Tappar fölpälsen???

Tuvalisan

Trådstartare
När gör de det? Hur ser det ut då? gärna bilder om ni har, mitt lilla stoföl 6 veckor gammal har börjat tappa päls fläckvis på olika delar av kroppen, det verkar inte vara ngt som kliar, inga sår el annat utan bara päls som saknas... ngn som har ngn idé? kommer det ny päls direkt under fölpälsen? tacksam för svar :)

Sv: Tappar fölpälsen???

Det finns ny päls under fölpälsen men den är normalkort och inte lurvig. På den pälsen kan du se vilken färg fölet kommer att få.

Såhär såg min ut när han var två månader. Man kan se att det kommer svart päls under.

P1010114_edited.jpg

Min lilla kille på 6 veckor ser också ut som en raggboll :P
Han är inte vacker nu ;)
Tror han kommer bli mörkbrun, han är lite ljusare brun nu i pälsen men där han har tappat lite hår kommer det väldigt mörkt hår ut..
Spännande att följa tråden :)

men min verkar inte ha ngn direkt päls under el iaf en mkt mkt kort sådan, iofs är mamman fbl och harr en riktig sammetspäls men ändå tycker inte jag kan ursskilja direkta hårstrån.... men jag är kanske bara nojig, skönt iaf att det inte var alldeles för tidigt att fälla... då är det säkert så... *hoppas*

Han kommer bli jättefin, en vacker dag, hoppas jag:D

Just nu ser han mest ut som ett tufsigt gosedjur...

Så här såg min förra (Feliciano - Ceylon) ut när han var knappt två månader och han är nu en kopia av sin far. Man kan se att benen blir svarta och halsen mörkbrun.

P1010239.jpg

Kallehuvud1juli08liten.jpg

Så här ser vår A -dur kille ut just nu...

Han blir förmodligen ngt mörkare i färgen än vad har varit som nyfödd...(han är född sista april)

Så här såg Ninja ut förra sommaren, hon blev väl en nyans mörkare än innan. Sen så har hon ett mörkare parti mitt fram på huvudet och en mörk fläck på ryggen. Jag gillar hennes färg jättemycket, sådär skarpt rödbrun.
13777634.jpg

Inka

såhär ser isolde ut nu. hon blir mörk under, men jag funderar på om hon blir skimmel:confused: titta på bilden på ögat, nån som vet kanske?

så ser min donna ut, din fölis ser oxå ut att ha MKT tunn päls under fölpälsen... skönt att se att hon är normal...eller når :)

Det finns ny päls under fölpälsen men den är normalkort och inte lurvig. På den pälsen kan du se vilken färg fölet kommer att få.

Såhär såg min ut när han var två månader. Man kan se att det kommer svart päls under.

P1010114_edited.jpg

Åh vilken vacker pålle det kommer bli:love:

Mina föl, nästan 6 o 8veckor gamla, ser ut som aliens nu när de tappar fölpälsen

Fuxar och bruna verkar inte se lika förskräckliga ut som min svarta. Har aldrig haft en svart tidigare;)

En annan sak, har alla föl vansinnigt mycket hår i öronen? Mina två hingstar har haft det men deras mamma har ingenting.

IMG_1940.jpg

Mina föl har kopiösa mängder hår i öronen, dock är det shettisar o de brukar vara rätt bra lurviga ändå. Stona är inte håriga i öronen eller visst har dom hår i öronen men inte överdrivet mkt

joddå, vissa föl har riktiga lodjurstofsar inne i öronen---medans andra har betydligt mindre.
Men skulle nog tycka att det är vanligare med tofs:D

Min Filleunge hade så mycket hår i öronen att han mot slutet av sommaren hade stora klasar av kardborrar i öronhåret:crazy: och årets Lambounge ser ut att gå samma väg!

Är det skillnad på sto- och hingstföl? Jag har ju bara haft hingstar.

Lite OT kanske....

.... men jag har också ett hingstföl med kopiösa mängder hår i öronen! Intressant att höra hur det är på "sto-sidan"?

För att hålla mig till tråden så undrar jag hur lång tid det brukar ta innan fölpälsen är väck? Han har väl tappat i 4 veckor nu, men när kan man vänta sig att han är klar?

Filleungen var en fyra månader när han hade tappat färdigt.

Jag hoppas at jag någongång får ett stoföl så jag kan jämföra håret i öronen;)

Hmmm.... Jag hade ju tänkt att han skulle vara klar till fölmönstringen, men jag antar att det kommer att vara en hel del små "aliens" där..... :grin:

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka