tappar balansen när hon sover

sommarvind

Trådstartare
mitt 19 åriga halvblodsto går på lösdrift och vid två tillfällen den senaste tiden har ja sett henne stå och sova i hagen och sakta men säkert så blir huvudet lägre och lägre och så vacklar hon till med bakdelen.

Vid ett annat till fälle så stod hon med frambenen långt framför resten av kroppen och vaknade till i samma stund som hon höll på att halka ner till marken.

Det är precis som om kroppen i sömnen vill lägga sig ner men så vaknar hon till i samma sekund och ställer sig som vanligt igen..

Någon som vart med om liknande?
Eller har någon teori om va de kan va för orsak?
Hon är såvitt jag vet frisk och kry för övrigt.

Sv: tappar balansen när hon sover

Har du sett så att hon får komma in i hallen och vila riktigt emellanåt? Hur är hon annars när du rider,är hon fortfarande pigg? Hur länge har hon stått där? Har nått förändrats,rutiner,nya kompisar i hagen? Vad är åldern på dom övriga hästarna?

Om du har möjlighet att stalla in henne så skulle jag testa i några nätter och se om det vart bättre,kan vara så enkelt att hon inte kan sova ordentligt bara.

Kan även vara att hon kanske börjat fälla vinterpälsen,vissa blir ju jättetrötta av det,speciellt "äldre" hästar,men då märks det ju i ridningen också.

Jag kände en häst som började göra som du säger, stå och sova och sjunka längre och längre ner, fast där var det mest framknäna som vek sig. Red på ridbanan en dag och hörde hur det brakade till, då hade hon fallit ihop i sömnen i hagen. Det hände mer än en gång.
Efter mycket undersökande visade det sig att hon hade någon form av förbening av nackbandet (om jag nu inte minns fel, det är några år sedan, nacken var det iaf). Detta var inget som gick att göra något åt och hon led så tyvärr återstod det bara att ta bort henne.

okej... ja de låter ju verkligen inget vidare.. fast min häst lider inte hon ser bara allmänt avslappnad ut. Ni vet underläppen bara hänger.

hon får nog sälla komma in i hallen då ja har ett annat sto som jagar ut henne. Men de kommer bli desto bättre då den skall byggas ut till våren så de kan bli lite djupare. Det andra hästarna är 8 år och den andre 9 månader.

Ja stängde in henne för sig själv i hallen nu förut men hon har inga planer på att lägga sig ner:grin: Vad skulle de kunna vara annars om de inte beror på tröttheten? Hon har vilat ett tag nu men ja skall rida en sväng i helgen får se om hon är som vanligt då.

Vi har lite samma problem med en häst på jobbet. Men han gör det oftast i boxen (det är väl där han slappnar av och sover). Vårt stora problem är att precis innan han trillar så vaknar han till och slår med huvudet för att hålla balansen. Fler än en gång han han slagit upp sår i huvudet :(

Veterinären vet inte. Hon har en teori att det är låsningen i knäna som inte fungerar som de ska och misstänker att detta kan bero på något fel i hjärnan/ryggmärgen så att signalerna inte går fram ordentligt. En tumör? Vi vet helt enkelt inte. Annars är hästen pigg och frisk och en av våra mest använda lektionshästar.

Liknande trådar

Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 120
Senast: aiquen
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka