tappat en sko och ridning

lovehorses

Trådstartare
Om eran häst har tappat en sko, ni vet att hovslagaren kommer inom ett par dagar, inom en vecka.
Hur gör ni med träningen då?
Som vanligt
promenader/lättare träning
ingen träning/vila

Sv: tappat en sko och ridning

rider lätt på banan=mjukt underlag eller longering

rider inte alls ut i terräng dåvägarna är ganska hårda och stenar osv..

om han tappar en sko på vintern får han stå

Jag ber någon av personerna i stallet att slå på en ny sko. Om ingen som kan är där så rider jag inte. :)

beroende på hur hoven ser ut får han antingen vila helt, eller lättare ridning (alt. longering) på banan. Hans hovar går lätt sönder, så jag rider aldrig ut i skogen tex. utan sko.

beror på hur det ser ut där man rider mm, hur hästen reagaerar när den tappar en sko. Som det är nu hårt och typ is bana skulle jag inte rida utan en sko, men om det var sommar och jag hade mjukt underlag, och hästen inte var ömfotad lr att de gick sönder så skulle jag rida lätt iaf.

Beror till viss del på hästen och förutsättningarna.

Har inte varit med om så många tappskor (ca 6-8 st på 16 år :D), men för det mesta har det då handlat om bakskor, och då har jag helt enkelt plockat av hästen den andra bakskon också och sedan ridit som vanligt (under förutsättning att hästen kan gå oskodd). Är det bara 1-2 dagar tills hovis kommer så gör jag ingenting, låter hästen gå och dra i hagen bara.

Skulle aldrig rida med udda antal skor på hästen, väntar då hellre på hovslagaren (och min hovslagare jag använt är verkligen :love:, oftast kommer han morgonen efter om jag ringer om tappsko)

Fixar tappskor själv, ovärderlig kunskap!!! Dock kan jag inte rikta om skor som "tappat formen", men har haft ett par av mina barfota på somrarna, och har de tappat i nära anslutning till att de är vana barfota så har jag ridit ändå om det varit ok underlag.

spikar dit den igen... Riktar den.. Är det alltför snett å vint så har jag gammskor att ta från vid behov...

Jag bankar på skon igen. Hittar jag inte skon eller den är för sned för att riktas till vettigt (saknar tyvärr ett bra städ), så tar jag till de extraskor som jag alltid ber min hovis rikta till åt mig när hon skor.

Går jag totalt bet med att få på en sko, ja då får han stå tills problemet är löst...

Jag rider inte då. Hade jag haft ett ridhus att rida i så skulle jag kunnat rida, men nu när vi inte har det så får han stå :)

Kan inte slå dit en ny sko själv då polles hovar måste skos på ett spec vis då han hade dåliga hovar när jag fick honom, mycket bättre nu dock:bow:
Hade det inte varit så, så hade jag slagit dit en ny sko själv:p

Jag drar på min easyboot och rider kortare uteritter i lugnt tempo (undviker leriga ställen där booten kan fastna) eller dressyrar i paddocken.

Innan jag skaffade easybooten fick han stå om han drog av sig en sko. Vi har mest grusvägar att rida på och på så pass hårt underlag vill jag inte rida med udda antal skor.

Mina hästar tappar inte skor för dom går barfota...
Skor jag dom och det skulle hända att dom tappar någon sko så rider jag nog som vanligt så länge de inte ömmar, men som sagt var är dom ju vana att gå barfota. Ibland drar jag av skon på den andra hoven så det blir lika. Min hovslagare kommer typ direkt när jag ringer om han behöver det (han är nog för snäll....)

Jag rör inte min häst en meter och vaktar honom noga om det är hårt i hagen. Att rida med tappsko förstår jag mig inte på öht, är det så viktigt för mig att rida så kör jag honom till någon som kan slå på skon.

Ibland drar jag av skon på den andra hoven så det blir lika. Min hovslagare kommer typ direkt när jag ringer om han behöver det (han är nog för snäll....)

Om du nu har en hovslagare som kommer typ direkt, varför slår du inte på en ny sko istället för att dra av den andre, det måste hos dig finna en anledning till skor just den perioden hästen din skos?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar