Tänkte fråga er som nog vet!!

Ida_79

Trådstartare
Vad kostar det att kastrera en hingst?
Vad är bäst för hästen,kastrera hemma eller åka till klinik??

Sv: Tänkte fråga er som nog vet!!

Om pratar om en vanlig kastrering och inte en klapphingst. Så beroende på var och vilken metod som används ligger priset mellan runt tusenlappen upp till fem sex tusen.
Billigast brukar vara om har en veterinär som kommer hem till en och gör det stående. Dyrast under narkos på klinik/sjukhus.

Vilket som är bäst beror mycket på åldern på hästen och hur välutrustad han är. Ju äldre och mer han har att ta bort ju bättre blir det med klinik och narkos. Riskerna ökar med stigande ålder, främst då risken för tarmframfall.

Det gäller vanlig kastrering. Han är 11 år o ganska så välutrustad skulle jag nog säga.. Kanske är för stor risk då att kastrera hemma? Tack för svaret.

En så gammal hingst hade jag tagit till klinik/sjukhus som gör det liggande och syr efter åt för att minska riskerna. Det kan vara värt den extra kostnaden speciellt som försäkringen inte täcker saker som sker i samband med kasteringen.

Oki.. Det får bli klinik då,frågan är om man ska vänta ngn månad till,med tanke på röt månad. Fast den kanske e över nu.. Tänkte på infektioner o sånt.

Nu är temperaturerna sådana att det inte är större risk för infektioner, tvärt om kan det vara ett ganska bra väder just nu. Ganska torrt ute så att han kan vara ute utan att det kommer smuts i såren. Det finns ju inte heller så mycket flugor kvar nu.

Jag bet 2500 inkl moms på HBG Djursjukhus för narkos och liggande kastration gör 4 år sedan (kampanjpris på våren), distr vet kostar väl mella 2000-2500 kr och Djursjukhus mellan 4-5000kr för liggande i dagsläget.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 752
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Amk
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 540
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 081
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025