Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Go kväll.... lånar sista knappen och räddar tråden från att hamna på sidan 2...
FB i all ära... men nog kan vi väl hålla liv i den här tråden ändå???

Här lunkar livet på.... fortfarande semester och jag njuter hejdlöst av detta faktum. Vinterns behov av trattkantareller är bärgad... allt utöver detta kommer att bli en bonus. Kanske man till och med kan få så pass att man kan ge bort lite till vänner och bekanta i present....

Bäcka har jag startat upp lite försiktigt... Full av inspiration av senaste kursen ( som fotfolk) så har jag börjat jobba henne för hand á la AR.... Jag är inte någon fullfjädrad tränare i det gebitet... men en del fixar jag och Bäcka kommer faktiskt till riktigt bra jobb.

Nästa steg är att åter kravla sig upp på henne... Men det är ingen brådska med det alls än så länge... Vill ha lite mer muskler på henne först...

Mellan passen på ridbanan är det tänkt att jag skall repetera lite tömkörning.. och sen frammåt höst/vinterkanten åter ta upp våra vändor i skogen. Just nu är det lite för mycket älglöss som härjar där så för tillfället får det vara...

Dottern som befinner sig hemma igen kommer nog att råka ut för att agera barlast på några skogsturer framöver... perfekt att belasta Bäcka lite med en ryttare på ryggen så kan jag gå vid sidan om och agera stöd.

yohoo alla, ar inte i skrivmode direkt men ville saga hallo. inget nytt pa torpet, klattrar upp pa valdemar och skrittar upp ochner pa vagen, leran ar hemsk och det ar sa vatt i skogen man kan inte rida dar alls..
men det finns ju ridhuset och nar jag mar battre igen skall jag val ta mig dit..\Mirri blir jobbad med, inte mkt men han har lart sig walk, trot och canter nu.. pa longe linan.. samt kan stalla upp sig for show.. lite tomkorning mellan varven ocksa.. fortfarande i grimma, han ar om i munnen da nya toofisar kommer varje vecka..
madiera och babies ar som alltid full av piss och vinegar.. babies ar en riktig skrutt och det blir att satta hart mot hart dar.. madeira dock, ja en mer underbar hast finns inte.. snall gosig och alskar sin mamma, lol kanske darfor jag tycker sa mkt om henne?? nej skamt, hon kommer att bli en duktig palla nar hon ar fardig.. honbar sadel och trans nu och igen mkt markarbete.. skall fa lana kompis dotter att satta pa toppen av madeira sa hon far lara sig vikt ocksa..
skruttan ar fortfarande till salu. annonser ar ute men ingen intresserad.. jag har ju bara 3 boxar sa hon far val bo i stallgangen bakom grindar nar hon ar helt avvand..
hoppas ni alla har en bra weekend.. toots

Den här veckan har inte bjudit på så mycket vad det gäller hästarna. Jag har jobbat alla dagar och väl hemma har det varit markservice eftersom P är här. Har också varit vansinnigt trött. Maken har varit god och i tisdags utökade han hästarnas hage med ca 1 ha och det var väldigt uppskattat. Sen dess har jag knapp sett dom för när dom står längst bort syns dom inte alls då hagen sluttar rejält.

Idag skiner solen och vi har massor att göra i stallet. Takreglar, avbärning och loggolv ska upp. Tungt och bökigt så jag behöver hjälpa till med det mesta. Får se om jag får lite tid över på e.m. så jag kan göra nåt med hästarna. Tog av dom regntäckena dock eftersom det inte ser ut att bli regn alls. Raketeländet har lyckats riva sönder sitt:mad:...tur man har några gamla liggandes. Båda dök ner i det våta underlaget och rullade så nu är det två rejält leriga hästar därute...:cool:.

Önskar alla en trevlig helg:D

Har inte ridit särskilt mycket då vädret har varit..iaf för mig, rena öken :devil:
Städat ur sadelkammaren iaf och hoppas på att få den isolerad ngn gång...

Har fått stänga av en hagdel (stor) pga allt vatten

Ny hage ska fixas denna helgen (hoppas..) jag jobbar och maken är ombedd :angel:

Märker att gräset inte räcker längre på samma vis, de verkar mer hungriga och vill ha hö. Kan nog sätta ut en hösilagebal snart, då kan de äta när de vill.

Önskar alla en trevlig helg :)

Ja,att det har varit öken vädermässigt kan jag väl inte riktigt skriva under på,med allt regn,men jag förstår vad du menar och håller med:).

Har haft ledigt veckan som varit och det som var planerat har väl inte helt gått att genomföra men idag blev jag med sadelkammare tack vare min snälla särbo.Skönt att kunna ha sina saker på ett dammfritt ställe,isolerat är det ju inte men en klar förbättring mot tidigare:).

Från att ha ridit i genomsnitt 4 ggr/v har det nu glesat ut,senaste veckorna bara 3 men med bättre väder kanske det blir lättare att komma ut igen.Ser faktiskt ut som kommande vecka ska bli riktigt härlig.Det var det ju redan idag,äntligen luktade det så där gott när man red i aspdungen:).

Igår var vi i vår bygdegård som hade puben öppen och besök av gamla pop/rockfarbröder som Tommy Blom och Little Gerhard kompade av The Cadillac Band,en ung rockabillytjej,Alicia Helgesson,gjorde också bra ifrån sig.Kul att det ordnas grejer på hemmaplan,jag har gångavstånd så det blev några öl:).

Kl
Idag gick det riktigt bra! Har ju 2 ridpass bakom mig där han har testat mig endel, skakat på huvudet, skjuter rygg, liksom hoppar upp och ner på alla 4, känns som känguruhopp. Red ut med sto sällskapet, Darby kändes mkt avslappnad o tillfreds. Inga hopp o skutt på vägen ut, bättre steg i skritten, kunde få honom att länga bättre även få honom att känna sig trygg på lite längre tyglar. Testade en trav, lugn o avslappnad, sen piggnade han till och studsade till lite o ner i diket, haha!
Absolut ett utav de bättre ridpassen på honom ( har nu haft honom i 5 veckor, det känns som vi jämnt varandra mkt längre)

Livet försöker återgå till det normala även om det inte blir detsamma.Förra fredagen var det begravning och det blev ett fint farväl av min livskamrat och barnens pappa. Prästen hjälpte oss till ett varmt och personligt avsked.
Jag har börjat jobba igen med avbrott av en veckas förkylning och det går rätt bra även om jag märker att jag inte är lika stresstålig som förut. Det jobbigaste är kvällarna hemma och alla saker som man måste ta tag i som papper till hans firma, kläder, bilar etc.
Jag har varit i stallet med dottern ibland och det är en fristad och igår blev det en stund i skogen i det ljuvliga vädret och en del svamp fick följa med hem och det blev pasta med gräddstuvade trattkantareller till middag.
Ha en härlig söndag och ta hand om er själva,nära och kära.Kram

Mirameja, vad härligt med lite rock´n´roll i tillvaron:) Det piggar alltid upp!

Noble Art, skönt att det känns bättre, han har ju som sagt inte gått på väldigt länge, och får säkert träningsvärk både här och där av minsta lilla.

Tigermamma, ja vad ska man säga? Det blir klyschor som att livet går vidare och sånt, men det är ju ett faktum. Tillåt dig själv att ta din tid, det är ju ett helt nytt liv, som du inte önskade, och det får nog ta sin tid att ställa om. Skönt att du har hästarna och stallet som fristad, det kan nog behövas.

Här har vi en härlig höstmorgon. Jag har varit ute och släppt ut hästarna, mockat och faktiskt tagit en morgonpromenad med hästen, som nu ska promeneras i fyra veckor...Han tycker det är aptråkigt, och passar naturligtvis på att fjanta för allt runt om - hästarna i hagen (som han sett massor av gånger) en harv på grannens gårdsplan, vattnet som brusar när vi går över bäcken...jaja, det gick bra idag, jag tog väl honom på sängen, när vi var ute så tidigt:)

Nu ska jag snart ut och rida med min kompis, på deras ena haflinger:) Kanske ska ta med kameran...

Har varit och hämtat hö,därefter skrittat en runda.Efter att ha varit ledig en vecka kör jag igång lite lätt med att jobba kväll följt av ledig dag:).

Livet försöker återgå till det normala även om det inte blir detsamma.Förra fredagen var det begravning och det blev ett fint farväl av min livskamrat och barnens pappa. Prästen hjälpte oss till ett varmt och personligt avsked.
Jag har börjat jobba igen med avbrott av en veckas förkylning och det går rätt bra även om jag märker att jag inte är lika stresstålig som förut. Det jobbigaste är kvällarna hemma och alla saker som man måste ta tag i som papper till hans firma, kläder, bilar etc.
Jag har varit i stallet med dottern ibland och det är en fristad och igår blev det en stund i skogen i det ljuvliga vädret och en del svamp fick följa med hem och det blev pasta med gräddstuvade trattkantareller till middag.
Ha en härlig söndag och ta hand om er själva,nära och kära.Kram

Tänkte faktiskt på dig idag då jag var ute med hunden, undrade just hur det går för dig. Det går ju inte att föreställa sig din situation om man inte själv varit med om det. Det verkar som om du mitt i all sorg ändå lyckas hitt ngn form av plattform för att kunna fortsätta skapa en ny vardag, Kämpa på!!

Sänder en alldeles speciell kram till dig tigermamma och tänder ett ljus i höstmörkret för våra kära som inte är med oss längre.

Här har vi mest jobbat i stallet hela dagen samt varit i Birsta och inhandlat sånt man måste ha för att få upp väggarna, takreglar och annat smått och gott. Hästarna är lyckliga i sin hage och jag har abstinens efter ridturerna men å andra sidan är det attan så viktigt att få stallet klart. Det underlättar ju i omvårdnad och även träning då.

Nu är det två långdagar som hägrar sen har jag två kortdagar för att få ledigt i 3 dagar till helgen. DET ser jag fram emot...Frid på er:p

Livet går sin lunk men det blir inte det normala som man ansåg vara normalt innan utan gissa att ni just lever lite för dagen.
Kan inte sätta mig in i din situation och din sorg men kan bara gissa hur jobbigt det måste vara både fysiskt och psykiskt.

Låter dock mysigt att ni fick en tur till skogen.
Att det dessutom blev en god middag av resultatet får man väl se som en bonus.

Lev väl!

Tack alla för er omtanke.
Måste bara berätta att helgen avslutades med en "clou" i ordets rätta bemärkelse.Yngsta dotter kom hem, efter en helg på landet med vänner, med "egenfiskade" nykokta sörmlandskräftor som blev vår söndagsmiddag. Dessutom hade hon en halv papperkasse full med trattisar som jag precis har tagit hand om.Trots allt en trevlig helg.

krftor001.jpg

Sänder en stor tröstekram till dej, tigermamma!

Har jobbat i helgen och gick av 16.00 i dag. Så skönt att få vara ledig i morron för nu är det tungt, både för kroppen och för huvudet :crazy:

När jag kom hem så var Mathilda och Melvin här för föräldrarna är i Turkiet på semester så barnen ska bo här och vid deras farmor under veckan som kommer. Det är jätteskönt att vi kan hjälpas åt för det är väldigt intensiva och makalöst påhittiga barn det här men så rackarns härliga :love:

Ska försöka hinna med lite hästeri mellan varven ändå. Hoppas Winnies boots kommer till veckan och att dom passar. Och hoppas sadelgjordarna kommer som jag budat hem på tradera!

Men nu tror jag bestämt att det är dax att lägga sej och sova och jag hoppas att ungarna sover riktigt länge i morronbitti!!

Igår hade vi fantastiskt väder här på Bästkusten:) och jag var ute och red med en kompis på en liten haflinger. Vi hade en härlig tur på två timmar, och njöt i solskenet. Inte så bra bild, men här är jag på Patty.

313716_2280711389605_1603423031_32361043_1054353889_n.jpg

Idag blir det ridlektion, jag hoppas det går bättre än förra veckan, för annars överväger jag allvarligt att övergå till frimärkssamling, eller nåt;)

Det ser härligt ut Tajger:)!Men vad det skiljer i storlek på de där hästarna,visst ser Idavallens och Brimmis haflingar mycket större ut,både på höjd och bredd?

Jag längtar efter att kunna börja fodra med ensilage,tycker hö skräpar och fastnar överallt:).Men det går inte än,storbalar och bara två hästar,då måste det bli kallare annars förstörs det.Förhoppningen är att fler börjar pressa den mindre varianten så den blev lättare att få tag på,den skulle passa mig bättre.

Jag vill aldrig mer ha upp hö på mitt ränne som är ovanför stallet.Jag håller på att städa bort gammalt hö där nu och usch vad mycket jobb det är.Borde gjort det tidigare medans hästarna gick mer på bete för golvet är otätt så en del åker ner i stallet och dammar.Men vädret har ju varit som det varit,inte kul att kasta ut hö om det regnar.

Vill istället få upp en stor hög med brädor och plank som jag har liggande ute,ligger den ute en vinter till är risk att virket förstörs.Detta hade jag tänkt göra under förra veckan när jag var ledig men vädret satte stopp för det:(.

Här var mycket dimmigt i morse men sedan kom solen fram och har lyst till och från.Nu mulnar det på och regn är väl på ingång.Jag red en ganska kort tur idag,bytte sadel för skojs skull men den kändes inte bra så nästa gång återgår jag till den vanliga.Den är jätteskön men jag saknar att det inte är knästöd,funderar på om det går att fixa på något sätt.

För det första är väl vinkeln på det här fotot den bästa;) Men hon är nog bara 142 cm, eller nåt sånt, och är inte så kraftig, så hon är mycket mer ponny. Hon som jag red ut med har en mycket kraftigare haflinger, ca 145 hög.

gunillaochAdina.jpg

För det första är väl vinkeln på det här fotot den bästa;) Men hon är nog bara 142 cm, eller nåt sånt, och är inte så kraftig, så hon är mycket mer ponny. Hon som jag red ut med har en mycket kraftigare haflinger, ca 145 hög.

gunillaochAdina.jpg

Vad härligt det ser ut!

Själv var jag hos sjukgymnasten idag och får inte rida på 2 dar, så idag blev det långborst o pyssel, bra träning att stå still på stallgången. Rensade, kliade öronen, tvättade skapet o näsborrar och allmän borstning samt lite gos.
Nu börjar han förstå att jag förstår att han inte vill lyfta bakhovarna så högt då jag kratsar, det tar sig!

Vi har haft hyfsat väder idag, så det blev en liten promenad med pållen upp i skogen. Han skötte sig fint, lite ponnygamig efter gräs, bara:crazy: Tror jag det, han står där i sin lilla ruta och får bara tråkigt hö hela tiden...

KL

SKIT!:cry::devil:
Har nu fått vänta 4 veckor på att hovis ska komma ut, men han kommer inte...:mad:
Gubben har glappskor i bak, tåkappan borta på hb. Skorna helt nerslitna, har växt över bak. Även dax för fram.
Så nu går han med boots både bak och fram tills vidare, för att minska risken för tappsko.
På mån ringer jag Ultuna för en skoning.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama