Tankar om barfotahästar.

bigganl

Trådstartare
Jag har min häst skodd och tycker det fungerar bra. Har inte direkt funderat på att ha henne barfota. Hon blir lätt ömfotad. Hade jag haft en häst som funkar bra utan skor så hade jag givetvis haft det. Vissa hästar funkar ju bra om man skor fram och de går barfota bak. För min det är inte det ena bättre än det andra utan man får utgå från hästen och fråga sig vad som passar den individen bäst.
Nu är det många som förespråkar att alla hästar ska vara barfota. Jag var i ett stall häromdagen där de håller på att ställa om så att alla deras hästar ska gå barfota om ett tag. En av hästarna blev av med sina skor under vårvintern. han hade enligt ägare helt förstörda fötter. Strålen var uppmjukad och han var så öm att han inte ville röra sig alls första månaden utan skor. Nu rids han med Easy boots på framhovarna och bakhovarna är bra. Ägaren berättade också att hästen skoddes när de köpte den och sedan hade han varit skodd konstant i 3 år. Jag tar alltid av skorna på hästen under sommaren under 1-2 månader för att hovarna ska få arbeta optimalt. Kan inte det vara en orsak till att hästen fått sämre hovar? Att den aldrig fått en barfotaperiod varje år. Sen måste jag ifrågasätta kunskapen hos hovslagaren för denne borde sett om hoven behövde vara utan skor en period. Jag undrar också om hästen blivit korrekt skodd när hovarna blivit förstörda. En skicklig hovslagare ska ju ta hänsyn till hästen hovar och verka och sko utifrån det. En bra hovslagare förstör inga hästfötter. Det är min egen erfarenhet i alla fall.
Kan det vara så att dåliga hovslagare har en stor del i att det plötsligt blivit så populärt att ta av skorna på alla hästar? Oavsett hur hästen används eller hur svårt de får att gå så ska ju vissa ta av skorna till varje pris. Jag tycker detta går till klar överdrift. Det ena är fel och det andra är rätt i deras värld. För mig är det inte svart eller vitt.
Jag tycker också det är helt fel att vissa ställer sig och verkar sina hästar själva efter en helgkurs i naturlig hovvård (eller vad det heter) Jag skulle aldrig ge mig på det. Min häst får vara verkas av utbildad hovslagare. Tänk att hästen blir verkad 2mm fel under ena sidan av hoven, hur stor felbelastning ger det långt uppe i benet?
Hur tänker ni andra om detta?

Sv: Tankar om barfotahästar.

jag har tagit av mitt fullblod sina skor , förra februari är det ett år sedan . det tar tid att ställa om hovarna om man vill göra det ordentligt . jag har ingen panik för jag va då gravid och har nu en dotter på 6mån . jag är jätte nöjd med min hovvårdare . jag ska snart börja rida igen och ser då om hon är verkad som hon ska vi är nervösa båda två jag och hov vårdaren . det bästa jag gjort hittills med hennes hovar .

hovslagare kan inte detta som hovvårdarna kan dom är utbildade till att sko efter hästarnas hovar inget annat och dyrt är det me vanlig hovslagare :banana: :love:

Hej..

Jag kan till viss del hålla med dig.. men det är inte alltid lätt för en "vanlig" hästägare som kanske iinte har den kunskap som krävs för att bedömma om hovslagaren är bra eller inte.

Min ena häst har jag för ett par månader tagit av skona på..han hade dåliga hovar och fick sprickor hela tiden och hovarna var mer eller mindre missformade och hovbenet inte fullt utvecklat pga att han blivit skodd för tidigt..han är en kallblodstravare på 5 år.

Jag fattade detta beslut efter att ha läst mycket och pratat med människor som både var för och emot och hovslagare.

Ibörjan var han lite öm när han gick på t ex grus eller på stora stenar...nu så är det en klar förbättring och vi han har inte haft ngn spricka sen vi tog av skona..och jag ångrar mig verkligen inte.

Att gå en helgkurs i verkning och själv underhålls verkar förutsätter att hoven är frisk först...Jag kan inte göra det på min häst en eftersom hans hovar inte är fullt friska än...och regelbundet kommer ju barfotaverkaren ut och kollar så att det blir bra.

Jag tycker man ska se till hästens bästa och inte vara så snabb med att förkasta eller hoppa på saker. Skaffa sig information och prata med människor som har erfarenheter inte blunda för nya saker eller gammla för att man "alltid" gjort på ett visst sätt osv..

MVH Charlotte

hovslagare kan inte detta som hovvårdarna kan dom är utbildade till att sko efter hästarnas hovar inget annat och dyrt är det me vanlig hovslagare :banana: :love:

Fel, Fel, Fel. Vem som helst kan lära sig att "Talibanverka" en häst på en helgkurs.
Däremot kan inte vem som helst verka och sko en häst fysiologiskt korrekt. För det krävs lång lära i både skolbänk och praktik.

Billigt att få sin häst verkad/skodd fysiologist. Dyrt med vetrinärräkningar när hästen inte tål "Talibanverkning".

/P Döben

Mode.
För många år sedan Islandshästvågen.
Sedan NH.
Barock.
Western.
Nu naturlig hästhållning, barfotagång och lösdrift.

Snart är det inne igen med skor och täcken.

Då blir bara de som det verkligen fungerar för kvar.

/P Döben

En sak jag funderar på är vintern.
Blir det inte halt att rida barfota???

Lära sig verka över en helg? :O Det tycker jag låter som lite för lite tid. De som utbildar sig till hovslagare får ju utbilda sig länge, både teori och sedan måste de var lärling hos ngn i ett antal månader...

Är man intresserad av barfotaverkning kan man gå in och läsa på www.barfotahast.has.it där finns otroligt mycket information och man kan även ställa frågor.

Det är allmänt känt att skoningen på en häst "förstör" hästens hovar, då trakterna blir trånga och hoven inte tillåts växa naturligt. De flesta hovslagare idag brukar även värka med högra trakter, vilket är påfrestande för hovbenet. Låga trakter ger hästen en mer naturlig gång.
Som jag förstått det så använder de flesta barfotaverkare sig av så kallad mustangrundning, vilket de flesta vanliga hovslagare inte gör... Mustangrundningen gör överrullningen lättare och hästen får en bättre gång.
De brukar säga att övergången till barfotahäst tar ca 1 år. Andra klarar det bättre, vissa sämre.. ett alternativ till skoning är ju att använda boots under ridturerna, detta sparar hovarna otroligt mycket. Hittar man även ett par bra boot som håller och som har en lång och bra garantinivå så behöver det inte vara dyrare än att sko sin häst regelbundet.

Självklart bör man låta hovarna vila från skoningen, men en eller två månader gör nog ingen makaber skillnad eg. och har man en tävlingshäst eller ridhäst som är i gång mycket så är det ju svårt att ta av skorna någon längre tid.
Mina hästar går på lösdrigt på sommaren, och har då inga skor, vintertid tar jag också av dem eftersom jag anser att broddar inte behövs så länge man inte rider på is, och det kan man undvika.

Det är i varje fall kännt även hos SLU att skor försämrar hovarna, så hovslagaren i sig behöver inte ha gjort något fel..

jag har tagit av mitt fullblod sina skor , förra februari är det ett år sedan . det tar tid att ställa om hovarna om man vill göra det ordentligt . jag har ingen panik för jag va då gravid och har nu en dotter på 6mån . jag är jätte nöjd med min hovvårdare . jag ska snart börja rida igen och ser då om hon är verkad som hon ska vi är nervösa båda två jag och hov vårdaren . det bästa jag gjort hittills med hennes hovar .

En utbildad hovslagare kan visst det som hovvårdarna kan! Och mycket mer. Sedan finns det "skopåspikare" utan utbildning, men de har ju ingen utbildning alls.

Och en vanlig hovslagare är billigare om man bara ska verka. En hovvårdare jag anlitat kostade omkring 400 (har jag för mig) + resa, min hovslagare verkar en av mina hästar (som jag sköter själv mellan hans besök) för 100-200 kr.... :bow:

har haft min d-ponny barfota mest, (han är 4,5 år) men har skott honom vid 2 olika tillfällen. nu sist (för kanske 2-3 veckor sedan) jag tog av skorna så ömmade han på både grus och asfalt:confused:. han har ömmat lite på grus innan (det var ju därför jag skodde honom) men aldrig på asfalt..:crazy: .. som tur var så blev det bra efter 1 vecka och nu går han bra bra på asfalt igen. dock så kan han ömma lite på grus ibland, men det är inget jag tycker är farligt. och det har ju inte gått så lång tid heller så jag väntar och ser om jag behöver köpa boots, ( har ett par boots men det är fel storlek:mad: :p

Jag hade min arab barfota i tio år och det gick väldigt bra. Det var min ordinarie hovslagare som verkade honom som vanligt dessa år och han var aldrig halt eller ömmade.
Att jag inte hade skor på honom berodde på att jag hade två små barn och inte trodde det skulle hinnas med så mycket ridning (vilket stämde ganska bra:angel: )

Jag tror att det beror mycket på hur hovarna är på hästen, vissa klarar helt enkelt inte av att gå barfota och då får man respektera det och sko hästen anser jag.
Fördelen på vintern var att han fick aldrig styltor:devil: men ska tilläggas att det var med stooor försiktighet jag fick rida då det var kramsnö.

Jag tror också att det har blivit lite "inne" i att hästarna ska gå barfota men då ska man verkligen ha de rätta kunskaperna för det också.

Kan tillägga att min nuvvarande häst ett varmblod endast är skodd fram på sommarhalvåret men får full skoning och brodd till vintern:bump: för nu är ungarna "stora" så det är full rulle på ridningen:devil:

Skor eller inte kommenterar jag inte. Däremot observerade vi att våra skodda hästar slet i genomsnitt 1 mm sko/vecka på sommarens torra och hårda grusvägar. Bara "folietunt" kvar när det var dags att sko om. Våra avelsston som bara går och dräller i hagen är inte skodda utan verkas bara.

När barfota eller annat blir "religion" och så tycker jag synd om både häst och ägare...

hovslagare kan inte detta som hovvårdarna kan dom är utbildade till att sko efter hästarnas hovar inget annat

Åh, vad arg jag blir när jag läser sådana här påståenden! Tänker på min fantastiskt noggranna, intresserade och tålmodiga hovslagare som verkar, sätter ner hoven, tittar så att allt stämmer. Om det inte gör det, lyfter han upp igen, tar lite till, sätter ner, kollar, etc. Han är verkligen MÅN om att hovarna ska vara så perfekta de bara kan vara. Nu sist imponerade han på mig ännu mer genom att visa hur han för "journal" över vilket datum har skor/verkar mina hästar, och antecknar om det är något speciellt man behöver tänka på/ta hänsyn till eller om det är något speciellt som hänt. Detta kanske är vanligt, men det är faktiskt första gången jag stöter på det.

Jag har sammanlagt 8 hästhovar i mitt stall, men bara 2 st med skor på. Och det är, hör och häpna, min HOVSLAGARE som verkar ALLA hovarna....! Jag har inget emot barfotahästar och hovvårdare så länge respekt också ges till duktiga, välutbildade och intresserade hovslagare.

Vad kan en hovvårdare som en hosvlagare inte kan?:confused:
En hovslagare är ju utbildad att verka en hästhov, inte bara slå skor på den. De jag flesta jag känner som har barfotahästar, antingen bak eller runt om, har sina vanliga hovslagare som verkar regelbundet. Min förra häst gick barfota 1,5 år och min hovslagare verkade honom utmärkt hela tiden. Det jag menar är att hela diskussionen blivit snedvriden. Frågeställningen är oftast om det är bra eller dåligt att ha sina hästar skodda eller barfota. Jag tycker inte man kan ställa frågan så utan att man måste se till individen, hur hästen ska ridas, på vilka underlag mm
Hästarna är födda utan skor, men är heller inte skapade för ridning. Vill vi använda våra hästar på olika sätt ska vi också se till att deras eventuella fotbeslag är anpassade till den sorts träning vi ska ha hästen till. Många hästar klarar sig bra utan skor, men långt ifrån alla hästar. Det ena är inte bättre eller sämre än det andra. Hästens bästa ska vara ledstjärnan och om en häst tex går turridning och är ömfotad i ett halvår tycker inte jag det är för hästen bästa. Den hästen behöver skor för att klara sitt arbete utan att ha ont.

Hur gör ni med era hästar som är skodda? Låter ni dem också få en barfotaperiod varje år?
Jag tror den preioden är viktig för hästens hovar, men det är ingen vetenskaplig åsikt, utan vad jag själv tror.

Senast ändrad:

Jag bugar:bow: Håller med dig helt och hållet. Det är den inställningen jag skulle vilja se hos flera hästägare.

Men mode och hästhållning har ju inte ett dugg med varandra att göra, eller hur? (jag förstod att inte du tycker det heller)
Hur vi behandlar våra hästar ska vara baserat på vetenskap och resultat. Hästarnas bästa ska gå först. Vad som än blir "inne" så måste ju det vägas in en stor portion sunt förnuft också. Det är bedrövligt att det finns de som bara köper allt med hull och hår utan att ens reflektera över om det är bra/dåligt för hästen, om det är logiskt, om det stämmer överens med vetenskap och forskning etc. Man måste vara ifrågasättande tycker jag.

Jag såg för övrigt en tjen som "verkade" sin häst för ett par månader sen. Hon stod med en tång i handen och klippte bitar av hovväggen. jag orkade inte stanna kvar och se mer. (Hon har gått en helgkurs) Hur ska det kunna bli bra om de inte ens har rätt verktyg?

Senast ändrad:

jag verkar inte själv det gör en hovvårdare som heter ulla . mina hovslagare har inte varit så bra som jag har trott . det vissar sig nu .
förlåt om ni tog illa vid er inte meningen förlåt:cry: :confused:

Hur tror du att alla barfotahästar klarade sig innan hovvårdarna, som är en ganska ny yrkestitel?

Tänk om en hovslagare sa till sina kunder- ni får nog räkna med ett år eller mer innan ni kan rida som förrut-när den hade skor.

Jag var tvungen att sko min stora märr när hon var 3 år- fram.
hon höll på att slå ihjäl sig på väg till hagen.
Jag slet o sandade, men till slut gav jag upp.

den är dessutom plattfotad o behöver få upp sin trakt för att belasta hoven rätt.
Jag vill att hästen ska vara bekväm o hålla under en förhoppningsvis lång tävlingskarriär.
För hästar med bra hovar som bara rids så mkt som hovarna klarar av-Självklart barfota. glömde halkan:o

Har en arab som är barfota,håller honom barfota för att han har bra hovkvalite och klarar av att gå så ,han har fått mkt beröm för hans hovar av flera hovslagare (det fick även hans förra ägare).

jag skor honom under vintern då det är mkt is för att slippa ställa av honom.

verkar honom själv gör jag inte,däremot så raspar jag honom själv ca 1gång i veckan för att hålla efter kanter mm. har inte fått klagomål av mina hovslagare och hästen har aldrig fått problem med hovar eller ben (har raspat själv i 3år nu)

mvh Arabizar

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka