Tappar i vikt vid bete

SofiaOfSweden

Trådstartare
Så fort min häst släpps ut på bete så rasar han i vikt. Förra sommaren såg han rent ut sagt förjävlig ut efter betet då han hade tappat all muskulatur och underhudsfett trots bra gräs, kraftfoder och hösilage. Först trodde jag att det berodde på att han inte ridits och att kraftfodergivan dragits ner men nu har samma sak skett i år igen och då endast på 1 till 2 veckor. Han får full foderstat med kraftfoder (havre + lite betfor) samt hösilage. Han blir dock rätt gallig pga. högt proteinintag med det får han få eftersom att han magrar ur så mycket annars. Masken är kollad, visade inget på träckprovet och ridningen sker precis som vanligt. Det enda som är annorlunda är att han går på bete nu, från 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Det är först och främst över höfterna som han tappar allt.

Vad beror detta på? Jag blir tokig snart, vill ju inte att han ska se ut som en spansk draghäst! Jag som äntligen hade lyckats få honom så himla fin och vältränad och faktiskt riktigt fyllig vilket jag aldrig trodde jag skulle lyckas med. Så försvinner allt arbete på två veckor pga. lite bete. Hjälp mig!

Sv: Tappar i vikt vid bete

Vår gamla valack är likadan, trivs verkligen inte med att gå ute dygnet runt. Han får liksom ingen ro i kroppen utan bara vandrar, ser i stort sett vanskött ut efter ett par veckor på bete, tappar all glans i pälsen, hela sitt hull. Den enda lösningen vi hittat är att han får stå på stall under sommaren också. Då trivs han med livet, ser allmänt pigg och glad ut, och behåller sitt hull.

/Camilla

I slutet av förra sommaren gick han ute på nätterna men i år har jag låtit honom stå inne pga. att vi ska på träningsläger snart och jag vill hålla honom i trim fram till dess. Självklart har jag nu ökat på kraftfodergivan för att få upp hullet på honom, men jag förstår inte varför detta sker vid bete. Det borde ju vara tvärtom eftersom att hästen äter mer?

Min häst tappade också i hull när han var på bete. Det var för att han inte hade tid att äta då han var så besvärad av de små krypen. Har switch nu till hästen och det funkar bra:)

I slutet av förra sommaren gick han ute på nätterna men i år har jag låtit honom stå inne pga. att vi ska på träningsläger snart och jag vill hålla honom i trim fram till dess. Självklart har jag nu ökat på kraftfodergivan för att få upp hullet på honom, men jag förstår inte varför detta sker vid bete. Det borde ju vara tvärtom eftersom att hästen äter mer?

Tyvärr behöver inte möjligheten att äta mer, innebära att han faktiskt äter mer. Med vår valack var det det som var problemet att han hade liksom inte ro i kroppen att äta det var precis som han saknade sina rutiner med att stå innen under natten, och får gå in och ut mellan hage och stall.

För han spenderade hela sin tid med att övervaka grinden och se om det fanns någon möjlighet att gå in till stallet, så han hade liksom inte tid att äta. Fast dom andra var längst bort i hagen och åt stod han alltid vid grinden och väntade.

Och så fort han fick börja komma in över natten igen, så började han använda sin hage igen, han åt och
umgicks (jävlades:angel:) med kompisarna i hagen igen.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Först av allt vill jag bara skriva att veterinärtid redan är inbokad, så detta är ingen tråd som ersätter veterinär på något sätt, utan...
Svar
13
· Visningar
2 149
Senast: Korven
·
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 869
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar