Tåöppen sko och svag bak!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hur hjälper jag mitt 4-åriga halvblod som är svag bak? Höger bakben är svagast och han lägger således mest vikt på vä framben. Inte så bra... Dessutom springer han lite bakom sig i traven, skulle behöva kliva längre inunder sig för bättre bärighet och för att avlasta framdelen.

Har varit hos fysioterapeuter och veterinärer samt ett par olika hovslagare.

Om vi börjar med hovbeslagen: Skoddes för 1 vecka sedan med tåöppen ringsko som enligt fysioterapeut samt två olika hovslagare skulle hjälpa hästen att kliva inunder säg bättre. Kan detta stämma?? Kan inte se någon skillnad i steglängd när hästen rör sig fritt/longeras, däremot känner jag att hästen kliver på något bättre under ryttare. Att ringskor hjälper till att stärka svaga bakdelar har jag sett innan men hur en öppen tå kan hjälpa min häst undrar jag? Han hålls kort i tåna både fram och bak samt har s.k. "Role over" skor fram.

Gärna tips på ridövningar från er som kan! :bow:

Hästen har varit lätt sned i sitt bäcken men ser nu ut att vara helt rak. Han har haft osteochondros i båda bakknäna som föl. Inga lösa benbitar idag men något rak inre rullkam hö bakknä enligt nya röntgenplåtar. Detta ska inte påverka hästen negativt enligt veterinär, men jag känner tvivel med tanke på hans svaghet i detta ben... Erfarenheter??

Sv: Tåöppen sko och svag bak!!

Låter som samma skoning som min häst har, pga svag bakdel.

Tåöppen ringsko, menar du bakovänd vanlig sko då? Det är det som min häst har, med brodd dessutom (han halkar och sträcker sig pga sin veka bakdel).

Ska se om jag kan förklara bra den motivering för skoningen som jag uppfattade.
Med tåöppet bak blir överrullningen mkt snabb och eftersom skon sticker ut bakom trakterna så bromsar den upp bakbenens steg (motsatt som du säger alltså). "Tvingar" bakbenen att skjuta på mer och blir därmed muskelbyggande. Hopplöst jobbigt på grovt grusunderlag, tårna blir ömma...
Min häst går med dessa en skoning och ska sedan ha överrullningsskor med brodd bak istället.

Överrullningsskor fram har han också. Inte lika viktigt i bakdelens sammanhang som jag förstod, men lite pricken över i:et för att få en bättre gång?

Hejsan!
Min häst var svag i vänster bakben efter en skada som vi drog på oss. Min instruktör tvingade då oss att backa i stort sett hela ridpassen igenom:crazy: sjukt jobbigt. Du ska alltså inte backa i raka spår, utan på volter, i serpentiner eller åttor. Det fick rätsida på vår svaga punkt (samt att mina ben blev mer musklade):angel:

Tack! Gärna fler synpunkter!

Har precis börjat lära honom ryggning, e bara 4 år...

Ja, då låter det som att jag borde lägga valig ringsko bak. Nu har han ringsko som är tåöppen, alltså inte en vanlig sko som är vänd på. Lite special tillverkad kan man säga. Men tror jag ska låta hovslagaren komma och lägga om skorna snart och svetsa på den bit som han skurit bort framtill, då blir det vanliga ringskor.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 516
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
H
Hästvård Var är det mest troligt att en eventuell svaghet sitter om hästen, när det blir jobbigt eller den blir väldigt taggad, kliver in...
Svar
13
· Visningar
1 237
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit