Blomskan
Trådstartare
Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift?
Är 8*10m (80kvm) tillräcklig stor ligghall för 5 (6 om någon är ponny) hästar?
Kravet är 13kvm per häst om jag förstått det rätt. Då gäller det hästar över 1,71cm.. Samt om utfodring sker i ligghallen. Nu kommer den inte göra det men jag tycker det är bättre att ta till i överkant.
I direkt anslutning till lösdriften kommer jag att ha stall.
Här kommer finnas spolspilta, täckestvätt/tork, sadelkammare (15kvm), wc, 2 st boxar på 16kvm/st, samt foderförvaring.
Något som saknas?
Vilket underlag är bäst ute i lösdriften?
Kommer inte att gjuta någon platta i denna delen.
Tanken är att jag ska ha sand i botten.
Är halm bra att ha ovanpå?
Vatten kommer att finnas inne i ligghallen.
Vill ha en värmebalja med flottör (se separat tråd).
Grovfoder kommer att serveras på utsidan av ligghallen i en foderhäck med tak samt slowfeeding nät.
En rejäl yta utanför ligghallen kommer att grusas och dräneras så att där alltid är torrt.
Foderhäcken kommer att stå på denna grusade yta.
Hur låter det tycker ni?
Några fler ideer samt tips?
Är 8*10m (80kvm) tillräcklig stor ligghall för 5 (6 om någon är ponny) hästar?
Kravet är 13kvm per häst om jag förstått det rätt. Då gäller det hästar över 1,71cm.. Samt om utfodring sker i ligghallen. Nu kommer den inte göra det men jag tycker det är bättre att ta till i överkant.
I direkt anslutning till lösdriften kommer jag att ha stall.
Här kommer finnas spolspilta, täckestvätt/tork, sadelkammare (15kvm), wc, 2 st boxar på 16kvm/st, samt foderförvaring.
Något som saknas?
Vilket underlag är bäst ute i lösdriften?
Kommer inte att gjuta någon platta i denna delen.
Tanken är att jag ska ha sand i botten.
Är halm bra att ha ovanpå?
Vatten kommer att finnas inne i ligghallen.
Vill ha en värmebalja med flottör (se separat tråd).
Grovfoder kommer att serveras på utsidan av ligghallen i en foderhäck med tak samt slowfeeding nät.
En rejäl yta utanför ligghallen kommer att grusas och dräneras så att där alltid är torrt.
Foderhäcken kommer att stå på denna grusade yta.
Hur låter det tycker ni?
Några fler ideer samt tips?