Tänktvärt

Långnos

Trådstartare
vet inte om tråden hör hemma här, men berör ju hoppning. Flytta den annars!

Lite att tänka på för alla som tävlar hoppning!

När den senaste landslagsträningen gick av stapeln under två dagar hos en ryttare i sverige, hoppade det svenska landslaget inte ett enda språng,red inte över en enda bom, utan tränade bara på backen.
Var sista landslagsträningen innan Globen.

Blir ganska så facinerad när en landslagsryttare berättade det för mig, och även sa att det är sällan de hoppar hinder över 100 på träningar.

Något att tänka på för de som tror att man hela tiden måste hålla igång hoppningen och hoppa höga hinder varje träning!

Sv: Tänktvärt

Vi hoppar bara upp min häst typ varannan-var tredje gång.

Eller gjorde, jag har inte världens bästa hinderförtroende just nu :(
Allt över 1 m får mig att nästintill svimma :( Jag är så jävla dålig.

men de ryttarna hoppar å andra sidan i genomsnitt minst en häst om dan :smirk: så det går ju inte att jämföra med oss vanliga dödliga.....har man bara en häst och inte jordens hopprutin måste man hålla igång hoppningen, inte höga hinder nödvändigtvis, men kontinuelig hoppning behöver man

Då och då måste man ha en liten höjd träning, när inte jag har det så går det sedan åt skogen, hästen vågar inte hoppa annars om inte hon byggt upp sitt självförtroende och håller igång det. Jag hoppar däremot bara under 1m under tävlingsperioden men när den är slut så är det högre höjder som gäller (över tävlingshöjd, men inte varje träning förstås!!!)

Det är så jag gör i allafall, men det beror på hästen, hur många träningar klarar den på låga höjder? hon klarar inte allt för många iallafall, nu håller jag även på med att vidareutveckla hästen och då blir det mer för att hon skall känna sig trygg på höjden... är inte hästen trygg så kan man inte tävla!!!

Och som sades här ovan så kan man inte jämföra oss med världselitryttare och deras hästar hålls igång om något, även om det inte är på så höga höjder, fast däremot är de hästarna och tävlar ganska MÅNGA gånger om året!!!

Senast ändrad av en moderator:

Ofta är det så att det är vi ryttare som behöver träna på hinderhöjden.
man måste hålla igång hoppningen. man ska inte hoppa högt men små språng ofta och någon gång ibland höja upp hindren.

Tänkvärt! I senaste ridsport fanns ju träningstips från Henk Nooren; nämligen att lägga ut bommar som en bana och träna precision och lydnad över bommarna istället för att hoppa.

Tycker att det där med bommar och pyttehinder är väldigt bra. Helt utan bommar tycker jag ibland kan göra att man blir lite lurad... ;) Hästen känns lydig och fin, men med hinder/bommar krävs högre precision och då kan en del brister komma fram som inte märks annars.

"Bombanor" tänker jag öva en del nu när säsongen är slut. Inför tävlingar kanske man behöver hoppa lite högre ibland, men så här mellan säsongerna kan man ju fila på detaljer etc och inte slita på hästarna med att hoppa en massa.

Jag tränar fö tränare en gång i veckan, och vi hoppar inga höga hinder (utom när jag speciellt ber om det eller när vi i bland hoppar upp hästarna) utan vi tränar mkt på ridningen mellan hinderna och anridningen mot hinderna. Det är det många ryttare har problem, hindret i sig brukar inte vara några problem int eför hästen i alla fall. Får man det bara att fungera mellan och mot hinderna så blir inga hinder för svåra eller för höga.

Dock är som sagt markarbete mkt nyttigt, för det lägger man in lydnaden på hästen samt stärker den så den blir smidig och lätt reglerad och får de muskler den behöver.

Finns tyvärr en hel del ryttare som brukar säga " jag har hoppat så och så högt på den träningen", men då kan man undra vad det har gett ryttaren, oftast ingenting, för det ser man på hur ryttaren sedan rider och löser problemen som uppstår på banan.

Fast nu måste jag få försvara att hoppa högt ibland också. Är man på väg uppåt behöver man det, annars finns risken att man tycker att hindren är jätteSTORA när man ska tävla sen.

precis vad jag åxå tänkte säga. det är stor skillnad på känslan att hoppa högre hinder, när hästen verkligen börjar ta i och skjuta upp med ryggen krävs en helt annan balans - och det måste man träna på!

Visst, det är helt rätt att inte hoppa 140 banor varje vecka. Sånt håller ju inte i längden. Hoppar själv sällan över metern på träning, men ungefär varannan - var tredje gång brukar jag hoppa upp hästarna, en linje eller två, kanske en kombination uppåt 130-höjder. Det räcker utmärkt för mina hästar och de skulle inte gå bättre om jag hoppade så högt varje vecka. Snarare tvärtom.

Tycker alla här verkar ha en vettig syn på hur mycket som ska hoppas, och självklart är det skillnad på landslagsryttare och vi vanliga dödliga;)
Hoppar också bara upp min häst nån gång i bland eftersom att jag vet att hon har språnget i sig, inget hon behöver träna på, givetvis annorlunda med unghästar.

Känns som att det är ganska många ryttare(särskilt ponnyryttare) som underskattar vikten av att kunna arbeta hästen rätt på backen, rida hästen i rätt form, rätt ställd genom hörn, sitta på rätt sittben osv. Tror att det handlar om att träna på att hoppa, och att hoppa högt....

Hoppas alla vi som har en vettig syn på det här med hoppning kan förmdela det till de små liven(ponnyryttarna):D

Nej, nu drar vi alla ponnyryttare över en kam också! Jag har varit ponnyryttare och inte hoppade jag mer då. :mad: ;)

jag vet, även jag har varit ponnyryttare...men erkänn att det är mer vanligt bland ponnyryttare. Det roligaste som finns är ju att hoppa, iaf när man var ponnyunge:rofl:
Vet själv många som rider ponny iaf b och c som tror att man kan hoppa var och varannan dag, även sådana som rider på SM nivå:confused:

Intressant!

Men för en halvtaskig medelmåtta som mig, då krävs träning på de högre hindren också. För jag har ju inte det som landslagsryttarna har gratis, nämnligen talang!

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag hoppade mycket när jag skulle lära mig och när jag var på väg upp i klasserna, men så är det ju fortfarande. Att hoppa är det roligaste som finns! :D Men man har ju tidigt fått lära sig att tänka på hästen. Och vi har ju redan kommit fram till att det är okay att hoppa lågt ofta, så i början när man inte hade lärt sig att "tänka på hästen" gjorde det ju ingenting att man hoppade en del.

kopparberg: Även ryttare med talang behöver träna, men hoppar man högt eller relativt högt varje helg eller så så har man det ju i sig. Då är ju det träningen.

Om du med "varje helg" menar tävlingssäsongen, så är det ju en lite annan fråga. Vilken jag tycker är "tränar ni hoppning mitt i tävlingssäsongen". Vilket i mitt fall blir nej. Jag tränar inte hoppning om jag tävlar flera helger i månaden, så länge hästen går bra.

Däremot vintertid, så måste jag upp på min "maxhöjd" (höjden jag tävlar + ibland även lite till) för att det ska fungera.
Det jag kan hoppa rätt väldigt lågt, kan jag hoppa rätt även lite högre. Men jag börjar ofta "krångla till det" om jag inte får hoppa för mig "höga" hinder regelbundet.
Är man en sopa så är man! Då krävs nöööötning för att få det att sitta! ;)

Däremot så kan jag mellan träningarna för tränare själv träna smådetaljer på hinder i knähöjd. Alltså sådant som inte sliter mer på hästen än galopp rakt fram.

Och jag ser ju att de ryttare som har det jag saknar, dvs rejäl talang, de behöver inte alls nöta lika mkt på alla "moment". De får det ju liksom fungera på känsla eller hur man uttrycker det?!

Håller helt med dig!

Är också medelmåtta som tävlar på lägsta nivå (0,90 - 1 m) än så länge. Jag tränar hoppning 1 gång/vecka och då hoppar vi alltid några språng på 1 m, just för att jag ska få höjden i min kropp och våga. Hästen hoppar knappt när det är så lågt som 1 m.
Eftersom jag bara är på lokal nivå får jag välja de tävlingar som finns och råkar det ligga två tävlingar helgerna efter varann, ja då blir ju tävlingstillfället en träning, så att säga. Jag är väldigt grön i tävlandet ännu, så jag tränar mig i att tävla på tävlingarna än så länge!

Mellan hoppträningarna och tävlingarna är det mycket arbete på hinder i knähöjd/gymnastikhoppning för att öva teknik, lydnad, tempo, balans hos ffa mig mm mm.

Men visst är det inte höjden på hindren som avgör kvaliteten på träningen. Bara för att jag klarar ett språng på 1,20 betyder inte det att jag klarar en bana på 1,20. *säger hon som inte ens hoppat 1,20 än* :D

//Alice

Då måste ju jag säga att på vintern hoppar jag oftast inte alls högt. Delvis för att mina hästar har "jullov" ett tag efter tävlingssäsongens slut och sen behöver vi inte hoppa in oss på höjden förrän några veckor innan första tävlingen. Men även under vintern så tävlar och tränar eliten, världscupen går ju under vintern tex. Det är ju lite annorlunda för oss "vanliga dödliga".

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 817
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar