tankar onskas.. lol

Bewildered

Trådstartare
Hejsan,
den lilla wanna-be dressyrryttaren pa prarien behover lite tankehjalp..

har mojligheten att ta den har grabben och jag ar mer an mattligt trott pa att argumentera med en medelalders langryggad markbunden sockertopp till hast som tycker livet pa lang tygel ar det bastaste basta.

Han ar inte ultimat, men for mina quartervana ogon ser han BETYDLIGT mer utvecklingsbar an nagon av de (hogt alskade) kvartingarna vi har... och jag har ju min lilla drom om att tavla dressyr har.. haha..

sa.. eh... ge mig lite food for thought, visst finns det JATTEmycket att jobba pa, men... ar jag helt knapp i huvudet som tror att det gar att utveckla den har killen?

http://www.youtube.com/watch?v=1O8DwdBKsx8

:angel: (hacka inte ner pa ryttaren, det ar inte jag som rider utan saljaren...)

Sv: tankar onskas.. lol

jag är ju av den uppfattningen att dom flesta hästar går att utveckla och komma en bit med bara man själv gör rätt.
men visst är det mycket jobb med den där, måste erkänna att jag läste din mening om långa tyglar flera gånger innan jag förstod (tror jag? haha) att det var quartern du menade, tyckte den där gick på långa tyglar och glassade lixom :angel:
sen är det väl en lite udda blandning för dressyr - men å andra sidan, min kompis har en kwpn/hackney så jag kanske ska vara tyst.
sen måste man väl vara realistisk. ungefär 8 år, ingen verkar ha hållit i munnen, det är ju inte säkert att det går.
men har du möjligheten att försöka så säger jag återigen: alla hästar kan utvecklas och med rätt träning gå typ MSVB-dressyr (skolor, byten etc)

kostar den $1500 ?! Ser väldigt trevlig ut, helt oki typ. Den är ju på gränsen på att vara i uppförsbacke utan att på nåt sätt gå i form. Så om den bara lär sig o sätta in bakbenen o bära upp sig så kommer det säkert blir en väldigt trevlig häst. För det priset med så skulle jag ta den utan o provrida typ :P Men hästar kanske är så billiga i USA? Med lite hjälp, o en del slit, så kan du säkert få denna hästen att gå msv inom 2-3 år.

Jag tror det är mycket mer tacksamt än en quarter men en himla massa jobb, som kräver mycket hjälp. Har du det? Den är såpass gammal att den kan ha många synpunkter på att man lägger om ridningen helt..det vet man ju inte. Men snygg häst!

Klart det går, den är ju stel som en pinne och behöver gymnastiseras i rund och djup form ett bra tag innan det går att göra så mkt ... tycker jag.

Jag är också av den meningen att alla hästar går att utveckla.
Men jag skulle inte köpa den här hästen.
Det är så mycket jobb med hästar som är svaga i ländryggen och spända. Och man har ingen aning om hur hästen kommer reagera på att arbeta genom ryggen om det är så här han fått gå i alla år.

Annars tycker jag den har en väldigt rar och trevlig uppsyn.

ca 1.50-1.58 in i filmen tycker jag den ser lite oren ut bak. Kanske är en tillfällighet med iaf. Sen när hon longerar hästen så söker den sig iaf neråt i formen o så. Vilket ryttaren inte alls rider den till. Så nog går det säkert o forma denna hästen, men kanske inte helt lätt. Men det finns ju massor med människor som tar travhästar från banan, som är vana vid att ha huvudet högt med käk, o de kan ju bli riktigt trevliga. En av de bättre hästarna jag har ridit var travare, kunde "allt" gjorde byten i vartannat, piruetter, piaff o passage. Dessutom i trevlig, bärig form. Så jag tillhör den positiva, uppmuntrande skaran människor ang denna hästen. Bara den är frisk!

TACK allihopa, ni ser den ungefar som jag ser den.

Nah, jag kommer inte betala for den utan det blir isf ett hastbyte da vi har en hast har som skulle passa maken dar utmarkt. (Det ar en slakting som har den har hasten)

Han har riden (ja som ni sag hahaha) mycket lite i ar och outbildad, och ar oskodd. Kommer troligen kanna igenom honom pa sondag. Tack for att jag blev uppmarksammad pa roreslestorningen, det ska jag kolla narmare pa!

Uppskattar att ni tog er tid att svara :bow:

Tanken jag haft ar att (OM han kommer bo med oss) lagga in en hel del tomkorning asap, for att just kolla hur han tar att lyfta ryggen och hjalpa honom lite med det. mhm.. vi far se, men eh ja... igen TACK, det var jatteskont att lasa eran feedback pa honom :bow: Fler asikter och fler tankar ar jattevalkomna om ni ser nagot annat ni garna vill papeka.

kostar den $1500 ?! Ser väldigt trevlig ut, helt oki typ. Den är ju på gränsen på att vara i uppförsbacke utan att på nåt sätt gå i form. Så om den bara lär sig o sätta in bakbenen o bära upp sig så kommer det säkert blir en väldigt trevlig häst. För det priset med så skulle jag ta den utan o provrida typ :P Men hästar kanske är så billiga i USA? Med lite hjälp, o en del slit, så kan du säkert få denna hästen att gå msv inom 2-3 år.

Han ar sa billig for att han ar en outbildad Mutt... :rofl: sen, det har kommer lata jattehemskt och jag ber om ursakt, skulle dom inte kunna se NAGON SOM HELST potensial for dressyrridning om det sa bet dom i roven har. Utan for dom ar han... stor, svart, kliver pa och duger inte till att jaga kor... :angel:

Jag tror det är mycket mer tacksamt än en quarter men en himla massa jobb, som kräver mycket hjälp. Har du det? Den är såpass gammal att den kan ha många synpunkter på att man lägger om ridningen helt..det vet man ju inte. Men snygg häst!

:) kom pa att jag skulle svara dig separat,

protester och tjafs ar inga problem. Det som Skulle kunna vara ett problem ar om jag fastnar i en tankegang och inte lyckas tanka utanfor rutan. Det finns 2 kvinnor, ratt langt bort, som ligger pa en niva dar de skulle kunna hjalpa mig om jag stoter pa patrull och fastnar i "jaha vad gor vi nu?" men rent ridmassigt sa -borde- jag komma ihag tillrackligt for att iaf reda ut att satta in grunderna och sa sakteliga borja utbilda. :rofl:

Jag har skolat om, fast fran andra hallet, sa sjalva omskolningen har jag ett hum om hur jag ska gora, och framfor allt sa blir det langsamt.

Det som talar FOR honom vs den jag rider nu ar kortare rygg, yngre, inte lika "ranchig" i ridsattet, och eh.. i mina ogon ser han bra mycket talmodigare ut an min Guling.

Jag visste väl att det fanns en gömd dressyrryttare i dig någonstans där under hatten :D :love:
Det ser ut att vara en snäll häst men jag tycker den ser trååååkig ut :o
Snälla, har du ingen film på din så vi kan jämföra. Tror visst att du kan göra dig ko-häst till en dressyrhäst. För jag tror inte du siktar på OS-nivån precis ;)

haha.. joda jag har film pa Herr Gul... pa herr gul EN BRA DAG. *grater lite*
Herr Gul ar, kor en forklarande presentering har, dryga 160 cm hog, LANG ryggad, ranchhast som ar... ratt medelalders. Alskar min hast, absolut men.. haha... ja, du far se pa videon sa forstar du...

http://www.youtube.com/watch?v=Dea3s3Z--Fc

o sa.. paddelgaloppen (ja underlaget ar tuuuungt)

http://www.youtube.com/watch?v=WL-b-g4Y4u8&feature=channel&list=UL

vi kan Faktiskt Nastan gora skankelvikningar nu... nar Herren Kanner For Det. Det ar tydligen assvart anser Herr Gule...

Joraserruatte Vimsan, jag drillades minsann av gamla klassiska underbara dressyrtanter nar jag larde mig rida... och hjartat slappte det aldrig :)

Åh du menar en gång dressyrryttare, alltid dressyrryttare ;)

Jag personligen hade aldrig bytt den fina gula mot den tråkiga svarta.
Det är säkerligen lika mycket jobb med dom båda men jag tycker absolut att din har lika mycket potensial som den andra.

Hans "fel" ar aldern.. och till viss del hans attityd, vi misstanker att han ar proudcut, alltsa inte helt kastrerad utan att han fick behalla sina "bitestiklar". Pa tavling, eller ja till och med ivag pa jobb, sa far man hela tiden sitta och passa pa honom for han vill Garna buffla sig med de frammande hastarna. Sen ar det lite fler grejer han gor, bla. hans temperament, som inte helt gar ihop med att forsoka overtyga honom om vissa saker. Visst kan jag absolut rida igenom det, men samtidigt tror jag inte han kommer bli en riktigt bra "buddy" att kasa runt pa smatavlingar med.

det har kommer lata helt sjukt fel, sa snalla missforsta mig ratt...

de som ridit den svarte rider som krattor (de ar slaktingar till mig sa jag far saga det :devil:) aven om jag knappast, utan snarare langt ifran, ar en "perfekt" ryttare sa ar jag i alla fall balanserad... det vill jag inte pasta att dom ar. Sa jag -tror- att de hammar hans rorelser en hel del.

Jag funderar hit o dit... jag lagger ju inte av med Herr Gul, han ar en av vara stottepelare i arbetet sa han kommer inte aka nagonstanns utan han kommer finnas kvar... den hast som ar aktuell att byta mot ar en 14arig ranch valack som varken jag eller maken egentligen gillar... honom var vi tvugna att kopa for att fa den hast vi Egentligen ville ha sa han skulle saljas vidare anda nar han blivit lite utbildad. Smokey -tror- jag vi skulle kunna utveckla mer an "bytaut" hasten... ..tror.. hahaha..

kommer kanske hem pa sondag och sager "Fy Sautan vilken absolut SKRAP hast".. vem vet lol

Ååååh jag drömmer om att få åka och hälsa på dig nån gång! Gulledu Fia!

Ang hästen... Varför vill du ha den? Vad vill du med den? Om du funderar på vad du verkligen vill ha i en häst, har den det? (jag tänker typ att du kanske EG vill ha en utbildad häst och inte ett projekt typ) Jag är lite.. Anti att köpa/ta bara för att de trillar på en.. Om de inte mot förmodan råkar vara rätt ändå.. Men hästar hwar ni ju mängder av där borta så de måste väll gå att få tag på RÄTT häst rel enkelt om inte denna är det? Lite dumt att samla på hästar även om det ibland är rätt roligt :angel:

Åh, då missuppfattade jag dig.
Får den gule vara kvar så byter du inte utan skaffar en till! :D
Kan du inte filma den svarte när du provar den.
Det hade varit intressant att se den med en annan ryttare.

Haha du far sa garna komma och halsa pa!

Tja, jag vill ha en hast som -inte- har quartergang. Och en hast som, det har kommer lata HELT sjukt jag vet, kan ridas utan att det ar kossor inblandat. All ridning i stort sett har sker i forberedelse for, runt, efter, framfor, kor. Unghastarna ar "katter", markbundna, mjuka, joggande sma powerhouses - men gang? Stracka ut i en trav som ar mer an "ponnyflufflull"... haha ja, en hast som inte AR en forbaskad kossehast.

Han ma vara medioker i svenska ogon, det AR han. Men han har en annan byggnad i exterioren, ska se om jag kan ta kort sa ni far se det pa sondag.

Vi kommer ha 4 hastar mindre har i vinter, 2 kommer vi ta bort. En konvalesent som inte laker, och en gammal gubbe som borjar fa svart att halla hullet uppe och har ont i ett kna + att 2 inackorderingar lamnar. Sen kommer Sonny, en 3arig sonson till Smart little Lena. Jattefin och lovande kille, som jag hoppas blir bra.

Uppe pa det sa har jag fatt fragan om jag kan halla lite lektioner - vilket jag Absolut kan... men vi har ingen hast som ar snall nog, eller tolerant nog, for gronisar. De star ut med mina och makens dumheter, men eftersom vi ar sa "smarta" att vi koper/tar emot andras 4benta misstag sa har dom ju sina... krangligheter. Och dar skulle kanske Smokey funka om nat ar.

Greenbroke eller cowboybroke hastar har vi mangder av i trakten. Utan det ar just att jag tror mig se att smokey ar lite mer utvecklingsbar an de average joe fluffarunt markbundna sakerna har i omradet ar... (ni skulle nog do om ni sag deras "Fina" dressyrhastar...)

Ja då har du ju eg inga jätte krav.. Alltså planen verkar inte vara att rida gp direkt ;)
Hur pluttiga är era hästar och hur hög är denna? Nu känns ju de flesta lite större storhästarnas gångarter stora och luftiga jämfört med en kvartings oavsett om de inte har några direkta gångarter att tala om ;)
Men eftersom du eg inte har ett minimum krav typ "jag vill kunna placera mig i msvA" utan du letar ju mer efter en känsla. Du vill att de ska kännas mer än kvartingarnas markbundna gångarter.. Sitt upP och prova! Får du den känslan du söker så spelar väll eg inget annat roll? Ja förutom att han är hel!?

Liknande trådar

Ridning HejHej, bara jag igen. *vinkvink* Lite mer liv har an dressyrforumet, och mkt tekniskt tal har, sa tyckte traden passade bast har inne...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 159
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar