Tänker jag fel som inte vill operera min hund?

TinyWiny

Trådstartare
Min älskade hund är tolv år, han är pigg och glad men har fått en tumör:cry:

Den sitter så dumt precis vid analöppningen...

Enligt vet är den skild från övrig vävnad.

Vet. vill inte operera en så gammal hund i "onödan" utan sa att jag skulle hålla koll på den och om den börjar växa så ska den genast opereras bort.

Grejen är att min normalt så lugna kola hund blir som förbytt hos vet. så fort han känner lukten blir han så uppstressad att han knappt är talbar.

Gör jag fel som känner att jag inte vill utsätta honom för en op. till?
Han har tidigare opererat bort en del bölder från de protein/fettknölar han får som tyvärr ibland blivit inflammerade...

Jag vill inte utsätta honom för stressen en gång till!

Tänk om han inte klarar op. utan dör på op.bordet:eek:

Hjälp mig! jag vill ju ha kvar min underbara hund så länge det går men inte plåga honom i "onödan" med en op. som kanske bara hjälper ett halvår:confused:

Har tänkt att avliva hemma när den dagen kommer, vill inte att stressen är det sista han känner:cry:

Sv: Tänker jag fel som inte vill operera min hund?

Jag hade nog valt att inte operera en så pass gammal hund, efter vad du beskriver.
Jag hade avvaktat så länge hunden inte lider av det.

Vad är det för ras?

Min bästa vän är i samma situation med en av sina hundar. Han är 9år (stor,tung ras) och har fått 2 tumörer i halsen. Han börjar dock få problem med anding så hon har tagit semester denna veckan och skämmer bort honom på sin sista "lyxvecka".

Beslutet är väldigt svårt, men det kommer tyvärr på köpet.:(

Styrkekram!

Jag har också en tolvårig hund, och jag hade nog valt operation OM det fanns en chans för hunden till ett bra liv ytterligare något eller några år. Men jag hade också frågat veterinären till råds, speciellt med tanke på att din hund stressar upp sig så. Kanske finns det möjlighet, om operation skulle bli aktuellt, att få ge hunden något lugnande redan hemma, innan ni åker till veterinären, så att stressen inte blir så stor?

Hade en hund som var opererad vid tio år och sedan kom det tillbaka när hon var tolv. Men vi ville inte utsätta henne för mer.. Så hon levde 1 ½ år till i superform.. Sen när hon började må dåligt av det fick hon somna...

Jag har också en tolvårig hund, och jag hade nog valt operation OM det fanns en chans för hunden till ett bra liv ytterligare något eller några år. Men jag hade också frågat veterinären till råds, speciellt med tanke på att din hund stressar upp sig så. Kanske finns det möjlighet, om operation skulle bli aktuellt, att få ge hunden något lugnande redan hemma, innan ni åker till veterinären, så att stressen inte blir så stor?

ja håller me dig, själv hade ja ångrat mig väldigt mycke om ja inte hade gjort allt för min vovve oavsätt ålder. men de måste man känna själv.

det är väl skillnad kanske om hunden får 6 mån eller 1-1½ år till att leva efter op.
jag hade inte opererat om vet sagt 6 mån, börjar det röra sig om år så varför inte?

däremot hade jag bett om att få ge lugnande hemma och/eller kanske tillåme söva i bilen? är hunden pigg och kry annars?

ja håller me dig, själv hade ja ångrat mig väldigt mycke om ja inte hade gjort allt för min vovve oavsätt ålder. men de måste man känna själv.

Det beror ju helt och hållet på hunden!
Det finns tolvåriga hundar som är friska och pigga, tycker veterinären och rehabilitering inte är några problem. Då kan man opera.

Sen finns det tolvåriga hundar som kan dö vilken dag som helst, som skulle bli extremt stressade och plågade av en operation.
I det läget så tycker jag att det bästa är att "låta det gå som det går" man behåller hunden så länge den mår bra, och när den inte gör det så tar man bort den.

Tack för alla era svar.

Det är en blandras hund, spets, stövare, gråhund, collie och golden.
Han väger ca 20 kilo, vägde nästan 25 i sina gyllene dagar.

Han är för övrigt frisk och pigg, men när han fick öroninflamation för ett tag sedan så märkte man att han är gammal:( han var väldigt dålig men efter 30 dagar med antibiotika så var han sitt vanliga jag igen:)

Fy det här är så svårt!

Tumören sitter ju så dumt att om den börjar växa så är jag rädd att han får svårt att bajsa:crazy:

Det som håller mitt hopp uppe är att han har en tumör på ena bakbenet som inte har växt något alls sedan den kom, så kanske kan vi ha samma tur med den här!

Jag vill ju verkligen inte plåga honom det sista jag gör:(

Eftersom vet. sa att de inte ville op. i onödan på en så gammal hund så antar jag att op är onödigt svår....

Ändå var vet. fundersam på om de inte skrivit fel i journalen eftersom hon tyckte att han verkade mycket yngre:love:

Min hund är den som hjälpt mig genom många svårigheter i livet och givetvis vill jag att han ska leva föralltid!
Nu vet jag ju att det inte funkar så tyvärr:cry:

Men jag vill verkligen ge honom en sista värdig tid som tack för allt han gett mig.

Min golden retriever är nu 11½ år, har kronisk öroninfektion och cancer.

Många tycker kanske att jag gör fel som inte kommer att operera honom, men t.o.m veterinären håller med. Han kommer inte att leva sommaren ut.. :cry:

Det är ju självklart jättesvårt att bestämma hur man ska göra, men man får ju iaf försöka vara så osjälvisk som möjligt..

Lycka till, hur du än bestämmer dig för att göra!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag är i valet och kvalet. Min hund (Beauceron, blir 12 i år) har en stor knöl i sin högra armhåla. Stor som en apelsin ungefär, men...
Svar
17
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka