Tappar bakdelen i höger gallopp!

dotzie

Trådstartare
Den ponnyn jag rider tappar bakdelen i höger gallopp när hon börjar bli trött... Ska rida lite mer nu i skog och mark nu när det inte är så halt längre men vad finns det för bra övningar som stärker rrumpan, om det är där problemet ligger? :crazy:
När vi gallopperar i höger varv svänger hon liksom in bakdelen mot mitten och när jag försöker korrigera henne blir det bara ännu värre... Kanske ngn har nåt tips? :bump:

Sv: Tappar bakdelen i höger gallopp!

är problemet att den svänger in bakdelen mot mitten?
hur brukar du korrigera de?

Jag brukar först försöka "få in" rumpan och sedan rakställa men hon faller tillbaka in mot mitten igen ganska snabbt...

du ska flytta in framdelen istället..inte flytta bakdelen efter framdelen..då blir de galet..

Vet en som hade problem med detta med sin häst. Det visade sig vara väldigt spända muskler på bakpartiet hos hästen.

du ska flytta in framdelen istället..inte flytta bakdelen efter framdelen..då blir de galet..

Det har jag också provat, men då blir det bara att vi hamnar för långt in mot mitten, och nu är hon ju dock bara 4, snart 5 så jag vill ju hon ska lära sig att gå på spåret ordentligt.... :S

Om hon e spänd, vad ska jag då göra för att mjuka upp henne?
Även i traven svänger hon in bakdelen... behöver verkligen hjälp....:cry:

man ska aldrig flytta bakdelen efter framdelen, de funkar inte..de viktiga är att hästen är rak, de gör inget om den går lite innanför.

sen för att mjuka upp så rid skänkelvikning o sånt, öppna/sluta om du kan de, så hon flyttar för skänkeln, sen kan du hålla dej till skritt tills allt funkar där.

Jag kan inte öppna/sluta... Jag har försökt mig på skänkelvikning men jag kan ju inte trycka hur mycket som helst för det hjälper ju inte om hon inte förstår vad jag vill...
Jag rider mycket serpentiner å runt koner å sånt, böjer mycket osv...

du borde nog skaffa en tränare..

jo..men sånna saker e svåra o fixa själv, så att försöka skaffa någon som kan rida igenom hästen o känna på den tycker ja man ska göra..de behöver ju inte vara en dyr tränare, kan ju bara vara någon som är duktig.

de är svårt att rida loss en häst.

Den enda "duktiga" människan jag känner som är villig att hjälpa mig rider som en apa när det handlar om dressyr... Hon tycker de e skittråkigt och det enda som betyder nåt är fart och fläkt typ...
Nu fick jag det att låta som att hon rider dåligt men det gör hon inte, det är bara det att hon inte VILL rida dressyr...
Och inte är hon till ngn större hjälp på marken heller...
Finns det några bra men lätta övningar man kan göra för att mjuka upp sidan på hästen? *desperat*

de är sidvärtsrörelser som mjukar upp sidorna, bak/framdelsvändningar får också loss dom bra.

varför kan du inte ta ut en tränare?
behöveri nte vara så dyrt, och me tanke på hästens ålder så skulle de nog behövas.

ja de kan va dyrt..men man behöver ju inte träna varje vecka..man kan ju ta ut nån en gång för att den ska kunna ge tips på hur man ska rida o hjälpa till.

för sånt fixar man inte om man inte är duktig på egen hand.
räcker ju me kanske nån träning en gång i månaden om de är så.
de finns billigare tränare med.

Men om man nu ska leta tränare VAR ska man börja? :confused:
Kan passa på att meddela att skänkelvikning faktiskt funkade idag och att jag som satt på blev mäkta förvånad...:rofl:

Kan säga att jag har samma problem...
Men man ska som andra redan sagt flytta framdelen efter bakdelen.. Kan försöka ställa hästen lite utåt, så brukar det funka ibland.. Men det är svårt.. Och det tar tid...:S

Men lycka te!

Borde är en sak, att kunna är en annan.

Jag förstår att det kan vara svårt, men kan du inte kolla på någon ridskola om det finns någon där som kan hjälpa dig? Din häst är ung och för att hon inte ska bli "fel" i framtiden behöver du hjälp. Annars kommer detta fel etablera sig och då blir det svårt att få bort det när hon lärt sig detta. Trnare är nog tyvärr ert måste för fortsatt utveckling och att din häst i sin unga ålder rids rätt! Sätt upp annonser, fråga runt hos folk, var vaken och nyfiken. Du kommer säkert hitta en billig och bra.

Vad gäller ditt problem har jag svårt att hjälpa då jag inte sett hur din häst reagerar. Men kanske kan klättring vara något för er? Hur det stärker bakdel vet jag inte direkt, men stärker ju ryggen och är alltid bra för en häst. Försök med detta och skaffa en bra tränare så kommer detta att lösa sig. Lycka till!!

Mvh Jessie

Hejsan,
jag hade samma problem med min arab för ett tag sen. jag satt och tänkte igenom hästens anatomi och hur jag skulle kunna stärka henne bak och samtidigt bygga bra muskler i ryggen, min morfar sa till mig för många år sen att när man rider i backar och teräng så stärker man hästen bäst.. så mitt råd till dig är rid mycket i uppför och nerförsbackar gärna där det är lite "knugglig" (ej plant) mark. så får hästen en bättre koll på var den har sina fötter samtidigt som den stärker sig.. har du en slänt som inte är så brant någonstans så testa att rida på en volt i den istället för på ridbanan, då focuserar hästen sig mer på balansen och tillslut så lyssnar den helt på dig för du vet ju bäst eller hur?

har du en inhängnad padock så gör en rundkorall av den med hjälp av elsnören/hinder mm. korallen bör vara ca 16 från ena sidan till en andra (uppmätt efter en häst på ca 150-160) sen får man ju korigera storleken efter hästen, låt hästen arbeta fritt i galoppen så upptäcker den snart att det blir lättare att gå på ett rakt spår...

ang. skänkelvikning... ha med någon ut i padocken när du rider som hjälper hästen att förstå vad den ska göra. tex skänkelvikning att du ger hjälpen till hästen samtidigt som personen ifråga går brevid hästen och "rätar" den så att den inte tappar sidoformen eller faller ur..

det är dom tips jag kan ge dig. hoppas det har hjälpt lite...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 241
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp