tappade skorna

H

Hammond

jag red min medryttar häst igår och innan jag red ut satt alla skor bra på plats, visst började dom bi utslitna men det beror på at dom inte fått sina hovar verkade på 7 veckor, hovslagaren kommer på tisdag.
men iallafall, jag var ute och red i nästan 2 timmar, den sista km hörde jag ljudet : KLONK KLONK KLONK, jag stannade, ljudet upphörde, manade på "krubbe" igen KLONK KLONK, jag satte av och kontrollerade framhovarna, ne, skorna satt bra där, då kollade jag bakhovarna, och då hade vänster baksko lossnat till hälften, jag fick leda honom hela vägen hem. när vi kom hem så tog jag bort den med en tång, men då upptäckte jag att en av sömmarna hade "fastnat" i hoven, alltså sömmen hade gått av på både undersidan och översidan på hoven så jag kunde inte få bort den, är det farligt att den sitter där tills på tisdag?
idag tappade han den andra bakskon så jag ska inte rida honom fören på tisdag (hovis kmr kl 9 den morgonen)
kna han bli halt under denna tid? hovis kan inte komma tidigare, är det lugnt att han går ute i hagen eller är det bäst om vi har honom inne? (låter ju grymt... )
men kn någon förklara varför just bakskorna ramlade av?
framskorna sitter ordentligt.
kan han få en hovbölt av sömmen som sitter kvar? :confused:
tror ni att hna klarar sig med två skor på framhovarna i 5 dagar eller måste vi tag bort framskora oxå?

tacksam för alla svar

Sv: tappade skorna

Jag tror absolut inte det är ngn fara i och med att det är båda bak som är borta. hästen har mesta belastningen på framdelen, det är värre om det är fram den tappar i regel. ta inte bort framskorna - det blir jämn belastning ändå i och med att båda bak är borta, även med bara en bak skulle det vara ok i min bok, om hästen bara går i hagen!

ang sömmen så tror jag inte det är ngn fara, i och med att det inte finns ngt att trampa in i hoven ytterligare, dock skulle jag påpeka för hovis att den sitter där så h*n kan verka och ta bort, i värsta fall KAN den börja vandra efter ett tag, även om det är ovanligt. andra anledningen att tala om för hovis är så att h*n inte förstör sina redskap på en dold söm. :D

tror som sagt du kan vara lugn och definitivt ha hästen i hagen dessa dagar.

Det kan bli hovböld av sömen men det beror på hur långt in den sitter. när jag praktiserade hos min hovis fick vi ett akutfall där en häst hade fått hovböld och då var det deras riktiga hovslagare som hade spickat fel och det hade blivit en böld. Hästen hade varit halt från och till i en månad och när den hade bölden hade den så ont att den knappt ville ställa sig upp.. sen när vi hittat den så luktade det ju inte så jätte gott!

han mår jätte bra nu :)
sömmen lossnade och hovisen kom på tisdagen, red honom samma dag, han gick fin fint :D

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 193
Senast: Marvin
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar