Tapeter - vad skulle ni välja?

C

citra

Jag har en hall att tapetsera.
Jag har ett sovrum att tapetsera.
Jag har ett vardagsrum att tapetsera.

Köket går i vitt med en grå fondvägg som har blå nyans. Typ.

Nu är jag rätt villrådig inför de andra rummen. Vad skulle ni göra med rummen om ni fick helt fria händer?
Och hur ser det ut hos er?
Visa gärna bilder på det ni skulle välja och hur ni har det!

Jag behöver insperation!
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Vitt, vitt, vitt! :) Då kan man istället mixtra med färger på kuddar, mattor, ljusstakar osv.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Ja, ljust vill jag gärna ha det, men fondväggar?
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

I vardagsrummet har vi tre vita väggar och en svart fondvägg. I love it :love:
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Snyggast är ju att använda snygga fondtapeter som fondvägg, finns ju jättemånga läckra. Kanske blir lite väl mycket att ha det i varje rum, men är ju jättesnyggt i t.ex. en hall på en rätt smal vägg, bara några enstaka våder, och sedan med snygg spegel hängandes på.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Inte vitt i sovrummet, skulle jag säga iaf. I ett sovrum "ska" man väl ha varma färger? Finns väl såna färger som det sägs att man sover bra till och sånt där?
Orange ska t.ex vara en dålig färg att ha i sovrum.. oops;) Jag har orange och tja, jag sover väl inte sådär överbra kanske..

I hallen röstar jag på ljus färg däremot! Såg en helt fantastisk hall på ngn internetsida förut, jag minns inte hur det var riktigt men tror det var vita väggar och svart/vitt golv eller nåt och så detaljer i möbleringen var limegröna.. det var lovely!

//r
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

I en hall passar det med lite glamorösa tapeter. Första intrycket. Dessutom är man inte i hallen så ofta, så där kan man ta ut svängarna lite, tycker jag. Fast mycket beror ju på lägenhetens karaktär.

I ett sovrum ska man ha lugna tapeter, typ ljusblått eller vitt, kanske en lugn grön färg. Man ska slappna av där. Rött eller röriga mönster passar inte.

I vardagsrummet; där får du välja ;)
Om du har många tavlor gör sig de bäst mot en enfärgad bakgrund alternativt något svagt mönstrat.

När du väljer tapet ska du tänka på vilken känsla som ska förmedlas och vilken stämning det är i rummet. Dessutom är det bättre att välja den ljusare tapeten om man velar mellan två olika.

Nu är ju jag ingen tapetexpert. Fast det var mindre än en vecka sen jag tapetsreade om i köket (färgen blev typ kaffe latte), men ovanstående är lite hur jag resonerar.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Inte vitt i sovrummet, skulle jag säga iaf. I ett sovrum "ska" man väl ha varma färger? Finns väl såna färger som det sägs att man sover bra till och sånt där?
Orange ska t.ex vara en dålig färg att ha i sovrum.. oops;) Jag har orange och tja, jag sover väl inte sådär överbra kanske..

Det stämmer att man gärna ska ha vissa färger, men snarare lugna färger, alltså helst inte t.ex. rött. Det har jag nu, det inte min lägenhet, och det stör mig verkligen. I sovrum tycker jag det är snyggt med vitt och sedan en ljusgrön fondvägg. Grönt är ju även en av färgerna som är bra att ha i just sovrum, den är rogivande.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Jag hade väl en fundering på att ha fond i hallen och i vardagsrummet. Men det blir kanske för mycket? Kanske bara skulle ha det i hallen och köra helt i vardagsrummet.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Tycker inte du resonerar fel alls! I sovrummet ska det inte vara ljust på det viset alls...

Och vardagsrummet känns som att det är det jag behöver mest hjälp med :crazy:
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Tycker absolut du kan ha både i hallen och i vardagsrummet. Röstar för en mönstrad fräck i hallen och en enfärgad mer jordnära i vardagsrummet, om det passar in vill säga. Jag tycker det funkar att ha fondväggar i flera rum, om man har delvis enfärgade diskreta, förslagsvis bla sovrum. Tycker det blir jobbigt med mönstrade fondväggar, som annars är det snyggaste, i hela lägenheten.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Hur stor är lägenheten, och hur är planlösningen? Jag skulle utan problem kunna ha fondvägg i alla rum om jag så ville, men jag skulle i så fall se till att de väggar som syns tillsammans fungerar tillsammans, oavsett om de är enfärgade eller fondiga.

Kanske inte ha skrikorange fond i hallen om man ifrån hallen kan se den pastellrosa väggen i sovrummet. Inte för att jag har de färgerna, men som ett exempel.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Jag har aldrig fattat varför det spelar nån roll vad man har för färg på väggarna i sovrummet; när man sover är det ju ändå mörkt plus att man har ögonen stängda. :D

Skämtåsido.

Min hall är just nu vit, och jag är väl inte hundra procent nöjd med det men jag vet inte vad jag ska måla istället. Vet bara att jag ska måla en fondvägg som är lite blåturkosaktig (matchar mattan).

Mitt sovrum är tapetserat med en vit tapet som är matt i grunden med ett mönster i blankt vitt, om du förstår hur jag menar. Den tapeten älskar jag helt hysteriskt mycket.

I vardagsrummet är det ljusbeiga tapeter på tre väggar och på den fjärde väggen är det en diskret men skitsnygg medaljongtapet. Den var här redan när jag flyttade in och det är jag väldigt nöjd över. :D
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Lägenheten är en 2:a på 65 kvm.
Vardagsrummet är på kanske 20 kvm och hallen på 10 ungefär.
Sovrummet skulle visst förbli som det är enligt Karln...

Sitter jag i soffan i vardagsrummet så ser jag ut i hallen, iövrigt ser man ingar rum.

I vardagsrummet är det 3 "rena" väggar om ni förstår vad jag menar och en med dörr och fönster som är vita. Dvs ganska standard. Är ekparkettsgolv, ruggit fint.

Lite luddigt men ja, hoppas ni förstår iaf :o
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Och om jag ska snacka färger, så är det väl bara sovrummet jag har speciella tankar om. Sovrum ska vara ljusa och lugna, gärna med vitt och trä/beige som bas. Sen är grönt och rosa lämpliga färger att lägga till för "färg" då de upplevs som varma och avslappnande för hjärnan.

Blått blir gärna för kallt, man får tänka på att man ska kunna ligga däckad med influensa och mensvärk i sitt sovrum också. Gult gillar jag inte, men det kan nog funka för en del. Orange och rött stressar, funkar inte vid sjukdom, mörkrött kanske funkar om man har ett stort rum. Brunt är läskigt... :p Lila ska visst vara deprimerande, själv tycker jag att det är en lugn färg.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Ehum... Jo, det ska jag nog ha!

Tapeten i sovrummet;

IMG_0315.jpg


Tapeten i vardagsrummet;

IMG_0038.jpg


Hallen är som sagt bara vit och extremt oinredd, så den är nog inte så intressant. ;)
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Karln har som sagt klubbat i bordet och vägrar göra om sovrummet som är i just blått och som jag inte...gillar så att säga :crazy: Men jag fogar mig just nu, vi bor ju båda två här!

Och ja, visst ja, är träfärgade och svarta möbler samt vit soffa i vardagsrummet. Och vit hylla + byrå i hallen. Båda har ljusa mattor.
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Den i vardagsrummet, den vita, vad heter den? :love:

Söta dekorationer i övrigt :)
 
Sv: Tapeter - vad skulle ni välja?

Den vita vadå? Tapeten? Ingen aning. :o

Dekorationerna är rätt fina ja, de matchar väldigt bra. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 583
Senast: Tantan
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: nyttnick
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 924
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp