Tankar kring hästköp

Bluefish

Trådstartare
Är på g att köpa häst och har lite funderingar. Hästen är försäkrad sedan tidigare, hur enkelt är det att ta över den? Är det bara att slå en pling till bolaget eller måste man ha gjort ett ordentligt ägarbyte?
Ägarbytet sker såvitt jag vet genom att vi skriver in mina uppgifter i passet och skickar in det för en stämpel. ( Welsh PB ) Eller låter det tokigt?
Jag kommer behöva passet då hästen ska grundvaccineras. Tidigare vaccinationer är inte införda i passet, kan man göra det i efterhand?
Bör man skriva två likadana kontrakt, ett till vardera part?
Något mer i pappersväg att tänka på?

Sedan har jag en fundering till. Det gäller en 2åring, och jag vet inte huruvida jag vill böja den. En vet säger nej en annan ja. Hur hade ni reonerat?
Tacksam för svar och erfarenheter!

Sv: Tankar kring hästköp

Är på g att köpa häst och har lite funderingar. Hästen är försäkrad sedan tidigare, hur enkelt är det att ta över den? Är det bara att slå en pling till bolaget eller måste man ha gjort ett ordentligt ägarbyte?
Ägarbytet sker såvitt jag vet genom att vi skriver in mina uppgifter i passet och skickar in det för en stämpel. ( Welsh PB ) Eller låter det tokigt?
Jag kommer behöva passet då hästen ska grundvaccineras. Tidigare vaccinationer är inte införda i passet, kan man göra det i efterhand?
Bör man skriva två likadana kontrakt, ett till vardera part?
Något mer i pappersväg att tänka på?

Sedan har jag en fundering till. Det gäller en 2åring, och jag vet inte huruvida jag vill böja den. En vet säger nej en annan ja. Hur hade ni reonerat?
Tacksam för svar och erfarenheter!

Ja,det är enkelt att ta över försäkringen,det är bara att du/nuvarande ägare ringer till FB när du äger hästen,dvs när kontraktet är påskrivet och säger att hästen är numera din,och att du ska betala försäkringen f.r.o.m det datumet.

(När jag köpte min ettåring så skulle jag byta bolag,var inga problem det heller,jag ringde mitt bolag och sa vilket datum jag skulle få hem honom,och dom satte det datumet som startdatum,och förra ägaren fick ringa sitt bolag och säga upp sin försäkring.)

Det är väll bara ett papper man skickar in? Eller är det hela passet? Till min nya häst så var det bara ett löst papper som man skickade in,ett ägarbytespapper,står nuvarande ägare,och uppfödare,samt på baksidan är det om man ska sälja hästen,och byta ägare,men det kanske är olika för olika raser? Jag har ett Danskt halvblod.

Självklart ska ni ha ett varsit kontrakt,finns färdiga att köpa på olika hästaffärer som säljs i par,då har ni ett varsit kontrakt i fall något skulle krångla.

Jag skulle nog inte böja en två-åring,nej.

Det lilla extra du borde tänka på är:

*Hur sker leveransen/hämtningen till,och om något skulle hända medans/om hästen ska levereras,vem står för det?

*Om du ska hämta,vad ska följa med? Tex kan det vara bra att ha en extra grimma+skafft om något skulle hända,skickar säljaren med bara en grimma så kan det vara läge att åka och handla! :D

*Har ni gjort klart betalningen,om inte,hur ska detta ske?

Lycka till med allt!

När jag tog över försäkringen på min häst fick jag hästens försäkringsnummer av ägaren, sen ringde jag till försäkringsbolaget, uppgav numret och försäkringen flyttades över.

Det var så enkelt, då ordnar vi det så snart kontraktet är skrivet.
På welshförenings hemsida står att man skickar in passet med de nya uppgifterna, så stämplar de det innan det skickas tillbaka. Ska ringa och dubbelkolla med dem.

Nej jag vill nog inte böja heller.

Tack, ska tänka på de extra punkterna. Och jo, det kommer shoppas en del. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka