Tappar PÄls!!!

J

JennyOhlsson

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA finns det någon där ute som kan hjälpa mig....
Har ett varmblod sto på 7 år som håller på och tappa sin vinterpäls MEN hon tappar för mycket päls så hon har stora kala fläckar rumpan, benen lite på sidorna och ansiktet.... :cry:

Hon släpptes ihop med två nya hästar i lördagsoch jag såg detta på henne i måndags...
Innan dess har hon tappat pälsen på ett fint sätt....
NEJ dom andra hästar biter inte på henne så det beror inte på det!!!! :smirk:

Tacksam för svar och råd....

Sv: Tappar PÄls!!!

Jag skulle ha kontaktat veterinären för råd, och låtit injicera b-vitamin såvida hästen är frisk för övrigt.

Tror nog inte att det är någon jättefara, det kommer snart ny sommarpäls men ring och prata med veterinären, det är ju gratis att få råd:smirk:

En av mina hästar fick akut b-vitaminbrist en gång, och tappade päls så hon fick stora kala fläckar på bara några dagar. All päls var bara LÖS! I hennes fall berodde detta på en tarmrubbning ursprungligen. Vi behandlade med b-vitamin, först dagliga injektioner i en vecka, sedan varannan dag i ytterligare en vecka och därefter i fodret. Det tog bara två dagars behandling så kände man att pälsen satt fast igen när man drog i den, så det hjälpte verkligen! Hon fick 10ml åt gången men hon är liten! :D Din häst vill säkert ha det dubbla... Om det är det samma vill säga. Lycka till!

Ska kanske tillägga att hennes hårlossning var på samma ställen som du beskriver, och inte i rimlig proportion till vanlig fällning, och så verkar det ju vara på din häst också. De ska ju inte bli kala!:crazy:

Mitt varmblod fick det med, framme vid halsen på ena sidan men efter ett par dagar såg jag hur det började komma ny päls och efter kanske en vecka var det helt fullt igen, fick också lite panik först...

det är inget att oroa sig för.. min ponny hade ungefär så förra året med.. Hon blev äl inte direkt kal på vissa ställen så som du beskriver, men hon hade mindre fält där pälsen va borta.. pälsen var oxå väldigt tuffsig och "krullig".. hon såg rent ut sagt inte klok ut :S hon mjällade dessutom något otroligt... Men har nu kommit fram till att hon ahd ebrist på b-vitamin... Denna vintern och våren har jag varit noga med att ha b-vitamin hemma.. och hon ser nu mycket bättre ut i pälsen !!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 702
Senast: Piaff
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix