Tänker folk med lilltån när de hanterar unghästar eller?

Tigertofflan

Trådstartare
Efter att ha fått en unghäst till stallet har jag börjat fundera på hur folk tänker egentligen.
Hästen i fråga är 2 år(?), är hur trevlig som helst att hantera, men blir lätt uppstressad. Visar bland annat ögonvitorna när man kommer in i stallet.
MEN det är ju inte så konstigt med tanke på hur han blir hanterad.

När han ska få benen spolade får han antingen X antal (10+) piskrapp på sig, med förklaringen "Han är blockerad". (Nej, det är han inte, men han lär ju bli om du fortsätter sådär... :crazy: ), eller så blir han tränsad, med grimma utanpå, där en gubbe hänger i bettet, och en gubbe hänger i grimman, på vars en sida.
I veckan hade han slitigt sig från spolspiltan och backat rakt ut i gödselhögen, i ren panik (slagen..)
När han ska bli borstad någonstans på bakdelen, måste någon hålla upp ett framben på honom för att han inte ska börja trippa (inte så konstigt med tanke på hur många rapp han har fått därbak..)
Senast igår fick han en smäll på halsen för att han skulle lugna ner sig (...) när han inte ville stoppa huvudet i grimman.

Detta är altså en blivande hopphäst vi pratar om, helt underbar i psyket (tar in honom från hagen varje dag), så jag fattar inte vad ägarna sysslar med!? :crazy: Jag slår vad om, att om jag får vara ifred med den hästen i en timme så har jag fått alla benen spolade på honom, utan varesig spö eller tvång.
Hästen är såklart inte inriden än, men är däremot löshoppad 1.60 :crazy:

Vet inte varför jag srkiver detta, men jag behöver skriva av mig. Tycker så sjukligt synd om hästen.
Alla i stallet har pratat med ägarna, och de har till och med fått en utskällning av en som sa att "om ni inte slutar slå häststackarn så har ni ingenting i ett stall att göra överhuvud taget".

Stackars liten... :cry:

Sv: Tänker folk med lilltån när de hanterar unghästar eller?

Hade en sån tjej i stallet förrut (nu har hon tack och lov flyttat, men jag mår däligt över hennes hästar). Hon trodde för det första att hon kunde allt bäst och mest å ingen annans förslag var bra. Hon slog sina hästar, skrek å härjade. Det sista vi såg av henne var när hon lastade sin ena häst med hjälp av piskrapp. Stackarn flydde i panik in i transporten som ju var den enda vägen. Hon hade backat upp transporten mot stallporten. Allt som gick snett var hästen fel. Hon skröt så väggarna rasade om hur många hästar hon ridit till åt folk, men helt plötsligt så skulle hon skicka sin ena häst på tillridning :crazy: . Hon påstod att hästen stegrade så fort hon tog henne lite i munnen. Efter att ha sett henne rida så måste jag säga att jag förstår varför. En annan tjej i stallet provade rida hästen och det var lika stor skillnad som mellan natt och dag. Inte ens då fattade människan :mad:
Låter som om hästen du känner är en väldigt känslig varelse och dom kommer ju att totalförstöra den som dom håller på. Inte ens en häst med det allra tuffaste psyke fixar sån där behandling! Blir så förtvivlad när jag hör talas om sånt där. Fattar inte hur människor kan göra så :confused: .

Sådana skall inte ha djur. Tyvärr finns dom över allt. Man borde anmäla dom för djurplågeri.
Jag blir illamående när jag hör sådant här- :devil:

Den hästen kommer ju bli farlig för omgivningen tillslut.Jag tycker om unghästar just för att de är så oförstörda, jag avskyr folk som ska spöa djur till lydnad.

:mad: :mad:

Än är inte den sista idioten född *Grr* Blir både arg och ledsen när jag läser om sådana här behandlingar av hästar!

Hoppas att den stackaren har psyke kvar när de ska börja rida på den. Så att han kan ge igen, bocka och kasta av sin ägare så att puckot slår sig ordentligt..... :devil:

Ofta brukar det i diskussionerna framhållas, att var och en hanterar sina hästar som man vill. Ofta efter att olika åsikter i ämnet ventilerats. Du redovisar ett tydligt exempel på, att man inte ska få göra som man vill med sin häst.

Hade jag varit du, hade jag garanterat slitit ifrån XX spöt. Snacka med XX:s föräldrar, med stalledningen eller annan lämplig person med makt och auktoritet att göra något åt situationen. Själv förstår förmodligen inte XX något, även om du skulle förklara.

Hur kan ni acceptera att personen i fråga får vara kvar i stallet? Beteende och inställning kan ju i värsta fall smitta av sig på yngre förmågor. XX är uppenbarligen helt olämplig att ha hand om djur!

LIA

Varför pratar men inte med en sån här människa utan bara låter det ske....jag förstår att folk har försökt, men en da måste man slå näven i bordet ordentligt!!!! Och folk flyttar från stall till stall, men det blir ju inte bättre för det!!! Jag anklagar ingen men man blir ju så förbannad!!! Jag skulle ALDRIG kunna stå o titta på en sån sak!!! :devil:

Ingen står och tittar på, jag tror inte det är en enda i stallet som inte har skällt ut dom någon gång.
Hästägarna är två vuxna personer, så att ringa deras föräldrar gör nog inte särskilt mycket åt saken ;) Och att det smittar avs ig är inte heller någon större risk, då det är ett litet stall med sex boxar, och alla hästägare är vuxna, utom jag.
Se nu inte detta som försvar, jag bara förklarar lite.

De skulle spola hästen idag igen. Drog ut två grimskaft med en gubbe i varje ända, som vanligt. Jag gick fram och frågade om jag fick spola av honom, ensam. Jojo, tänkte dom, "du kommer flyga som en vante efter".
Började bara med att röra honom med slangen på benen. Oj vad han hoppade runt i början... Stackarn.. :crazy: När jag kunde röra honom satte jag på vattnet också, och efter lite runttrippande stod han still även där. Lättlärd och riktigt mysig pålle :love:

Ägarna stod och tittade på och såg allmänt förbryllade ut. Hästen stod ju still.

´Vi får se hur det ser ut imorgon när dom ska hantera hästen. Om dom tar efter exempel eller drar ut dom två gubbarna som vanligt... :crazy:

Säger bara: Stackars, stackars häst! :(
Vissa mäniskor ska bara inte ha djur! Har dom inte en gnutta sunt förnuft.. :mad:

Man blir ju mållös! :eek:

Tror du inte det funkar om du på ett "snyggt" sätt erbjuder dem hjälp? Och du kan visa att du får hästen hanterbar utan allt detta våld?
Eller säger du "känner en som..." och sedan ger tips?

Tigertofflan: Hoppas verkligen att dom tänker efter när du visade att det går att jobba med hästen utan våld! Tyvärr så har jag både set och varit inblandad i såna konfrontationer som bara har gjort saker värre, folks stolthet(ett jävla ord för ren dumhet) är ju ibland så stor att dom vägrar ta till sig..

Tycker iaf att det var bra av dig att göra ett försök! :bow:

Hur tog dom det? Ställde dom frågor efter eller tog dom bara hästen och gick? Verkade dom griniga eller glada för hjälpen?

Vore kul att höra hur det gick!

Överbevisa dom om du kan, att din metod är det enda som fungerar i längden, annars ANMÄL dom någonstans!

PS: Svarade på fel inlägg, har inte lärt mig än... DS

Senast ändrad av en moderator:

Du menar, att det är de två gubbarna plus två ägare som är där för att spola hästen? FYRA vuxna alltså? Och ingen av dom har bättre vett? Brrr!
Hoppas verkligen du fått upp ögonen på dom.

Vill berömma din instats som du beskriver. Perfekt hanterat!

Hur har det gått sedan?

LIA

Hamnade i liknade sits för några år sedan när jag var på besök på en ridskola. Uppstallad där var ett litet arabsto som ägdes av en äldre hästkarl. Det lilla stoet hade fått någon typ av exem/utslag på benen och skulle enligt veterinär tas in från betet var dag för tvättas av och smörjas in.
Ni skulle inte tro den cirkus det var för att få in hästen i stallet, tre vuxna karlar som hängde som vantar i hästen. Jag stod och tittade på en stund och frågade sedan om jag fick prova. Det fick jag gärna och dom stod allihop och smålog när tog hästen. Jag gav henne lite längre grimskaft gjorde en liten volt och gick in i stallet. Sedan log dom inte längre "töser och hästar..." var ungefär vad som kom ut.
Sedan började cirkus nummer två hästen skulle tvättas på benen. Men då lät jag inte det gå så lång tid innan jag frågade om jag fick prova. Klart jag fick det tog kanske max fem minuter sedan stod hon stilla och blev spolad med slangen, avtorkad och insmord. Till min stora glädje tog hästägaren här till sig erfarenheten och gjorde likadant själv i fortsättningen. Hoppas du kan lära dina hästägare samma sak.
Försök att tänka på dom som om hade varit bångstyriga hästar och behandla dom på samma sätt. Dom är troligen inte ens så inteligenta som hästarna och kan behöva längre tid för att lära sig.

Mimmi81 skrev:
Hur tog dom det? Ställde dom frågor efter eller tog dom bara hästen och gick? Verkade dom griniga eller glada för hjälpen?

Dom tog hästen och gick, mer eller mindre.

Har inte sett hur dom har gjort idag, var ute på en två timmars långtur..

Fick reda på att hästen i fråga bara ska vara här i två månader. Dessa två "ägarna" är egentligen inte ägare, utan det är den enas syster som vill ha hästen inriden. På två månader ska de altså rida in hästen, och när den är inriden skickas den till Danmark, för en karriär som hopphäst...

´Stod och pysslade lite med honom i boxen idag. Han är nog den envisaste hästen jag nånsin träffat. Har en "kängruficka" på min munkjacka. Han borrade in hela huvet i den och käkade upp godiset jag hade där :love: Beslutsam kille i alla fall.

Tigertofflan skrev:
Fick reda på att hästen i fråga bara ska vara här i två månader. Dessa två "ägarna" är egentligen inte ägare, utan det är den enas syster som vill ha hästen inriden. På två månader ska de altså rida in hästen, och när den är inriden skickas den till Danmark, för en karriär som hopphäst..

I ditt första inlägg skrev du att hästen var två med ett frågetecken i parentes (?) vet du att den är två eller tror du?
Vad är det för ras, kallblodig/varmblodig?

Lät liksom läskigt att rida in en två-åring på två månader och sen skicka iväg den till nån som säkert tror att den är utbildad och redo i kropp och huvud när den kommer... :(

Ja, iaf, jag hoppas att det går bättre, det är _alltid_ värt att försöka.

Har du tagit upp det med stallägaren förresten?

Nej, hästen är tre år, enligt stallägaren. :o Tror att det är ett halvblod, men han ser ganska fölig ut fortfarande. Knappt nån svans och ingen pannlugg.

Både stallägaren och stallchefen vet vad de pysslar med, och som sagt så har alla i stallet pratat med dom.

Jag lovar det finns idioter till allt.
Jag var i ett stall där det fanns en häst som var hur go som helst när inte ägaren var i närheten men så fort hon kom så flydde hästen nästan i panik, hon kunde inte rida honom själv utan då var hon tvungen att ha martingal,champon,inspänningstyglar,spö och sporrar (och notera att hon hade honom bara på foder).
på hästen för att han inte skulle slänga med huvudet och så fort han rörde på sig så slog honom så in i .... så vi kontaktde ägaren och hon kom och hämtade honom.
Såna människor ska inte ens vara i närheten av djur.

Liknande trådar

Träning Idag när jag skulle släppa in hästarna blev det en lite otrevlig incident med min unghäst.. Ledarstoet i våran lilla flock (5hästar)...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: Madelene
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
S
Träning Min yngling har ingen lust att ta ett steg på våran ridbana, det kunde jag förstått om han gjort så från början, men de först två...
2
Svar
21
· Visningar
1 725
Senast: shakermaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar