Tappat förtroende

E

Enna

Min 6-åring har börjat krångla med specialhinder. Under förra säsong var det inget problem, men nu har hon inte längre något förtroende för mig. Plank, grindar och allt annat är vanliga bommar blir plötsligt jätte farligt och hon nitar på långt håll alternativt rusar mot. Efter en gång blir det med regel bättre och hon börjar hoppa mer avslappnat. Själv blir hon väldigt uppspelt då detta händer. Av någon anledning har det blivit såhär, och jag vill nu jobba bort det. Vi har inte kraschat eller haft några andra traumatiska upplevelser. Det är en ganska tuff och nyfiken häst som i grund och botten är orädd. Har någon annan erfarenhet av detta? Vad kan jag göra?

Sv: Tappat förtroende

Hoppa det ofta så att hon vänjer sig och känner sig trygg:) Behöver ju inte vara höga hinder, utan bara små pyttehinder med plank och grindar (kan du ju utan problem hoppa nästan varje dag).

Hejsan. ett bra tips är att ha en helt trygg häst framför när du hoppar så din häst får hjälp att övervinna sin försiktighet. Till att börja med lite lägre och höj allteftersom. Detta är en bra metod där man utnyttjar hästens naturliga beteende för att skapa en positiv sak av problemet. Lycka till

Min 6-åring har börjat krångla med specialhinder. Under förra säsong var det inget problem, men nu har hon inte längre något förtroende för mig. Plank, grindar och allt annat är vanliga bommar blir plötsligt jätte farligt och hon nitar på långt håll alternativt rusar mot. Efter en gång blir det med regel bättre och hon börjar hoppa mer avslappnat. Själv blir hon väldigt uppspelt då detta händer. Av någon anledning har det blivit såhär, och jag vill nu jobba bort det. Vi har inte kraschat eller haft några andra traumatiska upplevelser. Det är en ganska tuff och nyfiken häst som i grund och botten är orädd. Har någon annan erfarenhet av detta? Vad kan jag göra?

Min tränare påstår att allt sådant där är resultat av vad som pågår i ryttarens huvud. För hästen är det ingen större skillnad att hoppa över en grind eller ett vanligt räcke. Man sänder ju omedvetet en himla massa signaler till de känsliga hästarna. Det är ju ganska lätt hänt att man spänner sig lite grann om man ser något som hästen brukar reagera på vilket genast säger till hästen att det är något man ska passa sig för och så är man inne i en ond spiral.

Jag tror alltså att det handlar om att träna dig! Själv har jag också fått för mig att grindar och plank osv. är lite otäcka och brukar försöka lägga in sådan hinder i kombinationer som andrahinder bara för att övertyga mig själv om att det inte är något farligt. Min häst bryr sig inte det minsta sålänge matte koncentrerar sig på att bara rida. ;)

Min tränare påstår att allt sådant där är resultat av vad som pågår i ryttarens huvud. För hästen är det ingen större skillnad att hoppa över en grind eller ett vanligt räcke. Man sänder ju omedvetet en himla massa signaler till de känsliga hästarna. Det är ju ganska lätt hänt att man spänner sig lite grann om man ser något som hästen brukar reagera på vilket genast säger till hästen att det är något man ska passa sig för och så är man inne i en ond spiral.

Jag tror alltså att det handlar om att träna dig! Själv har jag också fått för mig att grindar och plank osv. är lite otäcka och brukar försöka lägga in sådan hinder i kombinationer som andrahinder bara för att övertyga mig själv om att det inte är något farligt. Min häst bryr sig inte det minsta sålänge matte koncentrerar sig på att bara rida. ;)

Jag tror också på att man spänner sig och hästen känner det. Men hur ska JAG träna MEJ? Mental träning, hur gör jag? På vilket sätt ska jag fundera? Gå igenom i huvudet hur det ska gå till och hur det ska kännas när allt funkar? Har någon erfarenhet av mental träning?

Jag tror också på att man spänner sig och hästen känner det. Men hur ska JAG träna MEJ? Mental träning, hur gör jag? På vilket sätt ska jag fundera? Gå igenom i huvudet hur det ska gå till och hur det ska kännas när allt funkar? Har någon erfarenhet av mental träning?

Ja, du har ju svarat på din egen fråga när det gäller mental träningen...det går ju ut på att "programmera dig själv" så att du är avslappnad när du rider an.

Men jag tror att lösningen på problemet för både dig och din häst är att följa tipset här uppe om att hoppa dessa hinder ofta ofta på låg höjd tills ni är helt säkra på dem. Sen åka på en Clear round där du vet att såna hinder kommer att finnas men du får hålla på tills ni hoppat runt om det krånglar!

Lycka till och glöm inte att det är en "tonårs slyngel" du sitter på och det mesta går bort med åldern!

Precis som du skriver! Jag brukar föreställa mig mina träningspass och tänka att de går riktigt bra innan jag sitter upp/när jag skrittar fram, försöka få in känslan av ett bra pass i kroppen osv.

Lite mer handfast "lurar" jag mig själv genom att som jag skrev lägga hinder jag tycker känns otäcka som nr två i en kombination - det är liksom lättare att man kommer rätt på det som känns otäckt då och jag har inte tid att spänna mig på samma sätt. När jag ringrostig som få skulle ta upp det här med hoppning igen eftersom hästen tycker det är det roligaste som finns tyckte jag till en början att oxrar var superläskigt. Då var det kanonbra med 5 och 1/2:an att börja med - trava in på lågt hinder och sedan bara hålla sig i medan hästen skötte oxern. Likadan princip använder jag nu fast på grindar och annat otäckt.

Att hoppa otäcka hinder på låg höjd är bra. Det bästa är ju att man kan lägga in låga hinder i markarbetet. Ju oftare och mer okomplicerat man gör det, desto snabbare går olustkänslan över.

Tack för alla tips!
Nu har jag i mitt huvud gått igenom lyckade anridningar på "spökhinder".
Jag har hoppat låga hinder som jag klätt ut med filtar, plank och annat "skrot" och det har gått förvånandsvärt bra. Mycket beröm och självförtroendet växer med hästlängder på tjejen!
Hemma har vi tränat på att bara gå över filtar på marken, det har också gått bra. På onsdag ska vi träna mera hoppning med vår tränare.
Det där med mental träning är något som är intressant? Är det någon som brukar syssla med det aktivt? Vilka resultat har ni fått?

Hon har kanske förtroende för dig men har du förtroende för henne ? Man måste våga lita på sin häst, då vågar hästen lita på dig fullt ut. Så länge du själv blir lite tveksam kommer hon känna det med en gång. Hästar är inte gjorda för att prata, de använder telepati. Så när du hoppar, försök tänka på hur de kommer kännas efter hindret. I språnget. Jag har själv haft en sådan häst och det enda som hjälper är att lägga dem rätt och inte stressa. Bara gunga med och låt det gå i hennes takt. Så när du hoppar, försök hoppa med din mentala styrka inte din fysiska. :)

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka