Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Sasse

Trådstartare
Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller dylikt) vilket gör att tyglarna blir för långa, och glappar. I skritten och traven är det inte lika stort problem, men i galoppen däremot, speciellt galoppfattningen. Av någon anledning så släpper jag alltid efter på yttertygeln när hästen fattar galopp, vilket gör att hästen bryter av direkt.

Jag tror att jag främst tappar tyglarna när jag rider mycket med benen/sitsen och har fokus där, då tappar jag liksom styrningen på händerna och har svårt att hålla dom stängda.

Undrar om någon har tips på övningar eller dylikt som kan hjälpa mig att träna bort detta?
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Kommer garanterat bättre tips! :p

Men du kan inte testa att ta tyglarna i dubbelfattning/brygga när du ska fatta galopp? För om du då tappar lite i ytterhanden så tappar du ju inte allt stöd eftersom du fortfarande till viss del håller i yttertygeln med andra handen också?
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Du kan kanske hålla ett spö under tummarna när du rider? Det borde ju göra att du tänker mer på att inte öppna händerna. Bra för handställningen också. :)
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

+ Sirap

Min tränare "tvingar" mig att rida med brygga ibland för att hålla ihop händerna, det kanske även kan motverka att jag släpper yttertygeln. Ska testa!

Spö ger ingen effekt dock, rider med det rätt ofta. Det känns som att jag tappar tyglarna ännu mer på den handen där jag håller spöet. Har aldrig tappat spöet förvisso, men det är verkligen på gränsen.

Det har hänt att jag ridit med sådana handtag man kan sätta fast på tyglarna för att motverka att jag tappar dom, men det känns mer givande att träna bort ticksen. För att inte tala om hur fult det ser ut att rida med handtag :p
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Ticks är väl ofrivilliga musklerryckningar, det tror jag inte går att träna bort. Du ska nog snarare vända dig till sjukvården för att få hjälp, typ en neurolog eller liknande, som kan utreda varför du har ticks i händerna och om det finns något att göra åt det? Det måste ju vara rätt handikappande i vanliga livet att inte kunna hålla i saker, menar jag.

Menar du att du har en ful ovana, så är det nog bara träning som hjälper, fokusera på det när du rider, så kan du nog träna bort det.
 
Senast ändrad:
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

tygelbågar!

Har det själv när jag hoppar då jag lätt låter tyglarna glida...

home_body3.jpg


Eller klassiska montetyglar?
Montetyg%20FT.jpg


Annars kan man göra en knut på tygeln vid lagom längd... så man känner när man börjar få för långa tyglar...

Simplaste tipset, knip åt med tummen om tygeln då blir man inte stum i handen men håller fast tygeln mellan tummen och ovansidan om pekfingret
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Vad har du för tyglar nu? Jag ÄLSKAR mina nya tyglar - släta lädertyglar på utsidan, men gummityglar på insidan. Tycker att jag kan vara väldigt, väldigt mjuk i handen utan att tappa tygeln alls. Men det är klart, om du menar att du släpper HELT så lär ju inte dessa tyglar funka heller...
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Jag menade alltså inte att du skulle rida med spö på vanligt sätt, utan att du lägger det under båda händernas tummar, tvärs över liksom. Svårt att förklara... ;) Så brukar man ibland göra för att öva på en korrekt handställning och jag tänker mig att om du har spöet där så släpper du inte taget lika lätt.
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Ticks är väl ofrivilliga musklerryckningar

Det verkar vara så. Antar att jag kan börja rätta folk i min bekantskap som säger ticks för saker man gör omedvetet/ovanor. :)

Jag menar att jag har en ovana.

Simplaste tipset, knip åt med tummen om tygeln då blir man inte stum i handen men håller fast tygeln mellan tummen och ovansidan om pekfingret

Jag använder tygelbågar ibland, men det blir väldigt bökigt om jag rider med hjälptyglar.
Montétyglar har jag aldrig någonsin sett :o Men ska kolla upp.

Min tränare tjatar på mig om att jag ska komma ihåg att hålla tyglarna mellan tummen och pekfingret, men min tumme förvillas alltid bort och hamnar på sidan :p Det är i alla fall mitt mål att hålla handen rätt och inte tappa tyglarna.

Vad har du för tyglar nu? Jag ÄLSKAR mina nya tyglar - släta lädertyglar på utsidan, men gummityglar på insidan. Tycker att jag kan vara väldigt, väldigt mjuk i handen utan att tappa tygeln alls. Men det är klart, om du menar att du släpper HELT så lär ju inte dessa tyglar funka heller...

När jag öppnar upp händerna så håller jag mest tyglarna med fingrarna och inte hela handen som man ska. Svårt att förklara. Jag håller ju fortfarande i tyglarna sas, men orkar inte hålla emot när hästen "blir tung" och söker sig nedåt t.ex. Och då tappar jag greppet.

Jag har testat en osalig blandning av tyglar, men rider oftast med gummi på båda sidorna. Den typen av tyglar du gillar har jag testat vid uteritter (på andra hästar) och det fungerade bra då. Kanske kan vara värt att investera i sådana :)

Jag menade alltså inte att du skulle rida med spö på vanligt sätt, utan att du lägger det under båda händernas tummar, tvärs över liksom. Svårt att förklara... ;) Så brukar man ibland göra för att öva på en korrekt handställning och jag tänker mig att om du har spöet där så släpper du inte taget lika lätt.

Ah, okej! Jag tror inte att jag förstår helt hur du menar. Så spöet ligger tvärs över? Kanske ska ta en bild imorgon och fråga om jag gjort rätt :p
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Precis! Om du tänker dig att du sluter händerna om tyglarna precis som de ska vara när du rider, då är ju tummarna högsta punkt. Under bådå tummarna lägger du sedan alltså ditt spö. Här hittade jag en bild: http://blogg.ryttarutbildning.se/?p=1751 :)
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Som någon annan skrev, rid med tygelbrygga ! Hade lite samma problem som du och min tränare "tvingar" mig att rida med tygelbrygga :)
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

KL*

Såg en tränare som helt frakt klippte av ett par tyglar för att en elev inte skulle släppa dem och låta dem blir för långa...

Lite drastiskt och inget jag förespråkar.. Men man lär nog hålla i dem i ren självbevarelsedrift =P
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Jag skulle säga att grundproblemet bottnar i att du inte är tillräckligt stark i bålen och sätet . Din kropp kompenserar för detta genom att släppa på tygeln för att behålla din sits .
 
Sv: Tappar tyglarna, tips på vad jag kan göra åt det?

Jag har ett liknande problem men det sker inte vid någon bestämd rörelse som galoppfattning. Istället är det så att jag blir väldigt "mjuk" och avslappnad (utan att på något sätt sitta som en hösäck- det känns snarare som att jag går in i något sorts saligt tillstånd:D) ju bättre hästen går och då öppnar sig handen lätt. Även om hästen går stadigt och inte gör några "hack" så dras tygeln ut så den blir lite, lite för lång.

Jag försöker motverka det här genom att hela tiden tänka på det. Det har definitivt blivit bättre men jag är inte i hamn än. Jag tror medvetenhet av problemet är halva lösningen. Händer det i specifika rörelser för dig (du kanske omedvetet spänner dig i fattningen eller koncentrerar dig för mycket på det momentet och glömmer handen) tror jag även att kroppskontroll och kroppsmedvetenheten behövs övas upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 534
Senast: Badger
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp