tappar hår...

Switch

Trådstartare
hej allihopa!!
min häst har börjat tappa massa hår på frambenen och jag har ingen aning om vad det kan vara:confused: han har kala fläckar där, det är alltså inte vinterpälsen han tappar. och det är bara på skenbenen fram... huden är inte "svampig" utan känns torr och fin.
Nån som har nån idé?
 
Sv: tappar hår...

Någon slags ohyra kanske. En fd sköthäst tappade svanshår och blev nästan helt kal vid svansroten. Har du pratat med veterinär?
 
Sv: tappar hår...

funderade också på det, men de borde väl synas isåfall? han hat ju nästan ingen päls alls kvar där..
jag har inte fått tag på vet än..
 
Sv: tappar hår...

använder du benskydd på din pålle? i sånna fall kan det ju hända att han har fått skav? Min ponny får lätt skav, så jag brukar tänka på att alltid skölja av benskydden och borsta extra noga.
 
Sv: tappar hår...

Nej, de behöver inte vara synliga. Det syntes inga djur på hästen jag skrev om.
:idea: Svamp kan det ju oxå vara.
 
Sv: tappar hår...

skav tror jag inte de är, för håren lossnar om man gnuggar lite och det ser inte så ut.
vad gör man åt ohyra då?
kanske ska tillägga att när håren lossnar så lossnar det även massa vita prickar, som mjäll ungefär...
 
Sv: tappar hår...

Mot ohyra finns det ju medel men bäst att låta vet ta prov isf?! :)
Hmm...mjäll orsakas ju av en svamp!

P.S. Har du kollat i No Poo-tråden? Där kanske det står nåt om mjäll.
 
Senast ändrad:
Sv: tappar hår...

jaa, jag ska försöka få tag på vet imorgon..
nepp, har inte sett den tråden men ska kolla nu :)
 
Sv: tappar hår...

En häst i stallet har nåt liknande låter det som.
Vet. sa att det antagligen var rasp ..
Denna häst har på båda bakbenen, ägaren fick nån salva och har nu smort i ca 2v, det är nästan helt borta nu.
 
Sv: tappar hår...

låter som rasp!!!

tvätta varje dag, (vi använde lactasyd, går att köpa på konsum), tvätta alla benen men med olika svampar- byt vatten mellan varje svampbyte.
när du tvättar, se till att alla sårskorpor åker av(antar att du känner typ små miniknölar där "mjället" är. Dessa skorpor måste bort för att du ska kunna tvätta rent...

vi fortsatte tvätta nästan en månad efter rapsen försvunnit. (1:a gången tvättade vi en vecka efter och den kom tillbaka så...) var på den säkra sidan :)

Vi smörjde även på med aloe-vera kräm som funkade skitbra!
lycka till!
 
Sv: tappar hår...

Bor du i Gustavsberg? För inte kan man väl bo på något ställe som heter Svedbergs, Westerbergs eller Hafa? :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: tappar hår...

okej, bara att börja tvätta då :) vet. är ju ute på akutfall hela tiden så jag får aldrig tag på henne:mad:
haha, nej, jag bor i hudiksvall, står det nånstans att jag bor där?:rofl:
 
Sv: tappar hår...

tror att Nixa menade Jose, står under dennes avatar att h*n bor där våran toalett föddes.. typ:D
 
Sv: tappar hår...

Dumt att börja behandla ngt som man inte vet vad det är.
Ring och konsultera vet. kan vara pälsätare, det vill garanterat dina stallkamrater veta om din häst har..
 
Sv: tappar hår...

nu har jag pratat med vet. o hon säger att de är "regneksem" och att jag skulle tvätta med jod o smörja. tack för alla svar!!:)
 
Sv: tappar hår...

:rofl: Ha,ha...nä jag menade faktiskt jose, som någon skrev:rofl:
 
Sv: tappar hår...

någon lätt form av rasp kanske?! Min häst får jättelätt mugg och rasp, även om benen är rena. men på min brukar det nog vara lite "skorvigt" i så fall. men visst lossnar håren lättare, och vita "mjälliknande" partiklar faller också med. Nyss hade han något liknande på bogen (om man nu kan få mugg där :crazy: ) Gick dock bort när jag behandlade med samma kur som mot hans mugg och rasp.
Vanlig matolja är super, mugg och rasp gick bort på två dagar, och då var det rätt rejält med det. testa det om det skulle kunna vara rasp.
 
Sv: tappar hår...

jaa! min hade också på bogen ett tag och även flanken... men det försvann av sig själv. ska testa det där med matolja:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp