Tappat bjudningen vid hoppning!

E

ellahellberg

Jag har haft min ponny nu i ca. 1 år. Han har varit pigg när man har hoppat och så, liksom ni vet "sugit tag i hindret" :p Men nu för nån månad sedan har han blivit lite segare, ha bjuder inte lika mycket mot hindrena som förut! :( det är inte så att jag "tröttar ut honom" genom att hoppa jätte mkt, utan jag hoppar honom ca. 2 gr i veckan.. vad kan detta bero på och hur kan man få honom piggare igen? eller kan dom bli såhär när dom fäller? :confused:

Sv: Tappat bjudningen vid hoppning!

Låter ganska typiskt som en kotleds- eller knäledsinfalmmation faktiskt. Känns inte riktigt bra att hoppa då och det känns som att handbromsen stitter i på hästen. Kolla upp det hos veterinär, hittar ni ingetskulle jag ge hästen "hoppsemseter" i säg två veckor och se om lusten kommer tillbaka.

Låter ganska typiskt som en kotleds- eller knäledsinfalmmation faktiskt. Känns inte riktigt bra att hoppa då och det känns som att handbromsen stitter i på hästen. Kolla upp det hos veterinär, hittar ni ingetskulle jag ge hästen "hoppsemseter" i säg två veckor och se om lusten kommer tillbaka.

kotleds- eller knäledsinfalmmation säger du? hmm, låter konstigt.. han har aldrig varit sjuk förut elr så.. :confused: men man kan väl inte se det "utanpå" om man kan säga så, så det är väl bäst att kolla upp iallafall :) kom gärna med mer funderingar, var inte blyga :D

Det är inte helt ovanligt att hästar får kotledsinflammationer el dyl vid ryttarbyte. Du rider naturligtvis lite annorlunda mot föregående ägare, samt kanske på andra underlag, annan hage etc.

Jag vet såklart inte hur erfaren du är :laugh: men hoppar du för tränare?
OM det nu skulle vara så att du inte är så erfaren, eller om ponnyn tenderar att hoppa stort och/eller är svår att följa, så ni ofta kommer fel till hindren eller den får ett ryck i munnen över hindren, så kan den tappa lusten att hoppa.

Annars håller jag med föregående talare. Ge hoppvila och se om det hjälper, alltid bra att ta tag i problemen tidigt.

njaa, erfaren och erfaren :p jag är snart 14 år och har ridit i ca. 6 år.. ja, jag hoppar för tränare, man kan ju alltid fråga henne om råd också ;) men jag ska försöka kolla upp detta! nu när tävlingssäsongen börjar vill man ju ha en pigg pålle :rofl: men tror du att det kan till viss del bero på pälsfällningen? jag har hört någon påpeka det, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro :confused:

Ta en paus från hoppningen! Det kan helt enkelt vara så att hästen behöver ett litet uppehåll på några veckor för att få tillbaka lusten att hoppa. Men som du säger kan vissa hästar förändras lite under pälsfällningen, så det är inte helt omöjligt att det kan ha med det att göra. Men, som sagt, en liten paus skadar aldrig! :D

tack för alla svar! :bow: nu ska jag banne mej ta tag i detta! :D

Ngt du kan fråga din tränare är om det ser ut som ponnyn får nog eftergift. Om han har en bra hoppteknik kanske han höjer ryggen / sänker huvudet. Om du då inte är "med" riktigt kan det vara så att du jobbar emot ponnyn så att säga. Ett resultat kan vara att ponnyn inte bjuder lika bra.

Sådana här saker är mycket lättare att se för en tränare som står brevid och kan SE hela hoppsekvensen. H*n kanske kan upptäcka något moment då bjudningen avtar. I så fall är det troligen DÄR DU kan göra något.

Jag tycker att 2 dagar i veckan låter mycket, så det kan lika väl vara så att han tröttnat. Så ta en paus säger jag.. Och hoppning max 1 gång/veckan tycker jag personligen. :)

En del hästar blir väldigt påverkade av pälsfällningen, men då borde det visa sig i annan ridning också.

Passar sadeln är väl en till väg att gå förresten.

Ta det säkra före det osäkra och kolla upp din ponny hos en veterinär, helst klinik, kanske finns det ngt som stör honom. En av mina hästar gjorde precis lika, och där var det hovledsinflammation samt kissing spines som var boven.
Nu behöver det ju absolut inte vara så i ditt/erat fall, men det känns mkt bättre att kolla upp en gång fgör mycket än en gång för lite, och om det är så att din ponny har ont ngnstans så är det bättre att kolla upp innan hopplusten är borta för alltid, så att du kan få din hoppglada ponny tillbaka:) Lycka till iaf! Hoppas att du hittar orsaken!

asså tack så hemsk mycket för alla svar :bow: ni är underbara !!

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka