Tappat hull, vad kan det bero på?

LovingLife

Trådstartare
Min far har en katt som har tappat ganska ordentligt med hull den senaste tiden. Ska börja med att säga att en tid hos veterinären är bokad, men ville bara höra lite här först om någon känner igen symtomen.
Hon är utekatt och har inte haft problem med hullet tidigare, inte på detta sättet i alla fall. Hon äter vad vi kan se med god matlust, får ett veterinärfoder för äldre, steriliserade katter, (hon är 10 år) dricker bra och beter sig ändå som att hon mår bra. Är dock medveten om att katter kan vara väldigt bra på att dölja när de mår dåligt.
Hon kräks även emellanåt, ofta på nätterna, men då bara lite gulaktig vätska och väldigt lite. Hon är avmaskad för en månad sen ca. Är något matt i pälsen, men ej uttorkad.
Tacksam för svar och synpunkter.
 
Sv: Tappat hull, vad kan det bero på?

Med de symtomen skulle jag säga att de kommer att ta ett blodprov för att kolla njurvärdena.

Gulaktig tunn kräkning kan bero på att magen är tom.
 
Sv: Tappat hull, vad kan det bero på?

Jag skulle även vilja kolla sköldkörtel i det fallet. Typiskt är att katten tappar hull trots att den äter bra. Vissa blir lite uppe i varv. Min blev varken det ena eller det andra men fick leverpåverkan och kräktes lite oftare än vanligt. Ren tur att jag har en veterinär som sett atypiska hypertyreosfall förr.
 
Sv: Tappat hull, vad kan det bero på?

Kanonbra att få lite hjälp här med vad jag kan be dem kolla på, tack!.. Håller tummarna att det inte är något allvarligt nu bara..
 

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 778
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 231
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 292
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp