Tankehjälp!

M

maximilia

Jag behöver lite feed-back och tankar kring våran höanalys, då jag känner att jag är lite grön på det fortfarande. Hur hade ni gjort? Hoppas att det är tillåtet!

Vi har fått en analys på vårat nya hö, 7,9 MJ och 19g smrp :crazy:
Vi har fritidshästar, ganska lättfödda av halvblodstyp, som rids lite i skogen och några enklare dressyrpass på banan.

Hur ska man göra för att få en vettig foderstat? Är det kilovis med lusern som gäller, eller finns det något mer "koncentrerat" att blanda med? Blir väldigt dyrt annars! Hur är det med MJ/smrp-kvoten, är det väldigt dumt att ligga under 6?

Är det MJ dom blir feta av, om dom får för mycket i förhållande till motion? Vill helst ge så mycket hö som möjligt, och hamnar då lite högt med MJ. Fast det kanske är en "annorlunda" energi än i kraftfoder? Så dom inte blir lika pigga menar jag.

Ska ta en ny analys, för att få med mineralerna oxå. Kan ju hoppas att höbonden har tagit fel analys, och att värdena egentligen är bättre...

Tack!

Sv: Tankehjälp!

Krafft Protein och soja är de fodermedel som är mest koncentrerade vad gäller protein. Soja är billigare men har en maxgiva på 100g/100 kg häst.

Det är viktigt med kvoten, annars kommer hästen troligtvis att falla ur.

Hästarna blir feta av för mycket energi. Hö är skonsammare än kraftfoder och vad jag märkt så blir hästarna inte lika "tända" av energiöverskott från hö.

Det kommer att gå åt mycket proteinfodermedel till det hö ni har och proteinfodermedel är dyrt så räkna med en dyr vår... :crazy:

Kan man ge soja hela tiden då? Har fått för mig att man bara ger det ett tag :confused:

Kanske går att blanda Krafft Protein och lusern då, om det blir billigare.

Jag har gett 9-10kg hö och ca 0,2 kg lusern i nån månad, och tycker inte att dom blivit feta, däremot tappat lite över ryggen. Kanske inte är nån fara att ge lite för mycket energi då?

10 kg hö av ditt hö ger 79 Mj och 190 smbrp. 0,2 kg lucern till det är ju som en droppe i havet för att kompensera bristen på protein. Det ger bara ca 20 gram smrp (räknat på 105 gr smbrp/kg). För att få till en kvot på 6 behövs det ca 0,5 kg lucern per kg hö som du ger. För att kompensera med Krafft Protein krävs det lite mer än 1 hg per kg hö. Givetvis kan man ge en blandning av lucern/KP för att få till en vettigt balanserad foderstat.

Jag har gett 9-10kg hö och ca 0,2 kg lusern i nån månad, och tycker inte att dom blivit feta, däremot tappat lite över ryggen. Kanske inte är nån fara att ge lite för mycket energi då?

Typisk proteinbrist.
Ge typ 8 kg hö, 1 kg lusern och 0,7 kg krafft protein.
// Linda

Om du vänjer in dom på soja så kan du ge det hela perioden som du har det där "dåliga" hö´t.
Soja har jag givit mitt halvblod ett par år och det fungerar bra.

(trist med så låga värden på ditt hö.)

Har räknat lite noggrannare nu :crazy:

Om jag ger 9 kg hö måste jag ge 1 kg Krafft Protein eller 5(!) kg Lusern... Lusernet blir ju dyrare, så det lutar åt bara Protein eller 0,5 kg lusern och 0,9 kg Protein.

Någon som vet vad soja kostar? Och vad det har för värden? Och om Proteinet är pelleterat?

Hur "lite" hö kan man ge en 500 kg häst? Tycker 8 kg känns lite... Blir bara 3 kg till nattamat då ju!

Någon som vet vad soja kostar? Och vad det har för värden? Och om Proteinet är pelleterat?
Vad soja kostar vet jag inte men det ska vara bland de billigare proteintillskotten i alla fall. Men kom ihåg, du ska aldrig ge mer 100 gr/100 kg häst som är maxgiva. Värdena är 12,6 Mj, 380smbrp, 2,8 Ca och 6,3 P per kg.
KP är pelleterat och tillverkas av potatisprotein som är betydligt snälllare mot hästens mage jmf med soja.

Hur "lite" hö kan man ge en 500 kg häst? Tycker 8 kg känns lite... Blir bara 3 kg till nattamat då ju!
8 kg hö med ts 84 blir omräknat 6,72 ts och delat på 500 kg häst = 1,34 kg ts/100 kg häst. Alltså helt OK giva enligt djurskyddets råd om minst 1 kg ts/100 kg.

Tack för svar!

Ska räkna lite på sojan oxå då. Men det lutar nog åt Krafften iallafall. Har gett soja för några år sen, och det verkar inte så gott. Sen har hon lite känslig mage. Men vi får se vad plånboken säger oxå...

Någon annan som vet priset på soja?

Lusern räknas som grovfoder. Så vill du ge mer grovfoder så öka på lusernen.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 187
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 591
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka