Tänka på vid import?

G

gneignei

Mitt sto från Island kommer hem med första flyget i Januari, kan inte ta hem henne innan då hon har föl vid sidan just nu. Ni som tagit hem från Island vad bör man tänka på? Foder, tillskott mm???? Eksemtäcke redan tidig vår är en självklarhet med vad mer? Hon kommer gå på lösdrift i stoflock när hon kommer hem

Sv: Tänka på vid import?

Kul med ny pålle :laugh: Januari är väl en ganska bra tidpunkt att ta hem dem eftersom de då hinner vänja sig vid sin nya miljö etc innan betessäsongen. De brukar ofta vara ovana vid kraftfoder etc så ett bra hö är jätteviktigt samt mineraler etc. Ge henne tid att vänja sig vid allt nytt innan du börjar jobba med henne så hon inte blir stressad. Exemtäcke på tidigt som du själv skrev är bra. Långsam betestillvänjning i vår och tänk på att de inte är vana vid insått kraftigt bete. Klöver är en exembov så det ska du undvika i större mängd. Lycka till!

*lång vila efter hemkomsten så att hästen är van med miljön innan man introducerar nya stressmoment.
*inget kraftfoder bör introduceras i början
*ge gärna tillskott som är bra för magen ex kraft mag tarm eller probimin. Har de en stabil miljö i magen blir de också starkare i immunförsvaret.
*var försiktig med kraftigt bete
*linfröolja är bra för huden och kan verka förebyggande mot eksem

Tackar för svar från er bägge, Ja det ska bli jättekul med en ny pålla :D Rida henne kommer jag inte börja med förrän fölet är avvant, lite onödigt för hon är inte riden sedan inridningen 06 så jag tycker det känns lite onödigt med tanke på dräktighet och ny miljö osv.

Klöver ska man passa sig för alltså, bra att veta. Då är det ingen ide att köpa hem kraftfoder. Hö*t vi har är jättefint. Alger ska man passa sig för att börja med mitt i dräktigheten eller?

Klokt att vänta med ridning då =). Och alger ser jag som onödigt öht och börja inte med det under dräktighet (men det är min personliga åsikt och inget annat). Ge henne fri tillgång på bra hö, ev mineraler och lite linfröolja. Behövs extra så skola in på luzernpellets el dyl. Selen / E-vitamin mot slutet av dräktigheten ger jag mina ston.

Jag ska också importera en isis från island. Om det blir nu i höst eller tills årsskiftet vet ajg inte än. Måste bestämma mig för vilken jag vill och det är ganska många. :D

Kul! Har du inte valt vilken häst du ska köpa ännu? Det gäller att suga på karamellen så det känns rätt ;)

Hade jag fått välja årstid själv så hade jag ändå valt vintern pga knott och elände så även om väntan känns lång så vet jag att det blir bättre för hennes skull.

Tack för goda råd, det kan man inte få för många utav.

Kul! Har du inte valt vilken häst du ska köpa ännu? Det gäller att suga på karamellen så det känns rätt ;)

Hade jag fått välja årstid själv så hade jag ändå valt vintern pga knott och elände så även om väntan känns lång så vet jag att det blir bättre för hennes skull.

Nej ajg har ju inte valt ut vilken det blir utav dem jag vill ha. Har ju själv eksemhäst nu, så jag vet vad otyget kan ställa tillmed. Därför är vintern bra. Men det ska ju passa med vilken man vill ha.

Det ska bli riktigt kul iaf.

*kl*
Jag uppdaterar tråden och vill ha mer tips!

Hur länge bör man vänta innan man vaccinerar? Vaccinering först, avmaskning sen?

Vad väntar för pappersarbete vid Norrköping? Ojoj, mkt frågor.

Ett tips är att tjata till sig vet intyget som dom har från island!! jag fick mitt jättesent och var tvungen att besikta om i sverige för försäkringsbolaget...= onödig utgift...

*kl*
Jag uppdaterar tråden och vill ha mer tips!

Hur länge bör man vänta innan man vaccinerar? Vaccinering först, avmaskning sen?

Vad väntar för pappersarbete vid Norrköping? Ojoj, mkt frågor.

Glodis kom med flyget på lördagen, med lastbilen på söndagen och på måndagen vaccinerade jag och på tisdagen vaccinerade jag.

Mitttips är sätt inte in hästen i box direkt. Glodis var stressad och och i box kan de känns sig instängda och inte ha någon flyktväg. Detta beror ju lite på om hästen är hanterad eller inte, en riden har ju ofta varit i stall innan.

Sätt dock hästen i en liten hage annars kommer du inte få tag i hästen, med liten menar jag inte så att de kan gå ett par steg, men som en liten ridbana typ.

Ta det lugnt och pressa inte hästen. Ge den tid att anpassa sig. Det har hänt så mycket på vägen hit och allt är nytt.

Pappersarbetet fixade ingstad helt och hållet, men det är veterinär och sånt.

Hon kom för 3 månader sedan så det är rätt färskt. Det är bara fråga om det är något.

Nu står du ju tyvärr så till att en vaccination är nog nödvändig, hade det varit möjligt så hade jag väntat.

Vet. intyget har jag redan fått hem, tänkte att jag skulle försäkra henne innan.

Boj - Hade tänkt att ha henne för sig själv första veckan, och åtminstone låta henne landa en dag innan vaccinering. Jag är mer rädd att hon skall åka på en infektion.

Om jag hade haft egen gård, och inte haft en massa andra hästar som åker iväg på olika aktiviteter så hade jag nog väntade om möjligt minst 6 månader.

Hej,

Jag kommer ganska säkert snart köpa en häst som kom till sverige i oktober-november. Han är dock väldigt tunn och hade då tänkt börja ge kraftfoder, men det är tydligen inte bra! Vilken tur att jag fick reda på det:eek:. Hur långt efter import kan man börja intruducera kraftfoder?

Är det bra att täcka första sommaren i förebyggande syfte, eller kan det i sig skapa exem?

Hej,

Jag kommer ganska säkert snart köpa en häst som kom till sverige i oktober-november. Han är dock väldigt tunn och hade då tänkt börja ge kraftfoder, men det är tydligen inte bra! Vilken tur att jag fick reda på det:eek:. Hur långt efter import kan man börja intruducera kraftfoder?

Är det bra att täcka första sommaren i förebyggande syfte, eller kan det i sig skapa exem?

Jag importerade min i slutet av oktober. Hon behövde proteintillskott så jag har börjat ge henne kraftfoder. Dock innehåller det inte så mycket energi.

Jag kommer täcka min i sommar i förebyggande syfte. Det i sig skapar igen eksem. Men man får hälla täcket rent, gammalt svett och annat kan säkert få det att börja klia.

Använd lucern, och ev olja om det behövs. Men i regel så brukar det räcka bra med lucern eftersom även den innehåller en del energi förutom proteiner, just isalndshästen är bra på att bryta ner grovfoder och de är bra för en stressad mage. Ge därför så mycket grovfoder som möjligt, jag fick en cykelram importerad februari ett år att se normal ut efter ca 2 månader. Sen blev hon iofs fet efter 4 månader, men det får ägaren själv ta på sig.:D

Om du vill undvika eksem, bör du hantera din häst som en potentiell eksemhäst de första fem åren. Därefter kan man successivt vänja av täcket och se vad som sker.

Använd lucern, och ev olja om det behövs. Men i regel så brukar det räcka bra med lucern eftersom även den innehåller en del energi förutom proteiner, just isalndshästen är bra på att bryta ner grovfoder och de är bra för en stressad mage. Ge därför så mycket grovfoder som möjligt, jag fick en cykelram importerad februari ett år att se normal ut efter ca 2 månader. Sen blev hon iofs fet efter 4 månader, men det får ägaren själv ta på sig.:D

Om du vill undvika eksem, bör du hantera din häst som en potentiell eksemhäst de första fem åren. Därefter kan man successivt vänja av täcket och se vad som sker.

cyckelram:rofl:, passar väldigt bra på "min" med.

Då gäller egentligen så mkt grovfoder som han vill äta då?

Jag importerade min i slutet av oktober. Hon behövde proteintillskott så jag har börjat ge henne kraftfoder. Dock innehåller det inte så mycket energi.

Jag kommer täcka min i sommar i förebyggande syfte. Det i sig skapar igen eksem. Men man får hälla täcket rent, gammalt svett och annat kan säkert få det att börja klia.

Vad är det för kraftfoder du ger då, och hur mkt?

Det med täcket frågade jag mest för att höra andras åsikt.:) Var på en föreläsning där hon påstod att själva täckningen i sig kunde göra hästen extra känslig vilket jag tycker låter konstigt:confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?