Tappar pigment runt ögat !

urkella

Trådstartare
Märkte idag att min pålle tappar pigment runt ena ögat :eek:, han va lite rinnig oxå i ögat så tvättade utvärtes med koksaltlösning, sen fick han även lite ögonsalva. Men någon som vet varför det kan ha blivit så ? Har varit väldigt noga med att ha ren flyghuva på sedan när det regnar och är dåligt låtit honom gå utan.

22823875.jpg

Sv: Tappar pigment runt ögat !

Ja du det undrar jag också då mitt ena sto också ser ut sådär nu.

Min kompis häst blir oxå sådär ibland. Efter ett tag får hon tillbaka pigmentet och det är främst sommartid det blir sådär.
Jag har hört att det kan vara magnesiumbrist. Men man ska ju inte laborera med massa sådana tillskott på egen hand, så jag skulle råda dig att låta vet. ta ett blodprov för att se om din häst har någon brist.
// Anna

MEN vad konstigt, min häst har börjat flagna runt ögat, inte riktigt tappat pigment, men tappat lite päls. Vad är det med våra hästars ögon?

Min pålle fick ett bromsabett förra veckan, så jag tror det är därför-.

Min 1-åring såg likadan ut tills jag tog på honom en flughuva.
Efter ett par dagar var han svart igen.

Sådär ser mitt sto och hennes fölunge också ut nu:crazy:, jag har aldrig varit med om det förr.
Jag tvättar rent och har på dom flughuvorna när jag är där på dagarna nu under semestern, sen tar jag jag av dom, vette sjutton om jag vågar ha flughuva på en fölunge under natten i en hage med mkt skog?

Nu har även en tredje häst i hagen fått såna fläckar, är det flugorna som "pickar" bort hud eller vad:confused:

Ingen fara! De har bara kliat bort den yttersta huden kring ögat pga irritation från flugeländen. Det kommer tillbaka inom några dagar!

Depigmentering av hud eller slemhinna är vanligt vid inflammation. Och hästen på bilden har helt klart en inflammation, troligen orsakad av flugorna. Spola med NaCl morgon och kväll några dagar för att hjälpa ögat att rena sig och förhindra en konjunktivit ("ögoninflammation") samt skydda ögonen mot flugor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 233
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 278
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka