Tapp på en månads vila?

S

scesar

Har ridit min 4 åring regelbundet sedan i juli, nu har han haft vintervila en månad, hur mkt bör jag räkna med att han har tappat i styrka och kondition? Han går på lösdrift och har varit helt ledig. Vet att jag kan behöva börja om av mentala skäl, men undrar över den fysiska förlusten.

Sv: Tapp på en månads vila?

Jag skulle inte tro att det är något jättetapp, men iom att hästen bara är fyra var det kanske inte fråga om någon jätteträning fysikt sett innan vilan heller? ( Beror förstås lite på ras och individ också)Jag skulle börja motionera igång ungefär som vanligt nu, kanske ge varannan- var tredje dag ledigt till en början iom omställningen. Ingen hård fysik träning utan normal motionspass med små inslag av alla gångarter. Sedan trappa upp med hänsyn till hästens ålder snarare än vilan.

Efter mer än en månads vila brukar man väl säga att det tar dubbelt så lång tid att ta igen det fysiskt, mindre vila än så tappar hästen i stort sett ingenting. Så du ligger väl där på gränsen.

Min häst på 7 år har haft vila sedan juni och blivit igångsatt för 3 veckor sedan. Han har gått på bete/lösdrfit och har inte tappat speciellt mycket alls.

Tror inte din häst tappat speciellt mycket av 1 månads vila, inte fysiskt, men psykiskt får man ju kolla av lite grann hur mycket han kommer ihåg.

/M

Har ridit min 4 åring regelbundet sedan i juli, nu har han haft vintervila en månad, hur mkt bör jag räkna med att han har tappat i styrka och kondition? Han går på lösdrift och har varit helt ledig. Vet att jag kan behöva börja om av mentala skäl, men undrar över den fysiska förlusten.

Ingenting anser jag, det brukar vara först efter ett par månader som konditionen börjar minska. Även den mentala biten bör ju stå relativt oförändrad eftersom det under viloperioder oftast "sätter sig" det som man tidigare jobbat med.

Kicki :)

En Generell regel är ju att det tar ungefär lika lång tid innan hästen kommer i gång igen som den har stått efter vila, konvalecent och liknande. Men en månad är ju "ingenting."

Förhoppningsvis har den inte tappat alls utan istället byggt på sig och det han har lärt sig har sjunkit in, så helt plötsligt kan de det man har tränat hela hösten ;)
Det är ju lite därför man vilar unghästar en längre period då och då. Under vilan brukar de faktiskt både växa och sätta muskler, speciellt om hästen har gått på lösdrift. Då har den antagligen inte tappat i kondition heller, tvärtom, så mycket som dom går omkring.

Generellt brukar det gå att i princip fortsätta där man slutade innan vilan, kanske inte stenhårt dressyr eller hoppass första dagen men ändå vanlig ridning med lite mindre krav första veckan.
Men det beror ju också jättemycket på hästen, du vet bäst själv som känner den.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tack för alla svar, har varit ute o gått med honom två dagar och kört lite NH från marken, och han är helt med på noterna så jag ska börja rida i veckan får vi se!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama