Tappar bakbenen

Sv: Tappar bakbenen

Hur gammal är hästen? Är det en starthäst?

Unghäst: beror oftast på att den växer kraftigt. Eller att den körts trött.
Äldre häst: Körts trött, svaghet i bakknä, smärta

Det är en unghäst. Ok, då växer hon nog i kombinaion med klantighet :-)
Nej men hon har inte gått så värst mycket nu på slutet. Men det är lite när som hon råkar snubbla till.

Vad kan det bero på?
Att dom typ snubblar med bakkärran?

En av våra unghästar gjorde alltid så om man inte körde henne "på bettet" sas. Svag lutning neråt och alldeles för avslappnad/okoncentrerad då försvann ofta ett bakben/hon snubblade med bakkärran. Hade man henne däremot i handen så kunde hon utan problem ta även brantare backar i trav.

Bortser man från symtom för att man tycker hästen är klantig då är man ute på hal is. Varje tecken på att något inte stämmer ska ses med stort allvar.

Är det en unghäst går jag lika mycket på klantighet som jag gör på att den växer eller liknande om den inte visar hälta eller liknande. :angel:

Det är en unghäst. Ok, då växer hon nog i kombinaion med klantighet :-)
Nej men hon har inte gått så värst mycket nu på slutet. Men det är lite när som hon råkar snubbla till.

Precis man kan inte sitta och finåka med småhästar man måste vara på alerten hela tiden;). De små kan både slå helt utan anledning som dom kan kasta sig för sin egen skugga, och detta kan hända en enda gång men är man inte beredd så kan det sluta illa. Detta är samma sak som om hästen snubblar så är man med på det med och kan styra upp det. När jag kör en som snubblar brukar jag mana på den lite direkt efter att den återfunnit travet så den skärper sig lite det brukar gå över snabbt när den slutar växa maximalt utan bara växer lite.

Är det en unghäst går jag lika mycket på klantighet som jag gör på att den växer eller liknande om den inte visar hälta eller liknande. :angel:

Igentligen inte.
Slinger är det som jag tänkte på då jag började läsa här.

Unghästen är oftast mer klumpig i främre halvan av kroppen.
Bakbenen skall inte vingla runt.
Då får man kolla upp sånt.

Slinger kan till viss del växa bort men det kan även vara en början till sämre tillstånd.

Kanske något vanligare på unghingstar än ungston.

AM

min häst gjorde det när hon inte hade lite muskler. Och dom första gångerna jag red henne. Nu har hon musklat på sig ordentligt och tappar nåstan aldrig bakbenen längre. Kan ju vara så att dom inte riktigtg orkar hålla ihop sig?

Igentligen inte.
Slinger är det som jag tänkte på då jag började läsa här.

Unghästen är oftast mer klumpig i främre halvan av kroppen.
Bakbenen skall inte vingla runt.
Då får man kolla upp sånt.

Slinger kan till viss del växa bort men det kan även vara en början till sämre tillstånd.

Kanske något vanligare på unghingstar än ungston.

AM

Jag tycker snarare att det är tvärt om att dom snarare tappar bak aktionen än fram dock är ju våra travare riktigt framavlade och är för det mesta helt naturliga travare. Dock är något jag skulle vilja se mera i Svenska travstall är skalpers varför har man slutat använda dom?
Dom är ju kanon första gångerna man skor med brodd eller skor överhuvud taget för den delen:idea:

Vägarna är rätt tunga och vääääldigt djupa nu o så har det inte blivit jättemycket körning nu. Får se hur hon ter sig när vägarna blir normala igen och jag kör henne reglebundet (Jag börjar komma igång igen).

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev aningen förvirrat i dressyrmomentet på Arbottna Horse Show på lördagen. Plötslig rusar nämligen en älg in och levererar en ökad...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar