Tänkte skaffa en ny häst!

Ginne

Trådstartare
Men jag kan inget om quarter... Vill ha en lagom gammal (10-15), lagom snäll, inte alltför dyr och så frisk som möjligt! Vad ska jag leta efter? Stamtavlor säger mig inget, var kan jag hitta mer info om det?

Sv: Tänkte skaffa en ny häst!

Lagom snäll och inte allt för dyr ;) En quarter kostar rätt mycket... Vad ska du ha den till då? Varför köpa en quarter om du inte vet något om dem? :)

Quartern är världens till antalet största och mest mångsidiga ras. Det finns väldigt många typer av quarter. Så till att börja med är det bra att specificera lite vad du vill göra med din häst.
Skogsmulla, lite allround inkl hopp/dressyr, rida på kossor, tävla -vilka grenar osv osv.

Det finns många trevliga hästar som inte är "något särskilt" vare sig stammässigt eller har någon särskild potential för några högre tävlingsklasser, men ändå är bra hemmahästar -i annonser ofta kallade allround hästar :grin:. En sådan kanske täcker dina behov?
Det finns också välavlade All around-hästar som verkligen KAN prester allaround på hög nivå -inte billiga :cool:

Tyvärr finns det mycket buskavel inom quartervärlden också, varpå man ska ta reda på så mycket som möjligt innan man ger sig ut och letar häst. Det finns svaga punkter hos quartern som ras precis som hos alla andra raser. Man får ofta vad man betalar för men man kan också göra en bra affär om man har lite koll.... Kan man inget om quarter så rekommenderar jag å det starkaste att man tar reda på någon som gör det och som är OBJEKTIV och inte själv åt ena eller andra hållet i quartervärlden :) och ber om hjälp när man letar häst.

Slutligen, vad är "inte alltför dyr" för dig?

Ojsa, då! jag var visst otydlig! Där ser man vad man blir insnöad med tiden... Har ridit western i 13 år, så visst vet jag vad en quarter är! Och hur självklart är det inte för mig att när jag skriver på westernforumet så menar jag att jag är insatt i westernridning! Det jag menade var att jag inte vet något om stam och blodslinjer! Sorry...

Jag vill ha en quarter att träna och tävla med, men jag kommer aldrig att bli världsmästare (för kort tid på mig, inte helt ung, om man säger så...). Jag undrar alltså vad jag ska titta efter. Knappast kossestammar, men vad annars? Vilka grenar jag vill rida? Inte tids och kossegrenar. Reining, tja, kanske, har varit där och nosat med en pålle tidigare, och det var kul, men det stupade lite på att man blir så beroende av underlag och skoning om man ska komma nånvart. Trail är kul, western riding och horsemanship likaså, inte så intresserad av pleasure just nu, men det kan ju ändra sig om man får tag på en sån häst ;). Sexsiffrigt (menar då inte 6 nollor) är alldeles för dyrt, runt hälften låter bättre...

Hej!

Hur går det med hästletandet? Hittat någon stam som verkar intressant?

...undrar alltid lika (häst-)nyfikna jag:o

Nu håller jag varken på med western eller bor i Sverige men jag är omgiven av AQHA-pållar så långt ögat når, och det ALLA säger här är att man skall akta sig för hästar med Impressive i stammen - om man nu inte VILL ha en häst med HYPP.

(Ur artikeln ovan:

This genetic defect has been identified in descendents of the American Quarter Horse sire, Impressive. The original genetic defect causing HYPP was a natural mutation that occurred as part of the evolutionary process. The majority of such mutations, which are constantly occurring, are not compatible with survival. However, the genetic mutation causing HYPP produced a functional, yet altered, sodium ion channel. This gene mutation is not a product of inbreeding. The gene mutation causing HYPP inadvertently became widespread when breeders sought to produce horses with heavy musculature. To date, confirmed cases of HYPP have been restricted to descendants of this horse.)

Näe Peppan, har inte hittat nåt än, har ingen aning om nåt, kanske du kan hjälpa mig?

Just nu verkar det mest finnas föl och avelsston i annonserna...

Det känns som att runt 30 papp är en litet låg summa för en hel, frisk Quarter i sina bästa år.

Har du tur får du tag på en korsning för de pengarna. Alt får du börja med ett föl.

//Waern

Nu håller jag varken på med western eller bor i Sverige men jag är omgiven av AQHA-pållar så långt ögat når, och det ALLA säger här är att man skall akta sig för hästar med Impressive i stammen - om man nu inte VILL ha en häst med HYPP.

(Ur artikeln ovan:

This genetic defect has been identified in descendents of the American Quarter Horse sire, Impressive. The original genetic defect causing HYPP was a natural mutation that occurred as part of the evolutionary process. The majority of such mutations, which are constantly occurring, are not compatible with survival. However, the genetic mutation causing HYPP produced a functional, yet altered, sodium ion channel. This gene mutation is not a product of inbreeding. The gene mutation causing HYPP inadvertently became widespread when breeders sought to produce horses with heavy musculature. To date, confirmed cases of HYPP have been restricted to descendants of this horse.)

Stopp och belägg!

Hypp är en fruktansvärd sjukdom som kommer utav en genmutation som uppstod i hingsten Impressive. Den är testningsbar och det är långt ifrån alla hästar med Impressive i stammen som bär på denna gen!
AQHA registrerar inte sedan några år tillbaka hästar som är Hypp N/N och det finns väldigt (!) få hästar med någon hypp gen i Sverige och mig veterligen ingen N/N. Att säga att man ska passa sig för hästar med Impressive i stammen är nonsens, däremot ska man inte köpa en häst som bär på hypp! Stor skillnad!

Alla quarter med Impressive i stammen måste hypp testas inna de sätts i avel så det är inte ens svårt att kolla upp hypp statusen på en sådan häst. Sägas ska också att Impressive (som var 50% fullblod för övrigt) är en av de stora förärvarna inom quarteraveln och det finns mängder av mycket framgångsrika hästar som har Impressive bakom sig, i alla grenar!

När genen inte nedärvs så är den borta, så att köpa en Hypp fri häst med Impressive bakom sig är 100% riskfritt ur Hypp avseende.

Förresten, vad jag vill betala eller inte hör liksom inte hit. Jag vill bara få ett hum om ungefär var man kan börja leta! Vad för typ av häst, vilka hingstlinjer man kan kolla efter. Vad jag bör undvika osv.

Kanske någon skulle kunna förklara för mig vilka typer av quarter det finns, vad som kännetecknar de olika typerna och några hingstar ur de olika typerna? Vad räknas som "inget särskilt" vad gäller härstamning t.ex.

Håller med om att det är en fruktansvärd sjukdom. Det finns dock ett stort antal registrerade AQHA hästar här i USA som är "rena" på pappret men när man väl testar dem blir man bevisad om motsatsen. Tyvärr finns det många veterinärer som gärna tittar åt sidan och bara kryssar i den ruta ägaren föredrar... så även om man köper en registrerad quarter, som på pappret inte bär på HYPP genen, kan man aldrig vara säker förrän man testar den själv. Därför håller många sig borta från Impressive-linjerna och tar det säkra före det osäkra. Så TS, om du bestämmer dig för att importera från USA av någon anledning, testa hästen även om den sägs ha rena papper! Här fuskas det tyvärr något rent enormt.

Och ärligt talat Wrangler, det är så fruktansvärt många i det här landet som avlar på precis vad som helst utan en tanke på vad det är för avkomma de kan kunna få - - - och dessutom finns det en uppsjö av registries som gärna godkänner hästar som Quarter Crosses och liknande UTAN något som helst test, så det är sjukt lätt att sälja en livsfarlig HYPP häst som Quarter utan problem. Därför håller sig klokt folk borta från Impressive, om de inte är stormsäkra på att hästen i fråga är frisk eller får ägarna att gå med på att ta nya prover.

Men vi är i Sverige och TS letar häst här. TS lär inte kunna importera i sin prisklass.
Här i Sverige finns det massor av (bra!) hästar med Impressive bakom sig men jag vet bara få som har (haft) hypp och mig veterligen ingen N/N. Det är inte svårare än att man testar då om man är osäker. Varför välja bort en jättebra häst bara för att den har Impressive bakom sig, det vore ju urbota korkat!

Jag har testat alla mina avelsdjur som har haft Impressive bakom sig,även att det inte behövts för att försäldarna varit fritestade. Det är stor skillnad på aveln här och i USA, till att böra med FÅR vi inte använda Hypp positiva hästar i aveln och detta efterföljs! De kriterier TS har gett säger mig att hon högst troligen kommer att köpa en svenskfödd häst.

Att hålla sig borta från Impressive för att man är rädd för hypp och felaktigt testade hästar... ja då får man ju ducka för allt som har Poco Bueno i stammen också. Och Zippo Pine Bar. och en massa (!) kända hingstar som bevisligen burit på en sjukdomsgen! Det är bättre att man vet vad man håller på med istället tycker jag.

Ok, nu har jag fått information om Impressive, finns det någon som vet något om några andra hingstar?

Oj då! Tror att detta var rätt så svår information om man kanske inte är insatt i avel. Glöm inte att 60% i varje enskilt avlad häst dock kommer från stoet.... Vet du vad Ginne! Om du inte ska avla, så leta efter en quarter som DU gillar. Du kanske inte ska leta efter någon som är hårt avlad på de starkaste kosse bloden,men oftast fungerar de flesta quartrar allround om man inte ska upp och tävla de högre grenarna. Det finns faktiskt en del quartrar som går höga klasser både i trail, WH, WP, WR OCH kossegrenar. Kolla in tex Docs King Calibar, han gör nästan allt, tror jag!! Vinner allt i halter dessutom, mig veterligen. Du ska nog leta efter ett "gott hjärta" med en stabil stam. Du kan gå in på AQHA´s hemsida och kolla stammar och villka grenar de tävlar, så får du ett hum om vad de antagligen är bäst på! Be SQHA om råd, det är därför det finns en rasförening. Välkommen till ett underbart liv med en quarter, jag håller tummarna för att du hittar det du söker!!! Skriv om du hittar någon, det är alltid kul att veta!!!

Jo, så är det nog, men det skadar ju inte att höra sig för om olika stammar!
St Tenderstone, Lone Bright Star, Klassy Kinda Trouble, Crimson Catalyst, någon som har något att säga om dem?

och mig veterligen ingen N/N.

Rättar mig själv, H/H ska det givetvis stå!

Och till TS, jag håller med om buckles inläg. Leta du efter en trevlig individ som möter dina behov. Alla de hingstarna du radade upp kan ge allroundavkommor. Ingen av dom är extrem åt något håll. Med dina intressen så kanske en hingst som St Tenderstone har fler avkommor av lämplig typ än Lone Bright Star till exempel, men det viktigaste är som sagt att du hittar en frisk sjyst häst som passar dig. Lycka till!

Hej Ginne! Jag har en avkomma efter Lone Bright Star som jag kan berätta lite om. Det är en otroligt trevlig häst om man får dom med sig! :) Han är verkligen allt jag vill ha! :love: Snygg och passar mig perfekt i temprament men..... jag gillar utmaningar! ;) Han är väldigt hardheaded, skarpaste hästen som jag ägt och jag har haft endel tuffa hästar :) Så om du vill ha en häst som är lite snällare i psyket och inte utmanar dig så mycket så rekomederar jag inte den stammen. Han har även Chester Skip bakom sig som morfar och även han är en tuff hingst.

Tror hästar med kosseblod överhuvudtaget är lite tuffare i skallen, vilken dom ju av förklarliga skäl måste vara :)

Men som sagt... för mig är min pålle perfekt!! :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 091
Senast: Kajsalisa
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fetaost
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 683
Senast: Claraclara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V