tappat hull!?

LadySara

Trådstartare
min häst tappade väldigt i hull över vintern trots bra värden på hö och en bra foderstat. fick då ge lucern hackat strå för att få lite hull igen.

nu när värmen kom så är hon i bra hull å vi har trappat ner med lucernet dvs vi är tillbaka på den gamla foderstaten utan lucern. nu är hon i kanonhull å har så varit ett tag efter att vi slutat med lucern... rids mer nu än i vintras. går i grushage så de finns inget grönt alls.

ingen mask. har funderat lite över hur de kan komma sig att de tappar hullet på vintern... nån som har nån ide??
 
Senast ändrad:
Sv: tappat hull!?

Därför att det inte är ngt gräs ute i hagarna/ingen näring i det..
Det är kallt så de måste ha mer mat eftersom det går åt mer energi till att hålla sig varma..
 
Sv: tappat hull!?

finns inget gräs nu heller..

hade inte vare kallt än då hon började tappa hull.. jag vet juh att dom behöver mer mat när de är kallt för att h¨ålla värme + ett bra täcke...

men hon tappade så markant innan kylan kom... den kominte förens i slutet på dec.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 279
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 497
Senast: svea
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp