Tappat i vikt!

S

sweet_extraa

Har en liten äldre herre 19 år. Rids varje dag i korrektform om det krävs.. annars mysiga skogsturer.
Nu de senaste två veckorna har han rasat i vikt. Han äter som han ska. Allt är jämnt slut, han är avmaskad.
Han får ca 5 kg hö i omgångar av 4 - 5 per dag.
Lusern uppblött ca 2 liter 3 gånger om dagen tillsammans med
Lusern Mix
Mineraler 50 g
B-vitamin
E-vitamin
Koppar & Järn pulver
Samt Krafft Grov och Müsli

Vad kan det bero på? Har fått foderstaten av Granngårdens foderexpert uträknad.

Sv: Tappat i vikt!

Har en liten äldre herre 19 år. Rids varje dag i korrektform om det krävs.. annars mysiga skogsturer.
Nu de senaste två veckorna har han rasat i vikt. Han äter som han ska. Allt är jämnt slut, han är avmaskad.
Lusern uppblött ca 2 liter 3 gånger om dagen tillsammans med
Lusern Mix
Mineraler 50 g
B-vitamin
E-vitamin
Koppar & Järn pulver
Samt Krafft Grov och Müsli

Vad kan det bero på? Har fått foderstaten av Granngårdens foderexpert uträknad.

rids varje dag??? kan de bero på de... han är ju ändå 19 år... kanske behöver lite semester??? min förra häst föll alltid ur precis innan jag släppte henne på bete... varför vet jag inte... hungrig på gräs?

njae.. det är ju inga hårda pass direkt.. han rids ju i korrekt form om det behövs.. alltså något enstacka fall då vi rider dressyr annars är det mest mys promenader med min mamma på ryggen som gäller. Som mest är det lite försiktig galopp under kortare sträckor. Absolut inget avancerat den är han pensionerad ifrån :D

är tänderna ok. ? det kan göra så dom inte kan tugga maten tillräckligt och därmed inte kan ta upp allt som dom ska.

Hej! Nu vet jag inte hur stor herrn är, men är det en mormalstor "stor-häst" så kan du gott ge honom 1-2 kg hö till, sen är ju korn bra om man vill få upp hullet. Ge lite mindre kraft bara. Behöver han verkligen extra koppar/järnpulver?

fortsätt hålla igång honom om han känns pigg och fräsh det mår de bra av. En-två vilodagar i veckan tycker jag dock att han ska ha.

Sen är det tyvärr så att det kommer en tid då de börjar åldras och tappar både muskler och hull, inte så mycket att göra åt det. Men som sagt mer hö o lite kornkross så blir det nog lite bättre iaf.

Lycka til!

Får han 5kg hö på en hel dag eller menar du att han får ca 5kg vid varje utfodring? (det förstnämnda låter som för lite och det andra som väldigt mycket - det skulle ju i så fall bli ca 20-25kg/dag :p )

Hur mycket?

Jag tror dock inte att det är foderrelaterat eftersom det kommit så plötsligt och du inte ändrat nåt i foderstaten. Har ni kollat hans tänder? Det låter som den mest troliga orsaken till hans problem... Och göra ett träckprov vore kanske nästa alternativ - de kan ha mask trots att man avmaskar dom regelbundet. Och i sånna fall ska du göra ett träckprov som det ingår bandmask koll i (det gör det inte normalt, det måste man aktivt välja).

Är det inget av detta så kanske du ska fundera på om hans MILJÖ ändrats på nåt sätt? Ny hage? Nya hagkompisar? Eller nåt dylikt. Nåt som kanske stressar honom?

Tack allihoppa för mycket bra svar och kunniga dessutom!
Tänderna är kollade på ATG inga problem, ser fina och bra ut.

Veterinär kommer som sagt ut imorgon för att göra en nogrannare undersökning på hästen.

5 kg i 4 - 5 omgångar. haha, lovar att jag inte bara ger min häst 5 kg hö ;P

Lusern mix får han ca 4 kg om dagen uppdelat på flera små gångar. Nej samma stall med samma sto och den andra gammel gubben i hagen och de har alltid gått bra och funkar bra ihop.

Ingen mask, täckprov har gjorts så det kunde jag utesluta på en gång. Samma hage, men mer gräs. Men det kan ju knappast bidra tycker jag? Han äter mer grönt gräs.

Han har fått lite havrekross på senaste tiden också. Men ska man gå över på korn kanske? Räker det inte med all speciallare.

Just det ska tillägga att han går på Krafft Plus och Krafft Protein också.

Alltså något fel på din foderstat har jag MYCKET svårt att tro att det är. Du ger ju den MASSOR av foder! ;) Det verkar vara en svårfödd "jäkel" ? Minst 20kg hö, 4kg lusern mix, flera liter lusernpellets mm mm.

Och fortfarande håller jag vid att det vore konstigt om han plötsligt de senaste två veckorna bara rasade i vikt pga fel foderstat när du ändå inte ändrat på något (att det börjat komma mer gräs i hagen borde ju inte göra så han TAPPAR i vikt!).

Du verkar ju ha bra koll på övrigt också - tänder, mask. Men ingick bandmask-koll vid träckprovet?? Vid normalt träckprov kollas inte det. Det är ju minimal chans att detta beror på DET men man måste ju utesluta allt man kan.

När du äsger att tänderna är noggrannt kollade och träckprov gjorts fudnerar jag mer o mer på om det kan vara stressrelaterat... Försök o tänk om det är nåt, minsta lilla, som ändrats i hans miljö?

Det här är mest en fundering.
Men det kan inte var så att den får för mycket mat , så han på nått sätt inte tar upp det på rätt sätt? :p

Med den foderstaten bör ju inte hästen tappa vikt iom att det är så pass mycket.

Går den ute och äter något gräs? Får den höet i hagen tillsammans med andra hästar?

Ja, gjorde extra noga för jag inbillade mig att det kunde vara alla sorters mask.. så det gicks igenom. Och det foderstaten har haft haft ett tag dock har han börjat få mer lusern nu efter att han tappat.

Att ta upp maten har han inga problem med. Det kommer in där den ska och den omsätts. Vad gäller att han skulle frysa eller liknande så finns inte den chansen för minsta chans att han skulle frysa finns något slags täcke och hjälper till.

Ja, dom äter hö tillsammans men efter som han är herre på täppan så bestämmer han att han ska ha mest hö. Grönt färskt gräs finns det i massor i hagen nu och för övrigt verkar han njuta av livet. Mamma och han tar en liten kvälls promenad ut på gräsmattan varje kväll där han får ännu mer gräs.

Kan absolut inte komma på att något ändrats.. Allt är som det brukar. Unghästarna åker på träning, hagen, skogsturer, massa ompyssling. Nej, jag är helt ställt. Jag förstår inte vad jag gör för fel? :eek:

Jo men jag tänkte på om det blev någon obalans i magen pga allt foder...

Är du säker på att den äter höet?
Vissa hästar föredrar ju gräs när det faktiskt finns i hagen.
Men då borde han iofs inte tappa vikt.. :confused: :p

Det är inte så att det höet ni ger nu har väldigt lågt näringsvärde?

Hej!!!!

Jobbigt det där , när de börjar tappa i vikt..har en ponny som var likadan på äldre dagar..lusern och olja hjälpte på honom samt ett bra grovfoder..

Tror inte man ska ha för MKT, de får ju känsligare magar på äldre dagar och det kan bli rubbningar i tarmfloran..

tycker du ska prova att försiktig byta ut till "korn" är väldigt bra till svårfödda hästar och behöver han verkligen de där extra vitaminerna, får en häst för mkt kan de tillslut inte ta upp allt och det ena slår ut det andra...:crazy:
Prova även vanlig rapsolja ge nån dl dag, rent fett som hästen lägger på sej och ofarligt. Lusern är ju även snällt mot magen och mer lätt upp taget än hö då det blötlägges...och är ett komplement till grovfodret.

vi gick över till det här efter MYCKET misslyckat resultat på korn.
koppar & järn har vi slutat med.. men de övriga vitaminerna tror jag på.

Lusern går han redan mycket på som du kanske läste.

jo, höet äte rhan gladerligen. Har den förmånen att jag jobbar hemma så jag ser honom hela tiden från mitt fönster om jag är inne och jobbar jag i stallet så ser jag till honom så höet går allt in där det ska ;)

höet var det 10,1 MJ när vi fick tillbaka analys men efter som jag själv inte är lika insatt i näringsvärlden vad gäller foder överlåter jag hellre sådant åt en expert som kommer och kollar min häst + räknar ut foderstaten så allt blir rätt.

ok, jo han åt ju redan lusern, läste fel.. en hel del dessutom..:crazy:
ja det är ju olja du skulle kunna tillsätta i maten..
Ibland blir det ju såhär när de bli äldre, som med människor vissa blir tunnare på äldre dagar, man tar inte upp maten lika bra..och det är bara att acceptera...MEn vi får hoppas att han ökar i vikt nu och vänta och se vad vet säger,...:)

jaa ;P
man blir så nervös bara.. det är ju ens gullebarn. Men nu kommer veterinären om en timme så får jag se vad dom säger och vad jag kan göra.

Han har inte diarre eller nåt liknande? det var första tanken som slog mig. :P Hur gick det med vetrinären? Vad sa dom? :D

//Diana

Jag tycker ni ska fortsätta motionera, förutsatt att han inte tappar så mycket att det är allvarlig brist på muskler. gamla hästar som tappar för mycket är svåra att få i form igen.

Tappar hästen snabbt skulle jag kontrollera:

*Tänderna. Tuggar han allt foder ordentligt utan besvär? Kanske be tandis kolla.

*Mask. Bara för att du avmaskat med ett preparat måste det inte innebära att det tog allt. Gör kolla masken-prov.

*Om inget verkar hjälpa: blodprov och se om hästen är frisk.

I övrigt skulle jag kolla igenom hästen nog. Tempa. Tänk efter om något förändrats sedan viktnedgången började. Träcken?

Gamla hästar får också ökat behov för att hålla vikten. kanske daags att börja höja fodergivan?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 597
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 837
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31