Tappar hår/blir svampig av benskydd.

Rumpnissen

Trådstartare
Den senaste veckan har hästen börjat tappa hår på benen, blir som kala fläckar, hon har även fått något svampigt, muggaktigt men inte mugg, av benskydden. Jag rengör benskydden ordentligt och har provat att skölja benen efter träning med hjälper inte. Hästen behöver inte bli svettig om benen för att det ska hända.

Någon som har varit med om detta? Den enklaste lösningen är ju att helt enkelt strunta i benskydden, men min häst har ingen självbevarelsedrift och hade egentligen behövt beskydd dygnet runt. :angel: Så jag hade gärna fått en annan lösning på det hela.

Någon som varit med om det samma? Vad beror det på?

Sv: Tappar hår/blir svampig av benskydd.

Min häst hade samma problem när jag använda benskydd. Sen jag slutade med det har problemet försvunnit, så det är det enda råd jag kan ge.

Se upp så det inte blir fula vita fläckar:crazy: Har sett hästar med det, om det är värmen som gör det där.

Vad har du för skydd?

Jag har mjuka paddar med nån slags frottéaktig insida och kanalsydda, dvs lite tjocka, från hansbo eller nåt. Sen vanliga mjuka skydd över (vita dressyrskydd, men ser ut mer som strykkkappor, inte så täta. )

Det fungerar bra, hon är annars också känslig och får lätt skav mm om jag har bara skydd i tex neorpene eller sånt. Ibland har jag fårskinn på insidan men istället men paddarna är mer lättvättade.

De där skydden och paddarna lät ju lite spännande. Men jag fattade inte riktigt? Var hittar man dessa paddar?

Jag har lite olika typer av strykkappor och senskydd. Senskydden verkar fungera bäst, inget hårbortfall av dem än, men så har jag inte använt dem. Lindor fungerar inte heller, men det är väll inte så konstigt eftersom det blir ännu mer instängt.

Verkar inte som det blivit något vitt ännu i alla fall. :o

Liknande trådar

Hästvård hej allihopa!! min häst har börjat tappa massa hår på frambenen och jag har ingen aning om vad det kan vara:confused: han har kala...
Svar
17
· Visningar
1 398
Senast: Switch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka