Tappar man o svans

Vinnibruna

Trådstartare
Min häst tappar MASSOR med tagel! :cry: När man drar med handen lite löst i manen så får man tussar med man i handen... VAD kan det vara??? :confused:
Har hållt på i några veckor nu. Alla råd o tips tages tacksamt emot!!! Nån som varit med om något liknande? Det är ett 3-årigt fjordsto som går på lösdrift. Foderstat: hö och salt/mineralsten.

Sv: Tappar man o svans

Har du kollat om det är vita klumpar i svandroten?
Det ser typ ut som stort mjäll nästan

En häst i mitt stall hade samma problem för några år sedan, orsaken visade sig vara att den fick för mycket selen. Ger du det till din häst?

Min egen häst hade samma problem för några år sedan, hon tappade halva svansen på två veckor, det bara rasade i från svansen. Vi fick aldrig veta den riktiga orsaken, men vi fick nått specialschampo utskrivet på recept av veterinären. Hon har därempt ganska känsligt tagel över lag.

Mvh Maria

den kan inte ha brist på något viktigt ämne? har du analys på fodret så att du vet hur mycket den får i sig?

ring annars och rådfråga någon klinik

Svarar alla:

Jo, hon har som lite mjällaktigt vitt, när man krafsar vid svansroten och i mankammen. Men inga "klumpar" direkt. Vad är det? Har inte alla hästar det då?

Nej, jag ger henne inget selen. Det enda hon har som tillskott till höet är en salt/mineralsten. Kanske hon har brist av något, men vad?

Nej, jag har tyvärr inte analys på höet, det kommer från många olika fält.

Ska ringa veterinären i morgon och höra om de vet vad det kan vara...vill inte att hon ska tappa allt tagel...:crazy:

Vet svarade inte...försov mig o missade telefontiden.:( Får väl ställa väckarklockan i morgon bitti och försöka igen!
Någon här på Buke som vet vad detta kan vara???? :confused:

Svarar alla:

Jo, hon har som lite mjällaktigt vitt, när man krafsar vid svansroten och i mankammen. Men inga "klumpar" direkt. Vad är det? Har inte alla hästar det då?

Det är nästan som eksem.
Ta varmt vatten och såpa och tvätta svansen, ta bort det
som "inte" sitter fast, det är redan dött.
Tvätta noga, Lycka Till

Mvh Ca

min gissning skulle vara vitaminbrist av nåt slag. Kanske B vit.

Ge den b-vitamin. Den måste ha kaftfoder. Fodra gäna med ett kilo kraft. Om dagen den måste ju ha proteiner. Finns ingen häst som kan klara sig utan.Den här ser jag som svältfödd. Plus en riktig avmaskning. Ge den mat. Finns ingen häst som bara kan klara sig på hö. Skärp dig. Lycka till

Klart som bara den att en häst kan klara sig på bara hö! Har man ett bra hö är det inga problem!!!!

Att komma med sådana påståenden... Nu vet inte TS vad hon har för hö iofs men att rent generellt säga att alla hästar måste ha 1 kg kraft är helt befängt!

TS, min häst har eksem nu. Vet inte vad han reagerar på men nått är det. Eksembehandlar det med Horsol och det är mycket bättre nu. Men prova först att tvätta med Hexocil eller liknande först. Kan vara en liten svampinfektion eller något i denna fuktiga höst och tät vinterpäls...

Är du allvarlig eller bara dum?! :mad: Vem har sagt att alla hästar måste ha 1kg krafft för att få proteiner och att man svältföder sin häst om man ger den bara hö? :crazy:
Har man ett godkänt och bra hö är det inga problem alls att bara ge hö, bara man ser till att man ger så mycket så dagsbehövet av energi och protein är täckt. Lär dig fakta innan du kommer med så oerhört felaktiga råd!! Det kan bli väldigt fel...

Kan tillägga att jag har två hästar (vbl och korsning arab/vbl) som jag tränar för distans, och de får nästan inget kraftfoder alls, de får 0,5kg krafft 125, och 250g lusern var per dag, plus så gott som fri tillgång på hö, och de klarar sig fint på det!

Senast ändrad:

Jag skulle ta bort minerlastenen och ge en dos minerla i maten istället. Hästar kan verkligen inte dosera sina mineraler själv. Tycker de det smakar illa äter de inte, så den kan mkt väl ha stora brister på mineral.

Senast ändrad:

Klart de kan klara sig på bara hö om höet är kraftgit! har man ett fint hö kan det ha precis samma värden som en del kraftfoder! Jämför tex höet jag hade hörra året så gav 1,5 kilo hö ungefär lika mkt energi och protein som 1 kg hippobasic. Så hästen fick i sig lika mkt genom att äta 10 kilo hö som om den åt 7 kilo hö och 2 kilo hippobasic eller annat motsvarande foder. Så det där är helt klart en myt.

Sedan är det svårt för hästar som har jättehögt energibehov (fullblod, en del hästar som tränas hårt) att äta tillräckligt med hö för att täcka sitt behov trots att höet är bra. Då får man byta ut en del hö mot kraftfoder så de inte behöver äta så många kilon för att få i sig det de behöver.

Hej

jag kan råda dig att smörja svans roten och mankammen med tea tree cream och sedan ge rödklöver som ett komplement för rödklöver främjar
pälsen och man.rödklöver är även utrensande för huden och blodrenande. du kan blanda detta med brännässla för att främja blodkvaliten och för att det är blodrenande.

jag vet inte om du tror på att örter kan fungera men det är mitt tips.
och kanske stödfodra med lite kraftfoder ifall det skulle kunna vara minerl brist det är ju värt ett försök.

att hästar tappar hår kan även bero på stress hur är hon i hagen trivs hon med sina kompisar?
är hon van att gå i lösdrift?

Lycka Till
MvH
Annie

Anemic - Blodbrist skulle jag gissa på. En ponny i vårt stall tappade allt hår i svansen på bara ett par dagar och vetten konstaterade att det var orsakat av blodbrist

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 428
Senast: Masse
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: a1agnlju
·
Islandshäst Min häst har senaste året tappat onormalt mycket tagel! Bara man svagt drar med handen över manen lossnar det, och likaså med svansen. I...
Svar
6
· Visningar
4 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka