SofiaOfSweden
Trådstartare
Så fort min häst släpps ut på bete så rasar han i vikt. Förra sommaren såg han rent ut sagt förjävlig ut efter betet då han hade tappat all muskulatur och underhudsfett trots bra gräs, kraftfoder och hösilage. Först trodde jag att det berodde på att han inte ridits och att kraftfodergivan dragits ner men nu har samma sak skett i år igen och då endast på 1 till 2 veckor. Han får full foderstat med kraftfoder (havre + lite betfor) samt hösilage. Han blir dock rätt gallig pga. högt proteinintag med det får han få eftersom att han magrar ur så mycket annars. Masken är kollad, visade inget på träckprovet och ridningen sker precis som vanligt. Det enda som är annorlunda är att han går på bete nu, från 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Det är först och främst över höfterna som han tappar allt.
Vad beror detta på? Jag blir tokig snart, vill ju inte att han ska se ut som en spansk draghäst! Jag som äntligen hade lyckats få honom så himla fin och vältränad och faktiskt riktigt fyllig vilket jag aldrig trodde jag skulle lyckas med. Så försvinner allt arbete på två veckor pga. lite bete. Hjälp mig!
Vad beror detta på? Jag blir tokig snart, vill ju inte att han ska se ut som en spansk draghäst! Jag som äntligen hade lyckats få honom så himla fin och vältränad och faktiskt riktigt fyllig vilket jag aldrig trodde jag skulle lyckas med. Så försvinner allt arbete på två veckor pga. lite bete. Hjälp mig!