Tappar hull och muskler fort.

S

Sudd

Vad gör man när hästen tappar precis allt på bara ett par veckor. ???
Min häst var i hygglig kondition och var relativt bra musklad, men kunde vara mer.
Jag jobbar mycket varje år ca 2-3 veckor i december, tänkte att då kan ju hästen få lite vila den tiden så kör vi igång igen sen.
Hästen har gått på samma foderstat fast han vilat som när han var igång för jag vågar inte minska för han är lite svårfödd.
Igår kom min medryttare ut och skulle skritta ut han en sväng..hon vart jättepaff över att han tappat i prencip allt på bara 2.5 vecka. Han har gått ner i vikt och dom fina musklerna på rumpan är nästan helt borta...hur fasiken kan det bli såhär varje år. ???
Han går på 1,5kg groov, mineraler och 10-12kg hö om dagen..den är uträknad för honom i lätt arbete..Och den ligger i rejält överkant också..Han är ca 157cm och väger ca 530kg..
:confused:
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Det kan finnas flera olika orsaker, dels gäller det att se över grovfodret vad det innehåller då en obalans kan förorsaka en viktnedgång till priset av förlorad muskel massa. Även om en foderstat ser bra ut på papperet så är den trots allt ingen hel vetenskap endast ett riktmärke, kan ju hända att du lagt den lite lågt.

Fysiska problem kan också ge en viktnedgång, när den sker snabbt så tappar hästen muskler.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Hästen har inga fysiska problem det vet jag. är nyligen genomgången av både vet. kiropraktiker, massör och även genomkörd men sån där värmescanner och hästen är kärnfriskt. !Och som jag skrev har jag lagt mig över den foderstat som är uträknad för honom. Det som är uträknat är 1kg groov och 8kg hö. Höet är analyserat.
Jag ger idag 1.5kg groov och 10-12kg hö.
Vad är ditt råd att jag ska göra Boj. ? ska jag öka på kraf el. grovfodret ännu mer. ?
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Sorg? kan göra att dom tappar vikt, men att den skulle tappa så mycket under din frånvaro låter drastiskt.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Vad har du för kvot i foderstaten? I vilken storleksordning har du lagt Mj, jag tror att du borde öka energiintaget samtidigt att öka kvoten något.

Det kan hända att din pålle är en proteinslukare, vissa är det och då måste man ta hänsyn till det. Även om man lägger foderstaten efter som du lätt arbete, kan pållen kräva ett större intag ändå och här kommer då en ökning. Prova att göra en ökning, men glöm inte att kvoten måste stämma och gärna en ökning där för att återbringa den förlorade muskelmassan.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Mask då? Har du gjort något träckprov tidigare?

Vad har du för värden på grovfodret då?
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Sudd skrev:
Hästen har inga fysiska problem det vet jag. är nyligen genomgången av både vet. kiropraktiker, massör och även genomkörd men sån där värmescanner och hästen är kärnfriskt. !Och som jag skrev har jag lagt mig över den foderstat som är uträknad för honom. Det som är uträknat är 1kg groov och 8kg hö. Höet är analyserat.
Jag ger idag 1.5kg groov och 10-12kg hö.
Vad är ditt råd att jag ska göra Boj. ? ska jag öka på kraf el. grovfodret ännu mer. ?

jag är ingen expert men har en väldigt svårfödd häst. brukar "proppa" i han det mesta och så mycket hö han kan äta.

så mitt "råd" skulle vara att öka på båda.

väger hästen 530 nu?
min är 160 men väger nog mindre än det. men sen e han ju smäcker oså.. svårt och säga av vad en häst vägen. likadant me människan juh
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

sorg tror jag inte, då jag har hästen hemma och har träffat den varje dag ändå fast jag jobbat långa dagar, har bara inte hunnit rida. Men en liten mysstund varje kväll på stallgången har vi haft.
Har aldrig gjort något träckprov på honom, men han är regelbundet avmaskad och det har aldrig kommit ut några maskar som jag sett dom gånger jag avmaskat..
Har ökat på både hö och kraftfoder nu så vi får se hur det går.
Är själv jättedålig på att räkna foderstater så krafft har fått hjälpa mig.
Värdet på hö är Torrsubstans 84, Smältbart protein 27, Energi 7.2.
Har tyvärr inte värdena på Ca och P då vi missade att kryssa i det när vi lämnade in analysen.
Har mätt honom och räknat ut vikten och utefter det ska ha väga 530kg, det är en quarter så han borde vara lite mer biffig än vad han är.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Jag hade en häst som trots han fick fritt med hö med mycket bra protein i ändå magrade. Det visade sej på tandfel, som slipades ner och då hämtade han sej fort.

Du har lågt med protein i ditt hö..... Jag har bara 26 smrp i mitt o fyller på med Krafft hackat strå för att täcka proteinet. Men du har ju fått hjälp att räkna ut foderstat.... Kolla tänderna vore kanske något??
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Mer protein kanske?!

Skulle kanske be någon här räkna på en foderstat åt dig... Kraft göt inte alltid ett toppen jobb... Vet flera som fått felaktiga foderstater uträknade av kraft.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

När jag hör mer av vad du säger så låter det inte som sorg, nej. ;)

Om han är lite biffig, som du säger, och kanske har legat på en undre gräns för vad han behöver, och så kommer vintern, kylan. Har ni beräknat träningsintensiteten i energiförbrukningen?
Är det då räknat på dessa tillägg?
Om inte så får han mindre än vad han behöver.
Min fråga blir samma som Bee, behöver han även lite mer protein för att sätta och behålla sin muskler eller är det endat energi som du behöver öka för att han ska hålla sig i form?

Och viktigt, som andra redan sagt. Hur står det till i munnen? När kollades tänderna?
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Tänderna är kollad av hästtandläkare för ca 1 månad sen, så dom är okey också.
Jag har köpt lucern hackad nu och ska komplettera med det, plus att jag ska öka upp givan på groov till 2kg hade jag tänkt istället för 1.5kg. Hö äter han i princip så mycket han vill...blir runt 10-12kg.
Trodde ju att han skulle lägga på sig lite när han fick vila i 2.5 vecka och gå på samma foderstat som tidigare inte falla ur..!
Det vart lika förra vintern också, då fick han tyvärr lite längre vintervila p g a olika omständigheter ca 8 veckor...och på den tiden föll han också ur rejält. Trots att jag ökade på foderstaten eftersom..skumt är det iaf. !
Majsolja har jag hört ska vara bra om dom är dålig ihullet...är det något att prova ?
Är det ingen här som kan hjälpa mig att räkna ut en foderstat åt mig på dom värdena jag har på höet ? Skulle vara bra att jämföra med den jag fick från Krafft..
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Om du ger 12 kg/dag av det höet hamnar du på en kvot på 4,59. Ger du 10 kg hö/dag blir kvoten 4,74. Man ska ligga runt 6 eller strax över. Din häst ligger alltså mkt lågt i protein och det är troligen därför han tappat i hull/muskler. Du skulle behöva komplettera med ngt proteinrikt som t.ex. Krafft protein, soja.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Men där har du felet.. Krafft har gjort ett dåligt jobb i uträknandet av foderstat. Vänd dig till någon annan, eller fråga här på forumet. Hästen behöver mera proteiner.

Har du ingen mineralanalys på höet?
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

oj, var det så det låg till. fasiken man litar ju på att dom hade räknat ut en bra foderstat.. :devil:
Snälla..!!! Kan någon vettig människa räkna ut en BRA foderstat åt min polle... :cry:
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Jag har räknat lite. Om du ger 10 kg hö/dag kan du byta ut 1/2 kg krafft groov mot 1/2 kg krafft protein. Då hamnar du på en kvot på 6,03. Alltså 10 kg hö, 1 kg krafft groov, 1/2 kg krafft protein.

Vill du ge 12 kg hö/dag måste du ge mer kraftfoder eftersom protinhalten i höet är så låg. Förslag: 12 kg hö, 2 kg krafft groov, 1/2 kg krafft protein.

Det går dock att laborera på fler sätt. 12 kg hö och 3/4 kg krafft protein ger oxå en kvot på drygt 6,0.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Tack så hemskt mycket...! Kan jag ge lucern hack istället för krafft protein ? Jag har precis köpt en helt ny säck lucern..skulle va bra om jag kunde använda den
Hur räknar man förresten ut det här med kvoten och så ???
Kanske ide att kolla på alla hästarna vi har, Krafft har ju räknat ut åt alla 4:a.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappar hull och muskler fort.

För att räkna ut kvoten så tar man Smrp (protein)/MJ (energi).

Ger du nya eller gamla Krafft Groov?

Förslag på foderstat:

10 kg hö
1 kg lucern
2 kg Nya Krafft Groov

MJ 101
Smrp/MJ 6,22

Om hästen behöver mer mat så lägg till 0,5 kg Groov och/eller 1-2 kg hö.

mvh Jessica
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Jag ger gamla grooven, tycker den har funkat bäst..Han vart lite vääl snurr snurr i kolan av den nya.
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Då stämmer inte mitt förslag riktigt.

Lägg till 200 gr vetekli och 200 gr soja eller Krafft Protein så stämmer det bättre.

Alltså

10 kg hö
1 kg lucern
2 kg Groov
200 gr soja eller krafft Protein
200 gr vetekli

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
478
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
346
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 272
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 192
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp