Tänka på vid import?

Sv: Tänka på vid import?

Vad är det för kraftfoder du ger då, och hur mkt?

Det med täcket frågade jag mest för att höra andras åsikt.:) Var på en föreläsning där hon påstod att själva täckningen i sig kunde göra hästen extra känslig vilket jag tycker låter konstigt:confused:

Jag ger eggersmanns avelsmusli zucht eller något sådant. Det innehåller rätt mycket protein och inte så mycket energi. Jag ger henne 5dl så det är inte så mycket.

Jag försäkrade mitt sto direkt på Island. Det var inga problem då hon besiktigades där. Ganska bra att ha det gjort om något händer. Prata med ditt försäkringsombud så kan det fixas.

Ja fick hem fyra hästar från Island i slutet på november.
Väntade tills i början på januari innan jag vaccinerade dom. 3 av dom fick ingen reaktion alls men den fjärde blev svullen och stel i muskeln där sprutan togs.
Hon var riktigt dålig i en vecka kunde inte böja halsen till marken och äta,men nu är det mycke bättre men hon har fortfarande en knöl stor som en apelsin.
Någon mer som vart med om något liknande?

Om jag hade haft egen gård, och inte haft en massa andra hästar som åker iväg på olika aktiviteter så hade jag nog väntade om möjligt minst 6 månader.

Har också hört att man ska vänta, men varför?
Jag har hört att man ska vänta med avmaskning också. Stämmer detta? Varför?

Med vaccineringen känns det ju ok att vänta med influensa vaccinet, men stelkramp vill man ju att de ska ha skydd mot...

Jag har importerat tre hästar, två inridna (de var 7 och 9 år vid importen), och nu i höstas en unghäst på 4 år.
När vi fick hämta den lille på norrköping i höstas så gick det upp för mig att en isis i hans ålder aldrig har varit ensam förr! Han hade hanterats lite på island och var ledbar och jättegullig i hanteringen, men han har alltid haft andra hästar i närheten. Detta ledde till lite problem under transporten hem från Norrköping, hade vi varit medvetna om det hade vi låtit honom åka med i Ingstads lastbil istället för att hämta själva.
Vi ska ta hem en treåring till nästa höst, då ska vi vara lite klokare.... Henne kommer vi dessutom hinna lastträna och hantera en del själva på island i sommar, så förhoppningsvis kommer det att underlätta vid importen.

Därför att hästen går ner sig enormt i sitt immunförsvar vid en import, en vaccination ökar på belastningen ytterligare och jag vet hästar som i enstaka fall blivit sjuka och tagit lång tid på sig innan de tillfrisknat igen.

Det finns även de som tillskriver tidig vaccination med ökad risk för tidig eksem, sanningshalten i det känner jag inte till.

Jag har en fråga om linfrön...
Jag har gett mina inporter linfrön fram tills nu men funderar över att gå över till linfröolja nu...
Är det nån som vet hur mycket linfrön man måste ge för att komma upp i samma mängd som oljan ger...för det måste väl vara mer koncentrerat med ojla...

Jag vet inte hur mycket linfrö som motsvarar ½ dl olja, men nog torde det vara en hel del. Oljan utvinns ur linfrö, så självklart blir oljan mer koncentrerad.

Jaså måste de ju vara...synd det inte står nått på förpackningarna.
Man ska alltså ge så pass mycket som en halv dl?
På flaskan står det ju mycket mindre. Jag har köpt min på granngården, det kanske finns flera olika sorter.
På linfröna kunde man ju också önska sej en innehållsförtäckning.
Kan ju vara kul och veta värdena.
Men tyvärr står det bara "ta några nävar och blanda ut med kokande vatten"
:confused:
Inte lätt när man är petig....

Beror ju på vad du avser att oljan ska hantera om man säger så, för eksembehandling så krävs det ½ dl per dag och vill du bara ha en bättre pälskvalitet så räcker det säkert med mindre.

Det skiljer också på frö och olja vad de används som, linfrön är bra för mage. Det uppstår ett slem när man häller kokande vatten på linfrön, detta är bra för känsliga magar på te x hästar som lätt drabbas av kolik.

Började med linfröna för att det är bra för magen och hade inga problem med det heller på dom nya hästarna.
Men linfröna måste ju också kunna vara bra för exemet om oljan är det...
Eller har jag helt fel?
Om magen är bra så mår ju hästen också bättre.
Har inte prövat oljan mot exem tidigare,de är många år sen jag hade exemhäst
och då visste jag inte om den.
Tycker du att den lindrar?

Linfrö räcker inte till i det avseendet som oljan, den innehåller över 70% omega fetter. Vad som sker är att hinnan i mage och tarm successivt byts ut mot en mera beständig vävnad med hjälp av omega fetterna och så långt räcker inte linfrö till. För att lyckas med det krävs att man fodrar hästen med minst ½ dl jag valde 1 dl per dag under minst 120 dagar, därefter en underhålls dos på halva mängden.

Ja, det har hjälpt, finns studier gjorda på det också.

Tack för jättebra svar..
Då börjar jag med oljan snarast...lika bra att ta de säkra före de osäkra.
Men fortsätter nog också med linfrö.
Kan kanske ta en halv dl nu på vintern och sen öka fram mot vårkanten.
Mina har ju inte fått exem än,men det är ju bäst att behandla dom som exemhästar.
Sen e de bara in på stall och täcke på så får vi se hur det går...

Det är ju nu som du ska grunda och bygga, det tar minst 120 dagar innan full effekt så det hjälper nog inte att öka under eksemsäsong.

Då börjar jag med med en halv i nån vecka så jag ser att allt går bra.
Sen ökar jag till en dl och kör de i 120 dagar dyr blir de...men de är det att ha exemhästar också.
Och det kan va värt ett försök.

Ursäkta trådkapning men måste fråga.

Köpte en islandshäst nyss och han är finskfödd, fyra år gammal. Är det ändå bra att behandla honom som en exemhäst trots att han inte har visat tecken på det ännu? Vill ju vara förberedd, och kan det då vara bra att börja ge honom olja? Berätta gärna mer till mig! :)

Om han är född i Finland så är han väl som svenskfödd.
För visst finns det väl knott i Finland.
Om det gör det är det nog inga problem,men att ge linfrön eller olja är ju bara bra..vad jag förstått.
Jag ger mina svenskfödda linfrön och dom verkar mår bra av det. Den stora skillnden på dom är att päls och man är glansig och fin och att hovarna på dom är extra bra...men vet ju inte om det beror på det.
Men det känns ändå bra att ge dom det.
Lycka till med din nya häst..

Tack för ditt svar! Jo, det finns knott i Finland :D och myggor i massor :p
Hurudan olja är det man ska ge? Man kan väl inte ge vanlig matolja heller? Det gav jag till mitt russ någon gång i tiden, bara för att pälsen skulle bli blankare.
Pratar vi om linfrökross då eller? Inte sånt som behöv kokas?

Jag ger vanlig matolja till mina svenskfödda. Rapsolja. Tycker dom får fin päls och dom är mina i magen av den också.
Till dom islandsfödda ger jag linfröolja köpt den på lantmanna.
Linfröna ger jag till alla hästarna. Och det är sådana som man häller kokande vatten på.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?