tänka på vid hösilage köp?

J

jupiter-judex

funderar på att gå över till hösilage....efter denna blöta höst/vinter...men vad ska man tänka på?
hur vet man att det är ett bra hösilage, när jag gör analysen har jag ju som sagt redan köpt det...
hur vet man att dom är noga med att slå det högt, som jag har förstått är en viktig detalj i det hela för att slippa jordbakterier?
då jag har två hästar, ett halvblod och en shettis, hur stora balar kan jag ha...jag menar hur ska jag räkna med hållbarheten? som jag har tänkt så borde det inte vara större balar än 50 kg för att jag ska vara säker på att ha ett hösilage som inte är öppnat för länge, eller?
någon sa att hösilage håller betydligt längre än ensilage, då det inte är en syrningsprocess i hösilage, håller det längre än ensilage?
många frågor...men snälla förklara allt om hösilage?
hur förvarar man dom bäst förresten över vintern, äter inte möss och dyligt sönder plasten....och fryser dom inte vintertid??:confused:

Sv: tänka på vid hösilage köp?

funderar på att gå över till hösilage....efter denna blöta höst/vinter...men vad ska man tänka på?inget speciellt, hösilaget tas ju under sommaren
hur vet man att det är ett bra hösilage, när jag gör analysen har jag ju som sagt redan köpt det...Kolla så att leverantören har analys innan du köper det
hur vet man att dom är noga med att slå det högt, som jag har förstått är en viktig detalj i det hela för att slippa jordbakterier?du får lita på leverantören, om det är ngn du känner eller köp från en stor erkänt bra leverantör
då jag har två hästar, ett halvblod och en shettis, hur stora balar kan jag ha...jag menar hur ska jag räkna med hållbarheten? som jag har tänkt så borde det inte vara större balar än 50 kg för att jag ska vara säker på att ha ett hösilage som inte är öppnat för länge, eller?en öppnad bal skall konsumeras inom tre dygn vid plusgrader, 5 dygn vid minusgrader
någon sa att hösilage håller betydligt längre än ensilage, då det inte är en syrningsprocess i hösilage, håller det längre än ensilage?Det är visst en syrningsprocess i hösilage, men bakterietillväxten är snabbare i ensilage för att det är blötare
många frågor...men snälla förklara allt om hösilage?
hur förvarar man dom bäst förresten över vintern, äter inte möss och dyligt sönder plasten....och fryser dom inte vintertid??jo dom fryser, men det brukar inte vara några problem så länge du har hösilage, för det är inte såpass blött. Jag har aldrig vart med om att möss gnagt på hösilageplasten i alla fall. Men ha den understa balen på pall så att den inte står direkt på marken, den kan stå och nötas på sten eller dylikt så det går hål.

Skillnaden mellan hösilage och ensilage är hur blött det är. När du öppnar en bal skall du kontrollera så att det inte är några synliga hål, och det skall lukta friskt, gott och lite syrligt.

vad finns det för storlekar på balarna...och vilka är lämpligast till två hästar?
har kollat på horsehage...men det är ju bara 25 kg säckar, går väl åt väldigt fort...och tyckte det var ganska dyrt...vad brukar små balar ligga på i pris?

men gör verkligen dom flesta bönder analys innan dom säljer??

De minsta efter det vet jag inte, är nog de vanliga fyrkantsbalarna som brukar ligga på 3-400kg, men jag är osäker...
Dom vi köper av gör alltid det, dom är helt suveräna i övrigt med! Kommer och hämtar direkt om en bal är dålig och ersätter med en ny!

Småbalar finns i 25kg som du nu vet och sedan även 40kg efter det är det flera hundra kg stora balar.
Till två hästar skulle jag inte köpt större än 25-40kg då det bör förbrukas på 3-5 dagar efter öppnandet.
Jag har haft 40kgs balar själv till två hästar i vinter och funderar på 25kg till nästa vinter då de är ungefär lika dyra/kg samt levereras hem.
Små balar är alltid betydligt dyrare än de stora 350kg´s då plastkostnaden blir högre på småbalar.

Bönder eller odlare av bra hästhö eller silage tar analys innan de säljer. Det ska man kräva. Bättre att betala lite mer och veta vad man får.

Vi har två hästar och köper i fyrkantsbal om 150-170 kg. Fungerar utmärkt, lätta att hantera men inte löjligt högt i pris. Torrt är det i år (tyvärr) men normalt brukar det ligga på c a 60-65 % ts.

¨tyckte jag läste någonstans att man vill ha så högt ts som möjligt....men det kanske inte stämmer?

fast då har du antagligen två stora hästar...till en stor och en shettis borde det bli för mycket med 150kg?
har också varit inne på max 50kg....men det kanske är lika dyrt som horsehages 25 kg:s? tyckte i och för sig att 3,75 eller vad det nu stod att horsehages kostade var fasligt dyrt:eek: jämför man med ts på höt så blir det ju många gånger höpriset....!

ok, då tänkte jag rätt i att hålla mig runt 50kg då...tror jag sett någon annons med 60kg också. men köper du dina 40kg av en bonde eller är det också av ett sånt företag liknande dom som säljer horse hage? borde ju vara dyrare att köpa av ett sånt företag än av en bonde...eller? tycker som sagt bara att det var lite mycket med 3,75 plus frakten, nu är ju inte jag så bra på att räkna men det blir ju i alla fall tre gånger höpriset!

Jag har köpt 40kgs av solfoder för 2,25kr (bondeföretag ;-). De producerar hösilage på storbal ca 350kg och pressar om till 35-40kg vid behov till hästägare med få hästar. Det gör att hållbarheten är kortare på ompressat än om det vore tillverkat i den storl. från början då syre har tillkommit. Hållbarheten är då 2 månader och jag får hämta ofta istället och det ger fraktkostnad. Dock har det varit jättefin kvalitet!
Om man skriver kontrakt med HH för året nu, så kostar det 2,45 med en mindre fraktkostnad upptill.
Alla priser + moms.
Jag har ännu inte bestämt vad jag ska göra detta året.
Man ska ändå se till att hösilaget man köper är producerat till häst och med lämpliga grässorter till häst och lämpliga värden till just sin häst.

Det är inte så bra att köpa billigt ko-hösilage av en bonde med mycket klöver i och okända värden. :crazy:

Jag betalar hellre lite mer och vet vad jag får. Jag har tidigare alltid haft torrt hö men är tveksam då jag i år fick slänga 2 ton p g a mögel. Nu när man har provat mögelfritt hösilage så känns det bra :) Det kan inte mögla av vädret i alla fall.

Man måste tänka på att vattenhalten i hösilag är högre så man får fodra mer kg.
Hösilage i småbal är dyrare än torrhö i torrsubstans.
(om man inte få kasta sitt hö :-) och får köpa nytt foder )

Jag har fodrat den balstorleken till häst + ponny, det har fungerat. MEN det beror ju på hur mycket man förbrukar per dag, inte på storlekn på hästarna i sig.

Just nu äter våra c a 15-20 kg/dag * 2 hästar, d v s c a 35-40 kg/dag. Det gör att balen är öppen ungefär fem dagar innan den är förbrukad, vilket hittills inte varit något problem.

Vad menar du med att köpa ko-ensilage med okända värden av en bonde? Och att fodret innehåller klöver är väl ingen nackdel? Det tar bara lite längre tid på sig att torka.Är själv bonde och fodret som vi ger våra mjölkor ligger på ett betydligt högre protein och energivärde än vad en häst klarar att konsumera. Risken för fång blir väldigt stor. Att veta vad fodret innehåller är ju A och O man vill att korna ska kunna försörja både sig själva och oss. Att ha hög Ts-halt är ju viktigt eftersom man inte vill fodra vatten i första hand men det får inte heller vara för torrt eftersom det behövs lagom med fukt för att få igång en process. Startar inte den så finns det en risk att man får unket foder. Det bästa sättet att få ett bra ensilage eller hösilage är att köpa från en mjölkproducent, hela framgången (hälsa och prod.) baseras på hur bra foder man har innehålls och hygienmässigt.

Det ensilage som vi tar till hästarna slår vi 2 veckor senare än det som vi tar till nötkreatur, blir för kraftigt annars. Hållbarheten för ensilage eller hösilage är ju som sagt olika beroende på temperatur. Men 3 dygn vid plusgrader och 5 dygn vid minusgrader stämmer inte. Är ju väldigt stor skillnad om det är 4 eller 24 plusgrader och det gäller även vid minusgrader samt Ts-halt. Är det t.e.x 10-20 minus så håller ju en bal väldigt länge. Vi har ju storbalar på c.a 500 kg till våra hästar och under vintern är det väldigt lång hållbarhet. Har totalt 8 hästar här på gården så fodret förbrukas hyfsat snabbt. /Kicki :)

Vad jag menade i mitt inlägg om ko-ensilage är just att det ofta är för kraftigt och att klöver inte är så jättebra till häst som du själv nämner. Bra till kor då de behöver kraftigare till mjölkproduktion än vad hästar mår bra på. Större producenter av mjölk analyserar säkert men inte vilken bonde som helst.
Visst ska man skilja på hästfoder och kofoder. Det verkar ju du också tycka :-)

Jag reagerade väl mest på att det stod billigt, ko-ensilage och okända värden i samma mening.;) En person som lever på sin mjölk eller köttprod. har analys på allt sitt foder, funkar dåligt annars.

Och hur "kraftigt" foder man har beror mer på när man slår än på fröblandningen samt vilken årgång man har på vallen. Därför är det en hel vetenskap att slå fodret på exakt rätt dag för den tilltänkta konsumenten. Klöver är ett utmärkt inslag för alla djur i lagom mängd och då mest för ts-halten eftersom det under samma torktid har lägre ts. Det ensilage som vi ger kor och övrig nötkreatur använder jag som foder att toppa med, använder inget kraftfoder. Men har man en häst som behöver mycket energi så tycker jag inte att det möter något hinder att ge en större giva av det fodret under förutsättning att man ger t.e.x halmtillskott. Men om man ska ta fram ett grovfoder som ska passa flera olika hästtyper så får man hålla en gyllene medelväg. :)

Om man ska låta ögat bedömma fodret så bör ett bra ensilage vara fuktigt ej blött och kännas svalt i handen. Vara bladigt och inte innehålla själväxande gräs och givetvis lukta friskt. Om fodret har dåligt med blad så är näringsvärdet åxå sämre. Är det för torrt så att det nästan är som hö så har man ju bundit för mycket torrpartiklar och fodret riskerar att bli dammigt.

/Kicki :)

oj. det var just detta jag menade med vad jag behöver tänka på. är inte själv så insatt i vilka fröblandningar som är lämpliga till häst och så. och hur kraftigt eller inte är lagom då??

Om man inte har någon analys så kan man ju gå efter om t.e.x strået gått i ax. Lite grovt kan man ju säga att om det gått i ax så behöver man inte känna att man får ett på tok för höga värden. Men det man inte vet då är hur länge efter axgång man väntat med att slå. Det man då kan ha som riktlinje är om stråna är alltför grova, då har det vuxit ut lite väl mycket. Men behöver för den skull inte vara ett dåligt foder, kan ju behövas mer tillskott i stället.

Det bästa är ju om man kan köpa från en person som inger förtroende och verkar noga och kan bistå med hjälp. :) Då vet man ju åxå att den hygieniska biten är bra. Och om man köper från en mjölkprod. så har man bra hygien på fodret, annars kan det få förödande konsekvenser för kon och höga veterinärkostnader. Både kor och hästar har en låg tröskel när det gäller sådant. Och oftast så har man 2 sorters foder ett för producerande djur och ett för t.e.x sinkor och större kvigor som inte ska växa så mycket. Det senare lämpar sig oftast bra till hästar.

ok, ja det kan man ju kolla. tack för tipsen! men vilka värden är på tok för höga då? har ju en shettis också, i och för sig inte haft några fång tendenser men är ju onödigt med fööör höga värden.
vilka siffror är det jag ska kolla på i analysen? har ju lärt mig att räkna ut foderstaten, men jag kan inte påstå att jag kan se direkt på analysen om den är för kraftig eller inte. är det energi siffran eller är det någon kvot som ska kollas??

Det du bör kolla i första hand är energivärdet och effektivt råprotein. Analysen bör baseras på häst och inte på nötkreatur om man ska få exakta värden för hästens upptag. En ko har p.g.a sina "magar" ett bättre upptag och för att räkna om det själv på en "höft" så kan man minska värdet C:a 20%, funkar åxå.

Men en bra tumregel är att om du ska fodra en shettis så bör fodret gått i ax. Då är du på den säkra sidan och övriga hästar har ändå ett mycket bra grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 506
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 650
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka