Tappar bakdelen..

Anna-KarinO

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp med lite funderingar..

På grund av att de varit så dåligt väder och underlag har ja inte tränat min 5 åring på ca en månad och halv kanske. Mestadels lulat lite i skogen eller tömkört i skritt i isig padock. Men idag fick jag möjlighet att träna ordentligt i manege och då märker jag att de känns som att bakbenen försvinner lite. Som att han tappar dom flera gånger, framför allt på volten och i hörnena. Kanske bör tillägga att han i början av passet småbockade lite, men de tolkade ja som överskottsenergi. Han tappade de bara i trav, inte skritt.

Läste lite här på forumet om ks, spatt, erlichia si-leder mm mm. Eller är han bara extremt otränad i bakdelen? Ska självklart ringa klinik imorgon men skulle behöva lite hjälp med mina tankegångar. Och nån som kanske kan rekommendera vetrinär/klinik/ET etc..

Sv: Tappar bakdelen..

Jag har haft liknande problem med min ponny.
Vi var inne på klinik och röntgade hela bakkärran, men de hittade inget. Ingenting mer gjordes. Åkte hem och motionerade i lite lugnare takt. Ett par dagar senare var han helt som vanligt. Tempo och intensitet ökades, men problemen kom inte tillbaka.
Ett år senare blev han likadan igen.
Samma visa, in till klinik de kliar sig i huvudet och hittar ingenting. Tog blodprov för fästingsjukdom.
Det visade sig att ponny hade haft en fästingburen sjukdom som nu var "vilande".
Det var den bästa förklaring de kunde lura ut, och precis som första gången tog det ett par dagar sen var hästen helt bra igen. Har inte haft återfall sen dess (ca 6 mån sen).

Kanske ska man vänta några dagar och se ifall de blir bätte och ta prov på erlichia/borrelia?

Min häst tappade också bakdelen ibland i höstas, inte särskilt ofta men tillräckligt för att jag skulle börja fundera.. Tyckte mig även se hälta bak ibland så jag åkte in till klinik. Böjprovsreaktion på alla fyra :eek: Blodprov togs för att se om det handlade om infektion.
Provet visade mycket riktigt erlichias. Parprov togs, vilket visade stigande titrar så hästen antibiotikabehandlades därefter och är nu under försiktig igångsättning.
Att hästen tappar bakdelen kan ju, som du själv skrev, bero på så mycket. Så mitt tips är att rådgöra med veterinär - det kan ju vara så enkelt som att hästen är omusklad...
Men är du det minsta orolig, så åk till klinik och gör en riktig utredning. Du har ju börjat fundera på det och magkänslan ska man lyssna på.. Skulle allt vara ok med hästen så har du stillat din oro iaf och kan köra på med träningen :)

Men om din häst knappt inte gjort något på 6 veckor så kan du ju räkna med att den inte pallar ett ordentligt pass, nu vet jag ju inte hur hårt du red men det kan mycket väl tyda på en otränad unghäst, framförallt om den inte värms upp ordentligt i denna kyla.

Annars tippar även jag på rörelsestörning pga någon slagssjukdom eller dålig sittande sadel/ ryggbesvär, den bör kollas upp av behörig personal.

Testade och rida på ordentligt idag men med två ländtäcken på och idag gick de mycket bättre! Sadeln är precis nykollad så de kan vart de dåliga ryggmusklerna som spökade. Kanske blev lite hypokondrisk efter att ha läst om alla de gått fel för..

Vad skönt. Kan ju vara bra att hålla koll om det händer igen, kan likaväl ha att göra med skoningen!

Låter lite som patellaupphakning. Vanligt på unghästar och blir mer framträdande på otränade hästar. Hur mycket det märks är olika från fall till fall, på en del hästar känns det som om de sätter sig, och på en del känns det knappt alls. Det som händer är iaf att bakbenet hakar upp sig i knä(?)leden. Det är ingenting som gör ont på något vis. Det går att operera, men det är rätt ovanligt att man gör det. Det påverkar som sagt inte hästen med smärta, hållbarhet eller något annat. Många hästar som har det som ung "växer ifrån det". Det bästa man kan göra för en patellahäst är att hålla den välmusklad. Din häst är ung, så skulle det vara patella, så se till att den har en välmusklad bakdel och rygg, rid den i korrekt form så är chansen stor att upphakningen försvinner mer eller mindre helt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: Lager
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025