska! Finns inget bättre enligt mig ;)
 
Sv: Tappat intresset..

Jag hade henne på lösdrift förut, men det funkade inte då hon blev utfryst av en av de andra hästarna och jag och ägaren kom inte överens (dom fick på tok för lite mat och när jag frågade om dom inte kunde få mer så vart man minsann inte omtyckt osv haha). Som jag sa så har jag världens bästa stallplats nu, med en underbar stallägare och dom andra inhyrda är också toppen! (Dessutom billigare än lösdriften vi stod på förut). Hon har en hästkompis också och dom älskar varandra. Min häst verkligen stortrivs där! Det går att få helinackordering, men som sagt, det blir så otroligt dyrt... :(
 
Sv: Tappat intresset..

Men om du har henne på fullservicestall och hittar en eller ett par betalande medryttare, kanske? :) Då blir hon ju riden + att du kan få in en slant.
 
Sv: Tappat intresset..

Ja det lät som en bra ide ändå! Men hur hittar man någon som inte bara ger upp efter en kort period? Att söka och byta medryttare hit och dit känns inte så lockande. Särskilt när min häst är lite ängslig också. Kan man ställa vilka krav som helst? Har som sagt aldrig haft hjälp med hästen så är lite kontrollfreak ;)
 
Sv: Tappat intresset..

Var tydlig med att din häst är ängslig och vad du kräver, så ska du nog kunna hitta en bra medryttare. Finns massor av duktiga medryttare, gäller bara att hitta dem.
 
Sv: Tappat intresset..

Om man ser till det stora hela så tycker jag att du ska göra ett försök att hitta någon som passar som vill köpa henne. Det låter som att du vill bli av med bekymmer och jobb och medryttare etc kan göra saker och ting krångligare, särskilt när du är noga med hur du vill ha det. Min erfarenhet är att det blir bäst med medryttare när ägaren på allvar känner att det är bra för hästen med en ryttare till och inte tar in en medryttare tex av ekonomiska skäl.
 
Sv: Tappat intresset..

Ja det lät som en bra ide ändå! Men hur hittar man någon som inte bara ger upp efter en kort period? Att söka och byta medryttare hit och dit känns inte så lockande. Särskilt när min häst är lite ängslig också. Kan man ställa vilka krav som helst? Har som sagt aldrig haft hjälp med hästen så är lite kontrollfreak ;)

Du är ju inte ensam om att kunna ta bra hand om en ängslig häst, det finns faktiskt många bra hästtjejer/killar som skulle klara av det minst lika bra som du.
Men när du söker efter en medryttare så är det klokt att vara tydlig med vad du söker och vill du behålla din medryttare så får du släppa kontrollfreaks tramset.
För ingen orkar stanna hos ett kontrollfreak.
 
Sv: Tappat intresset..

Sådär kände jag också förut. När jag hade häst på box och var tvungen att åka ut varje dag.. Istället ville man bara vissa dagar vara med kompisarna, killen eller familjen. Men så hade man hästen man måste ut till.. :/

Numera har jag hästen på en bra lösdrift där jag bara behöver åka ut till när jag ska rida. Det blir nästan ändå varje dag ändå men är det vissa dagar jag vill göra något annat/åka bort en vecka osv så finns det folk som visiterar, kratsar hovar osv! :)

Skulle aldrig ngnsin (frivilligt) ha häst på box igen. Hästen trivs dessutom jättejättebra, och hon skulle förmodligen inte heller vilja in på box igen! ;)
 
Sv: Tappat intresset..

Jag känner som du och har skrivit liknande inlägg. Min nuvarande lösning går ut på fullservice som förvisso kostar men det är det värt. Det enda jag måste göra är att släppa ut och mocka till fyra hästar vart fjärde helg och det funkar rätt bra. Jag har en medryttare som kanske kan hjälpa till lite med det också. Tyvärr rider hon bara en dag i veckan men hon gillar hästen och det är bättre än inget. Vet också hur svårt det är att hitta bra medryttare som tröttnar efter 1-2 månader och så har man lagt sjukt mycket tid på att visa och lära ut hur hästen ska ridas. Jag har kommit fram till att jag har den jag har nu och annars struntar jag i det med.

Jag håller med att det är onödigt att betala så mycket men just nu finns ingen annan lösning och jag har förlikat mig med det. Jag kan inte sälja då pålle är för dålig för det (haft en del skador) men han är alldeles för frisk för att ta bort. Han är mitt hjärta och iblans är jag så uppgiven men han får stanna. Det jag jobbar med nu är att inte ha dåligt samvete när jag inte rider och det går väl sådär men jag försöker. Tror det är mest vi som mår dåligt inte hästen om den får ta det lugnare i perioder bara den får vara ute mycket och får rent i boxen mat etc. Min pålle är ute över 12 timmar per dag i stor kuperad hage med kompisar så jag tror inte han lider. Jag tror du ska försöka förlika dig med situationen och rätt vad det är så kommer det en lösning. Men jag känner igen känslan att man måste försaka mycket för hästen när man egentligen tröttnat. Samtidigt är det ju en familjemedlem och vän. Och min häst har hjälpt mig många svåra dagar.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Tappat intresset..

Hej!

Hade jag varit du hade jag hittat en fodervärd som får ha hästen kvar i samma stall som den står i nu. Då skulle du få mer tid till annat, men ändå ha möjligheten att kolla att det funkar (iaf i början, tills du känner dig lugnare).

Jag hade inte ställt hästen på lösdrift om den inte trivts med det innan, jag har också en sån som inte klarar lösdrift (hon blir mobbad) och kommer inte utsätta henne för det igen. För mig blev lösdriften ett enda kollande och fixande och klart med jobb än bara mocka och göra höpåsar. Dessutom måste man ju fortfarande se till att hästen är ok varje dag, så gör inte nångon annan det måste man ju fortfarande åka ut varje dag.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 098
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 816
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp