Tanken på att bedömma...

N

Norrberge

Kanske en idé till en tråd för oss med planer på att bedömma sin häst?!

Jag kommer inom snar framtiden få hem ett sto -05. Detta sto har bra exteriör och förutsättningarna att få bra poäng för den.

Så jag har planer på att bedömma henne exteriört. Men jag känner mig osäker.
Jag har aldrig ens varit på en bedömning och sett hur det går till.
Om jag bestämmer mig för att visa ber jag en kompis göra det.

Men vad bör jag som ägare känna till?
Bör man säga åt hovslagaren att verka på något speciellt sätt?
Bör jag ta hand om hästen/förbereda något speciellt?

Det finns mycket frågor kring detta.
Vill någon berätta lite hur det går till, egna upplevelser eller om någon annan har planer på att visa hästen för första gången, exteriört eller totalt.

Sv: Tanken på att bedömma...

jag visade våran hingst exteriört för ett par år sen, det är inte så svårt och det gick jätte bra för mig. han fick jätte fin exteriörbedömning :)

I år ska han visas av ett proffs för det är så otroligt hård konkurrens och det är ju så mycket som står på spel när det är en hingst.

Däremot tänkte jag visa ett 5 årigt sto på totalbedömning i höst, har inte jätte mkt erfarenhet av islandshästar men har tävlat några ggr med bra resultat så det går som det går, men det ska bli kul iaf :)

Tänk på att ta ut en bra hovslagare som kan reglerna för dom har jätte hårda regler när det gäller bedömningar.

Jag har också hört att det inte är så svårt, men ajg tror ändå inte att jag vill göra det första gången jag ens är på en visning.

Vad är det för hårda regler om hovar/skoning du pratar om? :)

nä det är ju ganska nervöst att visa själv :p

skorna får inte vara för tjocka hovarna inte för långa inte fel vinklar mm, men jag vet inte om det är lika hårt om de bara ska exteriörvisas.

Jag skulle visa hingsten totalt som 4 åring, vi tog ut en känd isishovslagare som bland annat varit kontrollhovslagare på sm för islandshästar och ändå blev det fel så det är jätte viktigt att som ägare ta reda på vad som gäller inte kul o bli diskad.

jag litade blint på att den skickliga hovisen kunde, men de gjorde han inte.

hästen hade en pytteliten hovspricka efter en tappsko o hovis sate plast på för att förstärka, han hade kunnat verka bort den lilla sprickan men han sa att de va bra o ha hovarna långa för steget bli bättre.

O sen blev jag diskad, visserligen skulle jag visa själv då vi inte ville skicka iväg han så tidigt och det är inte lika höga krav på dom som 4 åringar, men det är ändå inte så kul o träna en hel sommar för att sen bli diskad.

Nu är han 6 och skickad till ett proffs för nu är det mkt höfre krav så nu hoppas jag att det ska gå vägen den här gången, har haft sån otur med honom.

Förtsa bedömningen fick han 8or och över på allt, men hade skadat benet i transporten så han gick inte igenom veterinärt så vi fick bara bedömma för o se om han va värd o spara som hingst.

Andra gången hovarna på grund av hovis o så förra året skadade sig mamma så det blev inte tid till träning så han var inte tillräckligt tränad när han kom till proffset så hon tyckte det var för kort tid kvar och att han var för grön.

Men nu hoppas jag verkligen att han ska va me på sin bedömning :)

sorry nu berättade jag hela vår livshistoria :P

Hej Silversvart!
Har undrat så över hur det sen har gått. Vi var "boxgrannar" på bedömningen din häst diskades på..... Så satt vi vid samma bord vid middagen på lördagen.

Pm:a gärna och berätta bla vem som tränar honom nu mm.

Lycka till!

Ja nog har du haft otur då! Men jag får önska lycka till nu! Och efter ännu mer träning nu då så antar jag att det kanske blir mer än åttor den här gången! :D

Och det jag har funderat mest på är ju alltså hovarna. Nuvarande ägaren som också harhaft planer på att visa henne (om hon inte blivit såld till mig) sade att hovarna hade varit lite felvinklad när hon var yngre, men de hade blivit bättre och bättre nu. Jag får leta efter mer information om det, om ingen annan vill upplysa mig. :)

Är det något annat man bör tänka på?
Hästen är under inridning nu och om det blir visning blir det i juni på Wången. Dvs ganska snart ändå.
Nu under inridningen kommer hon ju börja sätta mer och andra muskler. Är det något speciellt man vill se här? Något man kan träna upp?

om hon har mycket man är det fint att fläta den så att den lägger sig på båda sidor då får dom mer poäng på man och svans.

Den ska inte inte vara flätad på själva visningen utan bara innan så den lägger sig jämnt och fint på båda sidor.

Svårt att få till så mkt muskler på kort tid och när hon inte är riden så mkt för att göra exteriören finare, men bygg upp konditionen ut i skogen, klättra, tömköra och löshoppa så hon rör på sig då blir dom lite smärtare i kroppen.

Manen är tyvärr klen på henne, så den behöver jag nog inte fläta.

Och ja, jag håller med, det är ganska kort tid. Jag får fundera mer om jag ska bedömma senare istället. Men konkreta tips är ju ändå bra!
Tackför hjälpen :)

För pållens skull, vill jag rekommendera dig att åka o titta på bedömning själv innan du prövar att visa henne. Det finns nog ingen här inne på buke, som kan svara på dina frågor och ge dig så mycket info som ett besök på en bedömning ger.:)

OT. Lånar tråden lite.

Vad anser ni om att bedöma en valack?
Örn har varit blup hingst har 10 avkommor.
Skulle vara roligt att bedöma honom, och ägarna till hans avkommor skulle säkert uppskatta en bedömning.

finns ju en del som visar valacker just för föräldrarnas skull och har han avkommor så är det ju bra för dom om han blir bedömd.

Dock skulle inte jag bedöämma en valack om jag inte kunde göra det själv, träning kostar ju en himla massa om ett proffs ska visa och då kan det ju kännas lite onödigt om det är en valack.

fast att det är kort tid och att du inte kommer hinna rida så mkt så hon sätter muskler och så gör ju inget exteriörbedömma kan du ju göra ändå.

Dom tar ju hänsyn till åldern på hästen och kan se exteriören ändå även om dom kan få lite + för att de kanske har en bättre överlinje mer musklad rygg mm men det har dom ju inte när dom bedöms som unga, men dom bedömmer ju efter hästens ålder också och kan se om hästen har en bra exteriör eller inte.

Jag tycker du ska visa henne :)

Ja jag är ju sugen på att visa också! Och helgen på Wången passar bäst.
Jag får prata med min kompis. :)

åk och titta på en bedömning om du har möjlighet till det, sen brukar många duktiga ha en medhjälpare med sig in på banan som kollar så hästen står fördelaktigt och går en bit bakom vid sidan av med spöt när man ska springa om det behövs.

jag hade inte det när jag visade men det kan ju vara bra :)

ja :) men som sagt, om det blir av tänker jag inte visa henne själv utan be en kompis :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka