Tänkte sätta upp en lösdrift

JustInCase

Trådstartare
Har titta på sådana här tält och är lite sugen på att skaffa ett sånt. Har två boxar som står tomma, men det är unghästar så jag vill gärna ha dem på lösdrift. Är det någon som har erfarenhet av tälten som lösdrift? Det är ett sånt här grönt som är format i en båge. Hade tänkt göra en permanent lösdrift senare, men tänkte att jag kunde då ha tälten i sommarhagen till de stora hästarna.
Förutom hallen. Vilka kostnader tillkommer. Skulle vilja ha förslag på botten och så. Behöver inga exakta priser utan är intresserad av tex, du behöver grus och liknande tips. Så att jag inte glömmer något i beräkningen. Tänkte också höja staketet i den hagen med distansisolatorer. Kom gärna med massor av tips och idéer. Skulle behöva hänga upp hinkar med vatten i den hagen eftersom ena hästen har sönder de som står på backen och skulle gärna ha tips på det också.

Sv: Tänkte sätta upp en lösdrift

Jag hoppas att du inte menar det som verkligen är ett tält, med plast spänt i en båge. Det är odugligt från början till slut och har du inte fått miljöskyddsinspektören på dig tidigare har du dem nog som ett skott.

Däremot de som är som en plåt-hangar (dvs ej tält), är bra som VINDSKYDD. Som lösdrift (dvs ligghall) har jag hört delade meningar, bla blir det inget kondensskydd/bullerskydd som många länsstyrelser kräver vid förprövningen. Och det fanns synpunkter på att de inte förankrades tillräckligt väl utan blåste bort i vinterstormarna med skaderisk för hästarna som följd. Men det borde ju gå att lösa på varje enskild plats med rejält gjutna fundament.

Kanske bättre att sätta upp det riktiga som jag tänkt göra i trä då. Hade tänkt ha det som ett vindskydd i den andra hagen senare, men vill inte köpa något som inte är godkänt. Då känns det bara som onödiga utgifter. Har bra ställen att sätta upp ett vindskydd på istället.

Kanske bättre att sätta upp det riktiga som jag tänkt göra i trä då. Hade tänkt ha det som ett vindskydd i den andra hagen senare, men vill inte köpa något som inte är godkänt. Då känns det bara som onödiga utgifter. Har bra ställen att sätta upp ett vindskydd på istället.

Fast där vill jag inte vara den som hindrar dig. Det jag har läst om Länsstyrelsens åsikter om hangarvarianten är att det finns synpunkter - inte att den är undermålig. Den är definitivt fungerande som vindskydd, då finns egentligen inga regler.

Däremot tältvarianten tror jag inte ett dugg på.

Hej!
Jag har "hangarvarianten" till min lösdrift där det framförallt går unghästar och jag måste säga att den funkar mkt bättre än jag hade förväntat mig. Vi satte upp den som "nödlösning" i höstas eftersom vi inte hade tid att bygga den permanenta ligghallen då (drömligghallen:D). Vi fick godkänt från länsstyrelsen (förprövning) och "nissarna" från kommunen har också varit här och tittat och godkänt.
Det som förvånade mig mest är hur mkt hästarna faktiskt använder hangaren, ganska ofta såg man dem ligga där i vintras, vi kanske råkade hitta den perfekta placeringen! Det verkar som om de inte bryr sig att det smattrar lite i plåten.

Såg att du inte bor så långt ifrån mig desutom. Var kan man hitta sån där plåthangar? Jag har inte tittat på just den lösningen. Jag tittade ju på tälten och det verkar ju vara som jag trodde att det inte riktigt höll måttet som just ligghall. Jag söker en lösnings om är lätt att sätta upp.

Såg att du inte bor så långt ifrån mig desutom. Var kan man hitta sån där plåthangar? Jag har inte tittat på just den lösningen. Jag tittade ju på tälten och det verkar ju vara som jag trodde att det inte riktigt höll måttet som just ligghall. Jag söker en lösnings om är lätt att sätta upp.

Ladugårdsinrede saluför en variant som många verkar ha fått att fungera skapligt. ladugardsinrede.se

Men de marknadsför den som vindskydd, och jag måste säga att jag tycker att det finns vissa frågetecken som permanent ligghall.

Var in och kollade och undrar. Är det inte mer prisvärt att köpa två uteboxar utan fronter då? Det finns såna som säljs som vindskydd. Känns som en mer permanent lösning till ungefär samma kostnad.

Senast ändrad:

Det är troligen ett bra alternativ för dig att köpa två uteboxar eftersom du har så få hästar. Du är välkommen att titta på min "hangar" om du har vägarna förbi (du skrev att det inte är så längt från dig) Skicka ett PM för vägbeskrivning.

Liknande trådar

Anläggning Min man och jag har sedan 5 års tid bott ihop på en hästgård, när vi köpte den så hade den tidigare varit lösdrift men hade även 10...
2
Svar
27
· Visningar
2 899
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Flyttar denna tråd själv, får se om jag får fler träffar här...: Jag och min syster har en plan för nästa sommar, som vi nu vill ska...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?