Tappar bakbenet?

Filur F

Trådstartare
Har precis köpt en 14 årig halvblodsvalack som nu på senare tid har börjat tappa ena bakbenet i skritt(lång tygel), och det är bara högra..

han är röntgad för något år sen, och det visade inget.. ska jag röngta igen eller kan det vara att han bara är snubblig?

har bytt sadel då den var för trång och tryckte fel, kan det vara ngt fel på ryggen som göra att han tappar bakbenet??

Sv: Tappar bakbenet?

Har det börjat före eller kom det efter du bytte sadel?

Om det kom före så har det nog med den trånga sadeln att göra, om det kom efter så kanske den nya sadeln inte ligger bra.

Tappar han även vid hand eller är det bara när han har sadeln på?

Jag hade tagit ut en equiterapeut som kan kolla igenom musklerna först innan jag tog kontakt med vet om röntgen.

Hittar inte h*n något så hade jag röntgat, och då gärna även ryggen.

första veckan jag hade honom gick han som vanligt sen började han tappa bakbenet så jag trodde då att det var ngt med ryggen, han är väldigt spänd...

Bokade tid till sadelprovning och hittade en perfekt sadel som jag nu haft i några dagar men det har inte blivit så mycket bättre.. men det dröjer väl..

En ET ska komma och kolla på honom i september....

Han tappar bara när han har sadel på... och i bland när jag ska backa honom lyfter han benet ovanligt högt upp... men det är bara om han är nervös eller jätte öm i ryggen..

första veckan jag hade honom gick han som vanligt sen började han tappa bakbenet så jag trodde då att det var ngt med ryggen, han är väldigt spänd...

Bokade tid till sadelprovning och hittade en perfekt sadel som jag nu haft i några dagar men det har inte blivit så mycket bättre.. men det dröjer väl..

En ET ska komma och kolla på honom i september....

Han tappar bara när han har sadel på... och i bland när jag ska backa honom lyfter han benet ovanligt högt upp... men det är bara om han är nervös eller jätte öm i ryggen..

Om han är öm i ryggen så ska du inte rida, det blir värre då.
Se till att han inte går ute i regnet och blir kall, bot täcke är ju jättebra i sådana här lägen, men prova att ta på honom ett ylletäcke/flecetäcke en stund, då märker du snart om det "bara" är kyla som gör honom öm eller om det är för att sadeln har gett honom skador.
Så länge han reagerar när du trycker på ryggen ska du låta honom vila.

Har precis köpt en 14 årig halvblodsvalack som nu på senare tid har börjat tappa ena bakbenet i skritt(lång tygel), och det är bara högra..

han är röntgad för något år sen, och det visade inget.. ska jag röngta igen eller kan det vara att han bara är snubblig?

har bytt sadel då den var för trång och tryckte fel, kan det vara ngt fel på ryggen som göra att han tappar bakbenet??

Hej!
Min häst gjorde precis likadant för en månad sedan ungefär. Hela korset var snett och han liksom släppade det högra benet efter sig när han gick. Tog ut kiropraktor som började klämma på hans högra lår och då satte sig min häst nästan på marken. Så ont hade han. Kiropraktorn satte akepuntur på honom i 20 min,böjde och knäckte i benet sedan tryckte han på samma ställe igen. INTE EN REAKTION!visade sig att han hade muskelskada i låret efter att han hade gått omkull i hagen. han skulle skrittas i 3v. Nu har det gått 4v och han har inte visat ett tecken på att ha ont eller släppa benet efter sig. Så jag tror din häst kan ha drabbas av samma sak. Min första tanke vara också att det satt i ryggen men ack vad fel man kan ha... Det är värt att ta ut kiropraktor innan veterinär (både billigare och du slipper höra detta från vet- du behöver nog åka till klinink, jag kan inget göra.) LYCKA TILL!

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Jag har ett arabsto som har just det här problemet. Helt plötsligt kan hon tappa det högra bakbenet ett steg för att sedan gå fram som vanligt. Detta upptäcktes först när hon blev inriden vid 3 års ålder och då togs hon till en klinik som röntage, klämde, kände och det konstaterades att hon var helt frisk överallt.
Ibland går det en vecka utan att hon tappar det och ibland tappar hon det flera gånger under en och samma ridtur.
Och så har hon alltså alltid haft det.

Sen hon kom till mig i våras tycker jag mig ändå märka en viss skillnad, jag har börjat träna upp hennes muskler efter att hon mest gått som skogsmullehäst i ett år. och jag märker inte att hon tappar det lika ofta. Framförallt inte när jag tränar henne i form, utan isåfall under någon uteritt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 561
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka