Tappar tempo när formen kommer

Sv: Tappar tempo när formen kommer

Jag skulle inte oroa mig så mycket. Det är ganska naturligt att hästen antingen bromsar eller drar iväg när det blir lite jobbigt. Om du följer råden du fått av de ändra här på forumet och tränar på med lagom krav så tror jag att din häst om några månader kommer att orka bjuda öven i sidvärtsrörelserna. Låt det ta lite tid. Kya tex. förespråkar alltid att minska tempot när man skall lära hästen eller ryttaren något nytt, just för att hinna med allt det nya.

Lycka till!

Nu förstår jag att din häst inte har kommit så långt i sin utbildning, men en sidvärtsrörelse görs oftast lättast i trav då hästen lättare får bra påskjut, i skritt är skillnaden mellan aktiv skritt och samlad skritt så liten att det är lätt att förväxla dem.. från marken kan du träna i skritt, tömkör övningarna så att hästen tränas..

men när du gör dem uppsuttet, så har jag ett tips som hjälper bra på knegarsegisarna på ridskolan.. gör sidvärtsövningen längs en långsida, variera platsen för start av övningen och när hästen gått några steg så fatta en högre gångart, det gör hästarna taggade och de trampar på mer.. speciellt tydligt är detta när man gör en övning i trav, ex öppna, och efter 3-4 steg fattar man galopp och vänder över ridbanan (för det är ju dit hästen är på väg och det är ditåt hästen ska vara riktad i en öppna) nästa varv vet hästen vad som händer och vill gärna galoppera, den trampar på och man ökar till 5-6 steg i öppna innan galoppfattningen.. sen kanske man gör 15 steg i öppna.. känner man att hästen taggar av går man ner till 6 steg igen..

att variera träningen är bra.. du kan ex göra ett eget dressyrprogram för en träning, ex att du ska träna öppna, och så lägger du in skänkelvikning som lösgörande före.. rita upp dinagonalspår, volter i galopp etc etc och följ det, det är omväxlande för hästen att blanda lite istället för att bara tänka "kortsida, långsida, kortsida, långsida, kortsida, långsida, kortsida, långsida, kortsida"... osv

Tack för tipsen! :bow:

Provade lite idag igen, senast var i onsdags. Traven gick jättebra, faktiskt, men skritten... hopplöst, igen. :crazy: Hon segar ur direkt och går inte fram för skänkeln ens när jag har slutat be henne tvära och bara vill att hon ska gå rakt fram, helt utan krav. Jag rider utan sporrar och spö, men funderar allvarligt på om det kanske behövs trots allt? Inte för att bestraffa, utan för att få en mer direkt reaktion på skänkeln - är det fel tänkt? Vill inte introducera nåt som är dumt eller onödigt, och vill inte lägga mig till med ovanor som skarpare utrustning om felet egentligen ligger hos mig och inte hos hästen.

Menar nu inte att jag ska ha sporrar för att lära hästen att tvära, utan för att min lilla madam ska lyssna lite mer på drivningen/skänkeln även efter en tvärning. Som det är nu så går det knappt att avbryta tvärningen ibland, för att hon inte lyssnar på drivningen varken från skänkeln eller min sits när jag försöker räta upp henne och sluta tvära... :grin:

Men som sagt, traven gick bra idag! :) Får vara nöjd med det lilla.

Tack för tipsen! :bow:

Menar nu inte att jag ska ha sporrar för att lära hästen att tvära, utan för att min lilla madam ska lyssna lite mer på drivningen/skänkeln även efter en tvärning. Som det är nu så går det knappt att avbryta tvärningen ibland, för att hon inte lyssnar på drivningen varken från skänkeln eller min sits när jag försöker räta upp henne och sluta tvära... :grin:

Men som sagt, traven gick bra idag! :) Får vara nöjd med det lilla.

Men där återigen har du ju brist på styrka och bjudning som visar sig. Om hästen bara fortsätter tvära är den varken framme för hjälperna eller balanserad. skulle återigen fokusera mera på bjudningen rakt fram, och minska tvärningen, och enbart tänka övningen - lite tagen bakdel, rida ur, tänka åt sidan ett steg, rida ur. osv.

Tycker nog att det är bättre att förstärka hjälpen med spö än att sitta gneta o tjata- hästen blir skänkeldöd.

Gnugga med handen på ett ställe o känn hur mkt du känner efter en stund.

Ja det är lättare i trav. Oxå en anledning till att man tog bort sk. vikn. i skritt ur de "lättaste" programmen.

försök att använda sparkstöttingen-Tryck som går bort- när den svarar.

Tycker nog att det är bättre att förstärka hjälpen med spö än att sitta gneta o tjata- hästen blir skänkeldöd.

Gnugga med handen på ett ställe o känn hur mkt du känner efter en stund.

Ja det är lättare i trav. Oxå en anledning till att man tog bort sk. vikn. i skritt ur de "lättaste" programmen.

försök att använda sparkstöttingen-Tryck som går bort- när den svarar.
Ungefär så var min tanke också. Med sporrar kan jag ju använda mindre hjälper (förhoppningsvis?) istället för att skänkla och skänkla och inte få önskad reaktion.

Hon är inte skänkeldöd i den bemärkelsen, det är bara precis vid tvärningen/vikningen i skritt. Provade idag att jobba henne från marken och "skänklade" med handen i skänkelläget - hon reagerade till 99% direkt utan att jag behövde "ta i" eller upprepa.

Eftersom jag igår minskade tvärningen till ett steg i taget så känns det inte som att jag kan minska mer? (Jag bad bara om ett steg i taget, men vissa gånger fortsatte hon själv när jag ville avbryta och gå rakt fram eller in på en volt istället.)

Ska fortsätta prova i trav och se om skritten lossnar så småningom.

Ta traven först.
Själv tycker jag att man kan börja med några steg- för att den ska fatta vad man vill- sidförande, men sen bör den oxå fatta att den ska gå så- tills man säger ngt annat.

Ang skänklar sporrar osv så är det ju inte att den inte känner din skänkel utan att den har "trubbats av" och/eller inte förstått att du vill att den bryr sig om skänkeln.

Jag skulle istället för att tänka sporrar ta ett långt dressyrspö och sen träna grunderna, dvs bla checka av att hästen förstår framåtdrivande och förhållande hjälper - och lyssnar på dem. Du ger en liten hjälp och förtydligar om du inte får svar direkt, och förstärker då med ett lätt pet med spöet om den inte svarar framåt direkt för lätt tryck av skänkeln.

Samma med förhållningarna, du ska bara behöva krama tygeln för svar.
Om du sen kan vara konsekvent och ge samma signaler och kräva svar så kommer du att ha en mycket lyhörd häst.
Det är inte kraftigare inverkan du behöver utan mer konsekvent och tydlig och vara mer noga med svar -direkt!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.