Tänka på vid tvätt av häst?

Sv: Tänka på vid tvätt av häst?

Du kanske ska prova att spola honom först över hela kroppen med slangen, o se hur han reagerar?

Min häst tex HATAR kallvatten, men varmvatten går jättebra. Då kan jag spola med hårdare stråle med. Så har du möjlighet att spola med varmvatten så föredrar nog även din häst det.

Min häst går bra att spola huvudet på, men inte alla hästar gillar det. Så, testa att spola på alla ställen du tänker "tvåla in". Så är du säker på att få bort all tvål/schampoo/såpa eller vad du nu väljer att använda.

Jag skulle kanske försöka låta bli kallvatten på ryggen och länden då det känns som att det kan vara ett känsligt ställe med alla viktiga muskler, att kvickt kyla ned. Men jag har inga vetenskapliga fakta kring det antagandet, bara en känsla. Tänker själv hur jag skulle tycka det var oskönt med iskallt vatten på hela mig. Huu...

Lycka till med tvätten :D

Du kanske ska prova att spola honom först över hela kroppen med slangen, o se hur han reagerar?

Min häst tex HATAR kallvatten, men varmvatten går jättebra. Då kan jag spola med hårdare stråle med. Så har du möjlighet att spola med varmvatten så föredrar nog även din häst det.

Min häst går bra att spola huvudet på, men inte alla hästar gillar det. Så, testa att spola på alla ställen du tänker "tvåla in". Så är du säker på att få bort all tvål/schampoo/såpa eller vad du nu väljer att använda.

Jag skulle kanske försöka låta bli kallvatten på ryggen och länden då det känns som att det kan vara ett känsligt ställe med alla viktiga muskler, att kvickt kyla ned. Men jag har inga vetenskapliga fakta kring det antagandet, bara en känsla. Tänker själv hur jag skulle tycka det var oskönt med iskallt vatten på hela mig. Huu...

Lycka till med tvätten :D
Okej, det ska jag tänka på. :D

Menar du en sån som man tvättar händerna med?
Isåfall gör inte det, det torkar ut jättemkt, tycker du ska satsa på grönsåpa.

Har själv en skimmel som jag tänkte tvätta till dagarna då vi ska iväg på träningsläger.
Jag har ingen spolspilta men brukar ställa honom lös ute på gräsmattan och säga till honom att stå sitlla, så står han som ett ljus och man kan dra slangen runtben, spola han i skrevet osv :angel:
Nu tänker ni er säkert en jättelugn och kraftig häst men bara för att få skryta lite så är han en lättstressad arab som bara har kommit väldigt väl överens med vattenslangen, för det är ju så sköööönt :D
Nä, isåfall tänkte jag ta en duchkräm som man använder när man duschar ^^,
Okej, mja alltså jag har en grönsåpa men jag vet inte om den är för stark? Den heter Spar Grönsåpa och det står på etiketten att den är mild men man vet ju aldrig. Vad tycker du? confused:

Vet många som använder grönsåpa och det fungerar jättebra, dessutom håller den isekter borta ett tag med, många skimmlar kan ju vara lite känsligare i huden men jag har aldrig stött på någon som har haft problem med att grönsåpan är för stark.

Så jag tycker att du ska vätta med grönsåpa, det finns olika kemikalier osv i vanligt shampoo som är helt ok för oss men hästen har ett lager "fett under/mellan pälsen som kan ta skada/ försvinna om man använder det.
Minns inte vad det eter men såntdär skorv typ om du fattar vad jag menar ^^

ETT LITET TIPS!
ANVÄND INTE BLÅ-SCHAMPO!!:mad:
Om du inte vill ha el blå häst vill säga!:rofl:

Både min skimmel och jycke blev blåa!:devil:

Vet många som använder grönsåpa och det fungerar jättebra, dessutom håller den isekter borta ett tag med, många skimmlar kan ju vara lite känsligare i huden men jag har aldrig stött på någon som har haft problem med att grönsåpan är för stark.

Så jag tycker att du ska vätta med grönsåpa, det finns olika kemikalier osv i vanligt shampoo som är helt ok för oss men hästen har ett lager "fett under/mellan pälsen som kan ta skada/ försvinna om man använder det.
Minns inte vad det eter men såntdär skorv typ om du fattar vad jag menar ^^
Okej, då tror jag att jag använder grönsåpan, sen får jag ju se om han får något problem med skinnet efteråt.
Visst används grönsåpan som vanlig "tvål" och bara skrubbas in i skinnet och sen sköljs ur eller häller man ner grönsåpa i vattnet och sen svampar bort smutsen?

Angående tvätt av huvudet: Tycker hästen att det är obehagligt att bli duschad i ansiktet kan man använda antingen en svamp eller handduk där.
Angående att tvåla in hästen eller svampa med utspädd såpa ur hink, så brukar jag ta första alternativet och borsta med en borste om hästen är väldigt smutsig. Ska den bara badas inför tävling eller är "normal smutsig" brukar jag ta utblandat i hink.
Jag röstar också på grönsåpa före duschkräm, grönsåpa är bland det mildaste du kan hitta!

Snart är det nog dags för en tvätt för min skimmel, för tro mig han är verkligen inte skimmel längre.. Haha, hursomhelst, har ni några tips på hur man tvättar en häst och vad man ska tänka på för det här är min första gång! ;)

Jag har hästar med vit man och jag brukar tvätta dem ett varv med såpa först. Jag använder oftast gulsåpa. Jag inbillar mig att de kan bli gröna i manen av grönsåpa (jag VET att det inte är så, men det är en "fix idé" jag har ...). Sen tar jag ett varv med "skimmelschampo" efter såpan. Då blir det VITT. Det bästa schampot är ett schampo för vita hundar, Blue Cardinal Plus tror jag att det heter. Det är blålila till färgen. Det ska löddra ordentligt och så får det sitta kvar en liten stund, MEN INTE FÖR LÄNGE!

ETT LITET TIPS!
ANVÄND INTE BLÅ-SCHAMPO!!:mad:
Om du inte vill ha el blå häst vill säga!:rofl:

Både min skimmel och jycke blev blåa!:devil:

Jag har använt "skimmelschampo" massor av gånger (antar att det är det du menar med "blå-schampo"? då det är blått till färgen) och har aldrig fått någon blå man eller svans på mina hästar. Det är viktigt att schampot masseras in ordentligt så att det LÖDDRAR och att det inte får sitta i för länge!

Jag har hästar med vit man och jag brukar tvätta dem ett varv med såpa först. Jag använder oftast gulsåpa. Jag inbillar mig att de kan bli gröna i manen av grönsåpa (jag VET att det inte är så, men det är en "fix idé" jag har ...). Sen tar jag ett varv med "skimmelschampo" efter såpan. Då blir det VITT. Det bästa schampot är ett schampo för vita hundar, Blue Cardinal Plus tror jag att det heter. Det är blålila till färgen. Det ska löddra ordentligt och så får det sitta kvar en liten stund, MEN INTE FÖR LÄNGE!

Jag har använt "skimmelschampo" massor av gånger (antar att det är det du menar med "blå-schampo"? då det är blått till färgen) och har aldrig fått någon blå man eller svans på mina hästar. Det är viktigt att schampot masseras in ordentligt så att det LÖDDRAR och att det inte får sitta i för länge!
Haha okej. Jag kommer förmodligen bara använda vanlig grönsåpa. :) Haha stackars häst och hund.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka