Tappat båda framskorna

ankic

Trådstartare
I dag då jag tog in pållen från hagen så hade han tappat båda framskorna. Det är en vecka kvar till skoning ( inbokad tid) Kan man rida som vanligt eller ska han stå? Har aldrig haft honom barfota men hovis påpekar varje gång att han har bra hovar (kvalite)

Det beror ju lite på hur hovarna ser ut, vad för underlag du hade tänkt rida på, om han är jätte öm i fosarna..

Har de gått sönder och är spruckna kan det ju flika upp sig ännu mer, är de väldigt långa men endå sser fina ut kan de ju flika upp sig och gå sönder i alla fall.. och det är ju kanske oftast så det är när det gått med skor en skonings period.. Finns det välldigt mjuk skog att rida i eller ett mjukt ridhusunderlag skulle det nog gå bra i alla fall..

Det första du ska ta och göra är att raspa hovarna så de inte går sönder..

Sen beror ju på vad "rida som vanligt" innebär... och av viken kvalitet hästens hovar är! :)

Jag skulle rida, så länge jag inte kände att hästen ömmade. Och på slingan och planen är det ju reltivt mjukt underlag som gör att det inte borde ömma.

Emma.

Tack för svaren , Jenny red på planen och han verkade inte vara berörd , dock blev han fort trött men det beror på värmen . Men vi ska inte klaga ,dom har ju lovat ev.snö till veckan

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka