Tänt på natten?

S

sanfransico

En löjlig fråga kanske.... men skall det vara helt släckt i stallet på natten, det finns ännu inte ngn nattbelysning, eller kan det vara tänt?
Vilket föredrar hästarna??

Sv: Tänt på natten?

Jag går ut o släcker helt vid 22-22.30, så mina står i mörker på natten.. tror dom tycker det är skönt

Senast ändrad:

Men tänk själv om ni skulle stå i becksvart mörker och äta, ser ingenting, och vips så klev du i vattenhinken (om man nu har den på marken).. Jag tror att dom mår bäst om dom har en liten "nattlampa" som inte lyser starkt men att man ser iallafall.. Ni skulle väl inte vela ha kolsvart i erat rum om ni skulle vilja dricka vatten, ni ser ju inte ens vart vattenskålen är, visst nog vet dom vart den ligger och ögonen vänjer sig efter en stund men ändå, jag tkr att en svag nattlampa är bäst :D hihi

Det finns absolut ingen anledning att ha nattlampa. Hästarna ser mycket bra i mörker.

Immer

Det finns absolut ingen anledning att ha nattlampa. Hästarna ser mycket bra i mörker.

Immer

är du säker på det?
för när vi hämtar hästarna i hagen på kvällarna händer det tt de går rtt på en, ser inte att man står där.
de ser ju bara svartvitt, vilken färg ser de när det är svart ute?

vi har en nattlampa tänd, men den är svag.

Men tänk själv om ni skulle stå i becksvart mörker och äta, ser ingenting, och vips så klev du i vattenhinken (om man nu har den på marken).. Jag tror att dom mår bäst om dom har en liten "nattlampa" som inte lyser starkt men att man ser iallafall.. Ni skulle väl inte vela ha kolsvart i erat rum om ni skulle vilja dricka vatten, ni ser ju inte ens vart vattenskålen är, visst nog vet dom vart den ligger och ögonen vänjer sig efter en stund men ändå, jag tkr att en svag nattlampa är bäst :D hihi

Ja det kan vara väldigt farligt oxå att ha en lampa tänd om den går sönder så kan det börja brinna.. det låter ju inte så kul heller. dom vänjer ju sig

Går inte dina hästar ute dygnet runt på sommaren? Hur tror du att de klarar det om de inte ser i mörker? ;)

är du säker på det?
för när vi hämtar hästarna i hagen på kvällarna händer det tt de går rtt på en, ser inte att man står där.
de ser ju bara svartvitt, vilken färg ser de när det är svart ute?

vi har en nattlampa tänd, men den är svag.

Hästar ser inte bara svartvitt :crazy: vart har du fått det ifrån? :confused:

Däremot har de lite halvtaskigt färgseende och ser inte färgerna lika "klart" som vi gör, men de ser dom... absolut.

Och angående mörkerseende så är jag helt övertygad om att hästar ser mycket bättre än vad vi gör. När jag skulle hem med min fd. medis genom en mörk skogssnutt var det alltid hon som fick fixa vägen... jag såg inte ett skit och låg ner över halsen på henne. Aldrig att hon gick in i något.

Hästar ser bättre i mörker än mesiga människor och är inte alls lika mörkrädda heller.... så släck lampan istället, det drar mindre ström och är förmodligen bättre ur brandsäkerhetssynpunkt ;)

Jag har faktiskt gjort ett test med detta! Jag har en lösdriftshall som har lampa med en väldigt svag belysning och en annan utan belysning. Jag har testat under en period att stänga in hästarna på en liten yta för att de skulle tvingas välja att gå in i någon av dem nattetid och de gick bara in i den som var släckt. Båda hallarna har samma underlag och förutsättningar.

Efter ett par dagar så släckte jag i den som var tänd och hängde upp en lampa där det var mörkt. Då bytte de hall på en gång till den mörka.

Min summa av kardemumman är att de vill ha släckt och mörkt.

ja tror hästarna har de bättre med släckt..förstår inte varför man skulle ha tänt..dom ser nog okej endå.

sen så hade ja nog inte vågat ha en lampa tänd på natten..man vet aldrig med lampor om dom börjar brinna eller sånt..dumt att riskera nåt.

Jag gör mitt stall helt strömlöst på natten. Aldrig att dom missat var krubban eller vattenhinken är. :cool:

Det är nog individuellt.

Min ena häst är åskrädd o mörkrädd:smirk:

Den fick en sån där batteridriven garderobslampa i boxen som man trycker på för att tända( hade haft några strömavbrott).

Den var tänd när jag kom på mornarna:confused:

När batterierna sen tog slut hade den tryckt så mkt att den hade gått sönder- jäkla lampa sa den:devil::idea:

måste nog ha duracellbatterier:bump:

:rofl::rofl::rofl:
Tänkte också införskaffa mig några sådana.....

Ja inte vet jag men mína hästar är då ute och springer i hagen på nätterna och har då inte sprungit in i varken mig eller trådarna... De har heller aldrig tippat ut någon hink men de lyckas alltid dricka upp sitt vatten och äta upp sin mat så jag är rätt säker på att de ser....

"Synen
Eftersom hästens ögon är placerade på sidan av huvudet har hästen ett mycket stort synfält, hästen ser bra både på långt håll och på nära håll(hästen kan se skarpt på både långt och kort håll samtidigt). Det har även kommit fram till att hästar kan se färg, och gul färg är den som färg som dom ser bäst sedan grönt, blått och rött. Det finns undersökningar som visar att vissa hästar är färgblinda på vissa färger. Hästen har också ett bättre mörkerseende än människan." :)

jag har en nattlampa på.. men den lysser ganska svagt. tror mina hästar tycker att de är ganska skönt... men jag tror hästar är olika. man märker nog vad dom tycker..

Vi har en nattlampa, som vi kopplar in och ut med en sladd, morgon/kväll. Den ger bara ett mycket svagt sken så att man bara anar konturerna av hästarna. Våra hästar verkar trivas med detta.
Alla sover gott och ligger ner i boxarna.:)
Jag tycker att det känns mysigt att natta dom med "mys-lampa" och när man kommer på morgonen och tänder så blir dom inte lika "bländade".
/J.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Wille
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur