Tänka på vid tvätt av häst?

T

Tooveee

Snart är det nog dags för en tvätt för min skimmel, för tro mig han är verkligen inte skimmel längre.. Haha, hursomhelst, har ni några tips på hur man tvättar en häst och vad man ska tänka på för det här är min första gång! ;)

Sv: Tänka på vid tvätt av häst?

Ett bra tips är att inte hälla tvål i ögonen på hästen :p

Skölj ur schampot ordentligt. När du tycker att det är ut sköljt, skölj lika mkt till!

Skölj ur schampot ordentligt. När du tycker att det är ut sköljt, skölj lika mkt till!
Okej, men måste man använda hästschampoo går det inte lika bra med vanlig grönsåpa?

Det finns en tråd i forumet "Hästvård" om grönsåpa, den kanske du kan läsa?

Jag personligen använder vanligt schampoo när jag tvättar hästen.

Använd lagom temperatur på vattnet, skölj jättenoga överallt, dra av vattnet ordentligt och lägg sedan på filtar/täcken som andas alternativ led honom runt tills han är torr (om det är varmt, annars täcka). Det går bra med grönsåpa. Ta gärna hjälp av någon som kan hålla i hästen eller stå vid hans huvud om det är hästens första bad också. Håll i svansen när du tvättar bakre delen eller låt någon hålla ett framben om hästen inte vill stå still. En del hästar tycker nämligen inte att det är så kul att bada, så akta så du inte kommer i kläm i spolspiltan eller får en hov på dig. Lycka till!

Det finns en tråd i forumet "Hästvård" om grönsåpa, den kanske du kan läsa?

Jag personligen använder vanligt schampoo när jag tvättar hästen.
Jaha okej.

Använder du oparfymerat eller parfymerat?

Använd lagom temperatur på vattnet, skölj jättenoga överallt, dra av vattnet ordentligt och lägg sedan på filtar/täcken som andas alternativ led honom runt tills han är torr (om det är varmt, annars täcka). Det går bra med grönsåpa. Ta gärna hjälp av någon som kan hålla i hästen eller stå vid hans huvud om det är hästens första bad också. Håll i svansen när du tvättar bakre delen eller låt någon hålla ett framben om hästen inte vill stå still. En del hästar tycker nämligen inte att det är så kul att bada, så akta så du inte kommer i kläm i spolspiltan eller får en hov på dig. Lycka till!
Okej, tack för tipsen. Nja, han är 22år så han har förmodligen blivit badad förut. :P
Går det bra att bara spola av direkt från slangen också?

Det kan du säkert göra. Borde inte vara något problem.

Okej, men kan man skölja av han direkt från slangen? ;)

Precis som L1nn skriver går det jättebra! Lättast är om man har någon form av munstycke så man får lite "tryck" annars får man använda tummen. Jag skulle hellre använda såpa än VO5, tycker det är mer hudvänligt, men det funkar säkert. En skimmel på 22 år- ja han borde nog ha badat någon tidigare..:)

Eftersom att vi står uppstallad på ett stall med varmvatten så brukar vi justera värmen till normaltemperatur ;) Sedan så måste man ju spola ganska "hårt" för att då bort allt :p

Precis som L1nn skriver går det jättebra! Lättast är om man har någon form av munstycke så man får lite "tryck" annars får man använda tummen. Jag skulle hellre använda såpa än VO5, tycker det är mer hudvänligt, men det funkar säkert. En skimmel på 22 år- ja han borde nog ha badat någon tidigare..:)
Mmm :) Jag kommer troligast använda en vanlig duschtvål.

Mmm :) Jag kommer troligast använda en vanlig duschtvål.

Menar du en sån som man tvättar händerna med?
Isåfall gör inte det, det torkar ut jättemkt, tycker du ska satsa på grönsåpa.

Har själv en skimmel som jag tänkte tvätta till dagarna då vi ska iväg på träningsläger.
Jag har ingen spolspilta men brukar ställa honom lös ute på gräsmattan och säga till honom att stå sitlla, så står han som ett ljus och man kan dra slangen runtben, spola han i skrevet osv :angel:
Nu tänker ni er säkert en jättelugn och kraftig häst men bara för att få skryta lite så är han en lättstressad arab som bara har kommit väldigt väl överens med vattenslangen, för det är ju så sköööönt :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka