Tappad aptit p.g.a. att han går ensam i sjukhage?Behöver råd!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mala12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 755
M

mala12

Hej !

Jag undrar är det möjligt att min häst kan ha tappat aptiten för att han blev stående i en liten sjukhage och inte får gå med de övriga hästarna? Han verkar väldigt känslig för detta!! Hur skall det gå ?? Han har mist 2 veckor kvar att gå såhär. Han ser de andra hästarna men en bit ifrån. När jag skrittmotionerar för hand utanför de andra hästarnas hage, så vill han beta hela tiden o verkar hungrig. blir direkt piggare o vill bralla. Frågan är om det kanske är mer mentalt än att det är den antiinflammatoriska medicinen som spökar med magen????

Han har endast gått 1 vecka själv där som sagt, men i våras så gick många av de övriga hästarna på bete men han o några till blev kvar installade ett tag till. Då blev han likadan. Slutade äta hösilaget, såg helt tom ut i blicken o var deppig. Men så fort han kom ner till de andra hästarna på betet blev han som en ny häst, pigg, matglad o full av livsglädje igen.

Det är ju en stor halvblodshäst som väger 600 kg och om han blir så deprimerad av att gå själv så han endast äter 3-4 kg hö o lite kraftfoder /dag är jag ju tvungen att släppa honom i en liten hage med en shettis som sällskap trots att det går emot vet. ordinationer. Annars blir han ju ett benrangel snart....o med risk för mag-tarm problemVad tycker ni??? Snälla behöver råd!! Är en mycket orolig hästägare just nu. Malin

Sv: Tappad aptit p.g.a. att han går ensam i sjukhage?Behöver råd!

Kanske går det att göra sjukhagen alldeles intill hans gamla hage så pållen kommer närmare sina kompisar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 815
Senast: svea
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 910
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 397
Senast: Corax
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka