Tänker jag rätt?

glitter

Trådstartare
Har fått analys på höet, ligger lite för lågt i kvoten mot vad jag vet att hon klarar sig bäst på ( 48/8,9=5,4, vill gärna ha mint 6,5)

Hon får redan Alfa och olja. Ökar jag bra alfan för att kompensera proteinet eller ska även oljan med??

Sv: Tänker jag rätt?

Kompletterar min egen fråga.
Hästen har inte kunnat gå på gräs som planerat utan fodras.
Har bra överlinje och välmusklad. Men jag saknar lite "över revbenen" om ni fattar;)

Så, gör jag rätt när jag ger så pass mycket protein som jag gör plus energi i form av olja eller förstör något av det det ena eller andra??
Tycker hon tunnar, trots lugnare motion...

Hjälp!

Glöm kvoten när du räknar på specifik foderstat. Titta så att behoven är täckta. Höjer du oljan kommer ju kvoten att vara oförändrad (beroende på om du höjer i samma procent).

Titta på smpr-behovet, är det täckt?

Menar du med hö+kraft?
Förra vintern stod hon på samma kraft men högre smrp på höet, är det proteinet i höet som spökar då?
Det är ju 48 nu och 55 förra omg...

Jag menar totalfoderstaten, det är ju den du försöker justera. Är smrp-behovet täckt och energimängden acceptabel så ska du inte stirra dig blind på kvoten. Börja utgå från det du har och justera utifrån vad som händer med hästen. Tappar den muskler, mer protein. Tycker du den blir tunn över revbenen, prova med mer energi.

Då lutar det åt energin, för musklerna det har hon, och med alfan är behovet täckt...
Men mer olja då?!?
För det är väl enklaste sättet att få upp energin i detta fallet?

Jag hade antingen ökat Alfan en smula eller slagit på lite olja. Fullblodet går på Alfa, olja, betfor och riskli för att hålla sig fin, vi ökar Alfan när det behövs mer till honom.

Okej, det funkar vilket som alltså, super.
tack för hjälpen!!
Bara att studsa hem å öka...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 618
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka