Tapet bakom spisfläkten?

Michellan95

Trådstartare
Pratade med svärföräldrarna om våra köksrenoveringsplaner och berättade att vi hade tänkt att ha tapet bakom spisfläkten. Tanken är att mosaiken/kaklet bara ska gå upp till spisfläkten och sedan ut åt sidorna (vägg-vägg) med tapet ovanför och det var tydligen inte bra? Det skulle bli flottigt och fult på tapeten men om man tittar på hur det ser ut idag i köket så blir det bara flottigt ovanpå de plana horisontellaytorna men inte på väggarna/köksluckorna?

Är det så som svärföräldrarna säger? Gör vi bort oss om vi har tapet bakom fläkten? Vet inte om det blir snyggt att ha en 190 cm bred helvägg med mosaik/kakel.
men
Om man sätter mosaik/kaklar bakom spisfläkten hur brett bör det då vara på var sida om fläkten för att inte tapeten ska bli ful? För så har jag ju sett andra göra och ha en rad som går upp bakom fläkten men vi vill inte ha så egentligen.

Sv: Tapet bakom spisfläkten?

Jag renoverade mitt kök årsskiftet 2006/2007. Jag har en glasskiva som går i kant under köksfläkten och tapet på resten av väggen och jag har inte fått några fettfläckar på tapeten.

Med en äldre köksfläkt kunde säkert detta bli resultatet, flottigt uppe och bakom. Men en modern köksfläkt har ju lite annan kapacitet än en äldre, så jag hade nog koncentrerat mig på att få tag i en bra fläkt.

Sedan är det skillnad om man har enbart kolfilter och låter luften gå ut i rummet från fläkten, eller om man leder ut luften i kanal.

Vi ska köpa fläktmotor (har en kåpa från mina föräldrar men motorn behöll de till sin nya kåpa) som ska sitta ute i en box så jag antar att vi borde få ganska bra sug i fläkten och oset kommer att åka ut via kanal. Mina föräldrar har aldrig haft problem med flott ovanpå fläkten eller så. Däremot har de kakel bakom fläkten men den ser ut som den borde = inte missfärgad av flott.

Svärföräldrarna kanske har en äldre fläkt? Jag har aldrig funderat på vad de har för ngt men de hävdade bestämt att tapeten kommer bli ful av matos.

Skit i tapeten, det är ju assnyggt att ha kakel hela vägen upp till taket!

:)

Här är två bilder med nästan samma kakel. Mycket snyggare när det är upp till taket!
32170639.jpg

32170640.jpg

Fast majoriteten av alla nyrenoverade kök ser ut så och det är inte assnyggt det är astråkigt att göra precis som alla andra! ;) Sedan är det lättare att tapetsera om när man har tröttnat än att kakla om :p

Jag kan tycka helkaklat är snyggt på vissa ställen, men det är ju långt ifrån alla kök som det är snyggt i.

Men smaken är som baken, delad. Vill ni ha tapet tycker jag ni ska satsa på det.

Såhär har vi det

34172_404982276049_684896049_4959105_2062013_n.jpg

Till höger om kaklet är det en 30 cm taperemsa, den är inte flottig men däremot är det ofta matstänk på överskåpet till vänster.

Se till att ni har en avtorkningsbar tapet ifall det stänker :)

Snyggt ja, men assnyggt nej. I vårt kök skulle det inte se bra ut att ha hela väggen kaklad utan då skulle vi få kakla en rimpa upp på väggen (ungefär som på comfort's bild). Fläkten kommer inte hamna mitt på väggen pga av måtten på skåpen under och vi tror att det är lättare att få det se ut som att den är mitt på väggen om inget ramar in fläkten.

Comfort: vilket fint kök :) avtorkningsbart har jag tänkt på just för eventuella stänkens skull.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka