Tappa tänder....

Inelin

Trådstartare
Min unghäst på 2½ år har börjat sin tandlossning. En framtand i överkäken och en i underkäken saknas helt och jag kan se de nya tänderna skymta fram. Kan tandlossningen påverka allmäntillståndet? Från att ha varit glad och pigg så drar han sig undan lite och äter mindre hö. Han ser trött ut, är mer "loj" och står ibland och bara hänger medan de andra äter ur foderhäcken. Han har inte feber och slemhinnorna har normal färg, har tarmljud från magen och rör sig inte annorlunda. När jag nyper i halsen går huden snabbt tillbaka så han har nog inte vätskeförlust.

Sv: Tappa tänder....

min lilla ponny var lite trött och loj några dagar ringde ut vet då jag inte haft en så ung häst innan och visste inte men hon sa det var ganska vanligt:)

Sv: Tappa tänder....

Tack för svar, nu känns det lite bättre. Han är fortfarande inte sig själv och jag håller koll hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 212
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka